search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
متن کامل+صوت؛
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی درتاریخ 16 اسفند 97 در محل سالن همایش های غدیر قم برگزار شد. جهت دانلود صوت این جلسه ایــــــنـــــجـــــــا را کلیک نمایید متن کامل سخنرانی معظم له بدین شرح است: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم...
شناسه:423326 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بنا شد چهارشنبهها درباره علوم قرآن بحث بشود. علوم قرآن یعنی قرآن شناسی، گرچه این از یک نظر میتواند جزء تفسیر موضوعی قرار بگیرد ولی یک موضوع خاص است. قرآنشناسی از سادهترین درجهاش شروع میشود که مربوط به قرائت است و تجوید است و ترتیل است و امثال ذلک، بعد کمکم به مسئله وحیشناسی و معجزه بودن قرآن و...
شناسه:576680 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم کتاب شريف وصيت به حسب ظاهر تمام شد و عصاره اين کتاب هم در پنج فصل بود؛ فصل اول اينکه «الوصية ما هي؟»، دوم اينکه «الموصي مَن هو؟»، سوم اينکه «الوصي مَن هو؟»، چهارم اينکه «الموصيله ما هو؟» و پنجم اين بود «الموصيبه ما هو؟». اين فصول پنجگانه به لطف الهي تمام شد و آخرين جلسه هم اين بود که ما اگر در جزئيت...
شناسه:844120 -
Web Content Article
بسم الله الرحمن الرحیم پرسش: من متوجه نشدم, ملاک اين مواردي که ذکر ميفرماييد اين است که راه علمي مطلقا ندارد يا راه علمي عادي ندارد؟ پاسخ: يعني با رجوع به کتاب و سنت راه دارد، فرمود ما چيزهايي به شما ياد داديم که نميتوانستيد ياد بگيريد پس معلوم ميشود مبادي علمي را گفته قواعدش را گفته دستوراتش را گفته است فرمود: ﴿وَ يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ...
شناسه:945274 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم کتاب وقف هم مثل کتاب وصيت مشتمل بر چند فصل است. در کتاب وصيت، فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟»، دوم اين بود که «الموصِي مَن هو؟»، سوم اين بود که «الوصي مَن هو؟»، چهارم اين بود که «الموصيبه ما هو؟» و پنجم اين بود که «الموصيله مَن هو؟» بعد لواحقي هم داشت. در جريان وقف هم شبيه وصيت است که فصل اولش اين...
شناسه:856707 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مسائل وقف به تدريج ظهور ميکند سرّش اين است که وقف مثل بيع يا مثل اجاره نيست. بيع اقسام فراواني دارد اما عناصر محورياش همه جا يکی است، ايجاب ميخواهد و قبول، اجاره هم همين طور است؛ اما وقف اينطور نيست. برخي از اقسام وقف عقد است، عقد هم چند قسم است: يک قسم از سنخ عقد بيع و اجاره است؛ يک قسم از سنخ عقد...
شناسه:935855 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم همان طوري که قبلاً ملاحظه فرموديد جريان وقف چند فصل دارد و يک لواحق؛ فصل «الوقف ما هو؟»، «الواقف مَن هو؟»، «الموقوف ما هو؟»، «الموقوف عليه مَن هو؟». به همين مناسبت بحث در تفاوت جوهري بين وقف حبس «رُقبي»، «سُکني» و «عُمري» به ميان آمده است و محقق(رضوان الله عليه) اين بحث را مطرح کردند که اگر موقوفعليه...
شناسه:979920 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم کتاب وصيت مشتمل بر چند فصل بود: يک فصلش مربوط به اين بود که «الوصية ما هي؟» فصل بعد اين بود که «موصي من هو؟» شرايطش چيست؟ اوصافش چيست؟ و فصل سوم اين است که موصي به چيست؟ متعلق وصيت چيست؟ در اينجا چند طرف محل بحث است: يک طرف که اصل تعيين متعلق وصيت است، دوم اينکه اگر اين وصيت، مبهم بود راهش چيست؟، سوم...
