search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) در سبب ششم از اسباب تحريم که «کفر» است، مسئله «ارتداد» را مطرح کردند.[1] مسئله «ارتداد» عبارت از اين است که «أحد الزوجين» مسلمان باشد، بعد ـ معاذالله ـ از اسلام دست بردارد، يا به الحاد يا به شرک يا به کفر، به هر کدام از اينها مراجعه کند ميشود «ارتداد». عمده نفي اسلام...
شناسه:446312 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَکَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ (9) فَدَعا رَبَّهُ أَنِّی مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ (10) فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ (11) وَ فَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُیُوناً فَالْتَقَی الْماءُ عَلی أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ...
شناسه:446391 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله عليه) سبب ششم از اسباب تحريم را کفر دانستند و فرمودند: «و النظر فيه يستدعي بيان مقاصد«؛ در مقصد اول چند مسئله است. مسئله أولی را گذرندند، به مسئله دوم و فرع بعدي رسيدند؛ فرمودند: «و لو ارتد أحد الزوجين قبل الدخول وقع الفسخ في الحال و سقط المهر إن كان من المرأة و نصفه إن كان من...
شناسه:446375 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم معمولاً در بحثهایی که موضوعش موت است و متوفی مورد حکم است، آن غائب متروک الأثر و الخبر که در حکم میت است را هم ذکر میکنند. در جریان نکاح که مبسوطاً ذکر میکنند که اگر شوهر مُرد تکلیف زن چیست؟ عدّه وفات نگه دارد و بیش از آن عدّه و احکام معمولی، حِداد نگه دارد و اینهاست و اگر شوهر غائب...
شناسه:447365 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بحث پایانبخش مسئله لعان و ارث ملاعنه آن چند روایتی است که مانده است، یعنی هم مسئله مورد اتفاق است، روایات فراوانی در مسئله است، معارضی ندارد مگر اینکه یا حمل بر تقیه شده است یا حمل بر مثلاً استحباب و امثال ذلک عصاره مسئله این است که قذف از گناهان کبیره است ولی قذف نفی ولد نمیکند، اما لعان نفی ولد...
شناسه:447297 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق شرایع را به چند نظر و همچنین به چند مقصد تقسیم کرد، یعنی بحثهای موجبات ارث، بحثهای موانع ارث، بحثهای وارثان نسبی، بحثهای وارثان سببی و سایر فروع مربوط به این عناوین را در آن انظار و مقاصد قبلی گذراندند. نظر سوم در لواحق است، نظیر ولد ملاعنه و امثال ذلک که آنها بحث مستقیمی با ارث ندارند...
شناسه:447348 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم آخرین بحث در مسئله ولای ارث، جریان ولای امام است و روشن شد که روایات چهار طایفهاند و قسمت مهم که روایات صحیح و معتبر و مورد عمل اصحاباند - نه تنها شهرت بلکه ادعای اجماع شد - این است که امام وارث «من لا وارث له»[1] است یعنی اختیارش به دست اوست اما این مصرفش چگونه است؟ در کجا باید صرف بشود؟ سه...
شناسه:447399 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق بخش فرائض و میراث را به چند نظر و مقصد تقسیم کرده است. نظر سوم در لواحق است یعنی بعد از اینکه بحث موجبات ارث، موانع ارث، ارث نسبی، ارث سببی و امثال ذلک را بیان کردند، درباره ملحقات ارث بحث کردند. ملحقات ارث آن است که محور اصلی بحث مربوط به کتاب دیگر است، ولی چون فروعاتش به کتاب ارث مرتبط...
شناسه:447331