search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿هَلْ أَتاکَ حَدیثُ الْغاشِیَةِ (1) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ (2) عامِلَةٌ ناصِبَةٌ (3) تَصْلی ناراً حامِیَةً (4) تُسْقی مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ (5) لَیْسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلاَّ مِنْ ضَریعٍ (6) لا یُسْمِنُ وَ لا یُغْنی مِنْ جُوعٍ (7) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ (8)...
شناسه:453744 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم «النظر الرابع في أحكام الأولاد و هي قسمان الأول في إلحاق الأولاد و النظر في الزوجات و الموطوءات بالملك و الموطوءات بالشبهة الأول أحكام ولد الموطوءة بالعقد الدائم و هم يُلحقون بالزوج» يا «يَلحقون» آن اولاد «بالزوج بشروط ثلاثة الدخول و مضي ستة أشهر من حين الوطء و أن لا يتجاوز أقصي الوضع و هو تسعة أشهر...
شناسه:453858 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ششمين مسئله از مسائل ششگانه مقصد دومي که مرحوم محقق(رضوان الله عليه) مطرح کردند اين است: «السادسة لا تحل ذات البعل لغيره إلا بعد مفارقته و انقضاء العدة إن كانت ذات عدة«.[1] مرحوم محقق(رضوان الله عليه) در بحث تحريم، اسباب تحريم را برشمردند: يکي «نَسَب» است، يکي «رضاع» است و يکي «مصاهره» که تحقق هر...
شناسه:453842 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی (1) الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی (2) وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی (3) وَ الَّذی أَخْرَجَ الْمَرْعی (4) فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوی (5) سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفی (7) وَ نُیَسِّرُکَ...
شناسه:453777 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم چهارمین سبب از اسباب فرعی که جزء ملحقات موانع ارث است مسئله دَین مستوعب است. اگر کسی بمیرد و معادل تمام اموال یا بیش از تمام اموال، دَین داشته باشد، در اینجا ارثی به ورثه نمیرسد. قبلاً ملاحظه فرمودید که مانع ارث بالأصالة آن چیزی است که مقتضی ارث باشد و این نگذارد که این مقتضی اثر کند تا مقتضا محقق...
شناسه:451175 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در مبحث مانعیت قتل که قتل عمد و قتل ظلم مانع ارثبری قاتل از مقتول است، سه عنوان در اینجا به مناسبتی مطرح شد: یکی اینکه جنایتهایی که عمدی یا خطأیی یا شبه عمد بر شخص وارد میشود این سه قسمت است؛ یک قسمت مربوط به زمان حیات اوست که خودش زنده است و این حوادث درباره او اتفاق افتاده، خودش یا عفو میکند یا...
شناسه:451362 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در باب موانع ارث بین دو بخش کاملاً جدایی انداخت و تفکیک کرد و حق هم با ایشان است و بسیاری از محققان و فقهاء هم همین کار را کردند، برای اینکه مانع ارث در برابر موجب ارث یعنی ارث محقق است بعضیها میبرند بعضیها نمیبرند، آنهایی که از ارث ممنوعاند سرّش چیست؟ گفتند سرّش...
شناسه:451243 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم سیره مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در متن شرایع این است که اول یک سلسله عناوین اصلی را طرح میکنند که جزء اصول مسائل مطرح میشود، بعد مسائل فرعی را هم اگر مهم باشد زیر مجموع آن ذکر میکنند؛ در جریان مانعیت ارتداد و کفر اینطور بود، در جریان مانعیت قتل هم همینطور است، منتها در جریان مانعیت رقّ...
شناسه:451311