شناسه:969404 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در مبحث وصيت مرحوم محقق(رضوان الله عليه) چند فصل را به تبيين اين کتاب اختصاص داد: يک فصل اينکه «الوصية ما هي؟» دوم اينکه «الموصي من هو؟» سوم اينکه «الموصي به ما هو؟» تا برسيم به «موصي له» و احکام وصيت. در جريان «موصي به» بعد از اينکه فرمودند عين باشد منفعت باشد حق باشد انتفاع باشد، به شخصيت حقيقي يا...
شناسه:969444 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل سوم از فصول ششگانهاي که مربوط به کتاب وصيت بود درباره «موصي به» بود که براي همين فصل چند طرف ذکر کردند، بخش پاياني طرف سوم درباره درجات استحباب وصيت مطرح است، فرمودند: «و الوصية بما دون الثلث أفضل حتي أنها بالربع أفضل من الثلث و بالخمس أفضل من الربع»[1] بعد فرعي را هم به عنوان بخش پاياني ذکر...
شناسه:969513 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل سوم که مربوط به موصی به است که وصيت کننده چيزی را وصيت میکند آن احکامي داشت شرايطي داشت که بخشي از آن گذشت بخشي از آن هم به خواست خدا خواهد آمد. مهمترين بخش آن اين است که اين بيش از ثلث نباشد. وقتي که فرمود: ﴿يُوصيكُمُ اللَّهُ في أَوْلادِكُمْ﴾ اين نشان ميدهد که اين با يک حکم محبتي و مهرباني...
شناسه:969480 -
Web Content Article
در جلسه درس امروز حضرت استاد، انتهای درس خود را به دنباله بحث علوم القرآن اختصاص دادند. لذا این درس جزء سلسله دروس درس فقه ایشان در سایت محاسبه نگردیده و شنبه جلسه 16 درس فقه را خواهیم داشت. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم قاعدهاي که درباره وقف بود, اين بود که هر چه که به عنوان صدقه داده شد قابل رجوع نيست حالا اين چه عقد...
شناسه:938382 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که اگر وقف از سنخ فکّ ملک و تحرير رقبه باشد, نه قبول لازم دارد و نه قبض و اگر از سنخ «تحبيس الاصل و تسبيل الثمرة»[1] باشد اصل ملک محفوظ است، اولاً؛ اين ملک از اطلاق در آمد و مقيد شد، ثانياً؛ بهرههاي اطلاقي از آن جايز نيست مثل بيع و مانند آن ولي بهرههاي تقييدي مثل اجاره و مانند...
شناسه:1005157 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که قبض، شرط صحت وقف است نه شرط لزوم وقف. وقف بدون قبض صحيح نيست لذا اگر واقف مالي را وقف کرده و قبل از قبض رحلت کرد، اين «يرجع ميراثاً»[1]. اگر اين وقف صحيح بود، رجوع ميکرد به موقوفعليه، ورثه اگر حق فسخ و مانند آن داشتند ميتوانستند فسخ کنند. وقف غير لازم، مال را منتقل ميکند از واقف...
شناسه:986144 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم درباره واقف چند شرط هست که فرمود: «يعتبر فيه البلوغ و كمال العقل و جواز التصرف و في وقف من بلغ عشرا تردد و المروي جواز صدقته و الأولى المنع لتوقف رفع الحجر علی البلوغ و الرشد».[1] در حدود بلوغ که بحث شد، کمال عقل هم بحث شد و جواز تصرف هم بحث شد، براي اينکه اگر محجور باشد که نميتواند در مال تصرف بکند....
