search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در بحث موانع ارث که اول کفر است، بعد قتل است، بعد رق است و موانع فرعی را که بعد ذکر میکنند، پایان هر مانعی بعضی از فروع و مسائل مهم آن را ذکر میکنند. در بخش پایانی مانعیت قتل سه تا مسئله را ذکر کردند که بعضی از اینها مورد بحث قرار گرفت.[1] آنجا که مقتول وارثی که غیر از امام نداشته باشد،...
شناسه:451328 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در جریان میراث همانطوری که ملاحظه فرمودید، اول بخش موجبات، بعد بخش موانع، بعد بخش حجب مطرح شد. در حقیقت بخش حجب دو پیام دارد: یکی توزیع طبقات ارث است از طولی و عرضی، یکی محجوب بودن بعضیها. هر طبقهای طبقه بعد خود را محجوب میکند، یک؛ و حجب هم دو قسم بود: حجب حِرمان بود و حجب نقصان، دو. اما یک بخش...
شناسه:451039 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف میراث بعد از بیان اینکه ارث چیست و موجبات ارث چندتا هست، به موانع ارث رسیدند. موانع اصلی ارث همان سه قسمت کفر و قتل و رقّ است. برخی از موانع است که مانع مصطلح نیست؛ مانع آن است که جلوی اقتضای مقتضی را بگیرد نه اصل اقتضاء را از بین ببرد ولی این اموری که...
شناسه:451345 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) بعد از ذکر موجبات ارث که نسب و سبب به معنای جامع است، به موانع ارث رسیدند و سه مانع از موانع متعددی که برای ارث است را ذکر کردند منتها این سه مانع خیلی اصیلاند موانع بعدی را هم ذکر میکنند. بعد از یادکرد این سه مانع معروف یعنی کفر و قتل و رِق بودن که بین برده و...
شناسه:451277 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در تتمه بحث مانعیت قتل که قتل مانع ارث است، فروعی را مرحوم محقق ذکر فرمودند و سایر فقها هم ذکر کردند و آن این است که قتل عمد مانع ارث قاتل از خصوص مقتول است، نه از سایر ورثه؛ نظیر ارتداد نیست که مانعیت ارتداد نفسی است نه نسبی، ولی مانعیت قتل نسبی است نه نفسی، اینطور نیست که صِرف قاتل بودن محروم کننده...
شناسه:451379 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) بعد از بیان موجبات ارث که نسب است «بأصنافه» و سبب است «بأصنافه»؛ نسب سه صنف و سه مرحله دارد، سبب چهار صنف و چهار مرحله دارد، البته مراحل اینها باهم فرق میکنند، به مسئله لواحق اسباب منع میرسند. یک سلسله بحث درباره موجبات ارث است که نسب و سبب موجب ارثاند، فصل دوم...
شناسه:451294 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم همانطوري که ملاحظه فرموديد مرحوم محقق در ذيل فصل سوم يازده مسئله را مطرح کردند، آنچه که در بحث قبل گذشت مسئله هفتم بود.[1] در مسئله هفتم يک نکتهاي از مرحوم آقا شيخ حسن کاشف الغطاء در اين کتاب شريف انوار الفقاهة مطرح است، ايشان در جمع بين ساير نصوص که ميگويد أمه را بدون اذن مولاي او نميشود به عقد...
شناسه:452204 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَا أَنْهَارٌ مِنْ ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِینَ وَ أَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّی وَ لَهُمْ فِیهَا مِن کُلِّ الَّثمَرَاتِ وَ...
شناسه:452267