شناسه:1024562 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) در شرايط وقف نسبت به واقف که رسيدند ميفرمايند واقف بايد بالغ و عاقل و مسلمان باشد. در بحث ديروز اشاره شد به مسئله حجر که «رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ ثَلَاثَةٍ عَنِ النَّائِمِ حَتَّی يَسْتَيْقِظَ وَ عَنِ الْمَجْنُونِ حَتَّی يُفِيقَ وَ عَنِ الطِّفْلِ حَتَّي...
شناسه:1012943 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در وقف همانطوري که ملاحظه فرموديد چند فصل است: يک فصل مربوط به اين است که «الوقف ما هو؟»، دوم اين است که «الواقف من هو؟»، سوم اين است که «الموقوف ما هو؟»، چهارم اين است که «الموقوف عليه من هو؟». اين فصول چهارگانه مستقل است. يک سلسله لواحقي است که بعد از اين فصول چهارگانه مطرح است و يک سلسله مقدماتي...
شناسه:1017698 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم وقف همانطوري که عنايت فرموديد مثل کتاب وصيت داراي پنج فصل و لواحق است: «الوقف ما هو؟»، «الواقف من هو؟» «المتولي مَن هو؟»، «الموقوف ما هو؟» و «موقوف له ما هو؟». درباره وقف مرحوم محقق نظرش اين است که اين عقد است (يک)؛ اولی همان گفتنِ «وقفتُ» است (دو) و اگر «حبّست الاصل و سبّلت الثمرة» با...
شناسه:865715 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که وقف عقد است نه ايقاع و امر عبادي است نه امر توصلي اما اينکه اين عقد فقط با قول اجرا ميشود يا عقد معاطاتي هم داريم، اشاره شد که عقد معاطاتي هم صحيح است .شرايط اصل وقف، موقوف و موقوفعليه تا حدودي بيان شده که تأبيد در اصل وقف محفوظ است، موقوف بايد مشخص باشد و موقوف عليه بايد مشخص...
شناسه:930069 -
Web Content Article
بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که وقف عقد است ايقاع نيست و عقد لازم است و عقد جائز و قابل فسخ نيست و قبول لازم دارد، چون عقد است و تغييرناپذير است و ابديت هم در آن ملحوظ است. شبهاتي که درباره عقد بودنِ وقف بود، خيال ميکردند که اين وقف از سنخ فکّ مِلک است، نظير تحرير رقبه. وقف از سنخ تحرير رقبه نيست که انسان فکّ ملک کند و قبول نخواهد. تحرير رقبه...
شناسه:903000 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که وقف عقد است ايقاع نيست و عقد لازم است و عقد جائز و قابل فسخ نيست و قبول لازم دارد، چون عقد است و تغييرناپذير است و ابديت هم در آن ملحوظ است. شبهاتي که درباره عقد بودنِ وقف بود، خيال ميکردند که اين وقف از سنخ فکّ مِلک است، نظير تحرير رقبه. وقف از سنخ تحرير رقبه نيست که انسان فکّ ملک...
شناسه:911438 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که در حقيقت وقف، دوامي اخذ شده است مثل اينکه در حقيقت بيع دوامي اخذ شده است. تمليک دو قسم است و حبس هم دو قسم. تمليک مطلق در بيع است؛ وقتي کسي چيزي را ميفروشد اين ملکيت به طور مطلق منتقل به مشتري ميشود نه محدود، اينطور نيست که بگويد بفروشم تا چند سال. يک وقت است که ممکن است در متن...
شناسه:917568 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم يکي از شرايط معتبر در وقف تنجيز است. اين تنجيز در عقود ديگر هم لازم است. تفاوت اساسي که بين وقف و ساير عقود لازمه است، در تنجيز نيست، در لزوم است. تنجيز مربوط به انشاء است، لزوم مربوط به عقد است که اين عقد قابل فسخ است يا قابل فسخ نيست. تنجيز چون مربوط به انشاء است فرقي بين عقد وقف با عقد بيع و مانند...
شناسه:918078 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بعضي از فروعي که مربوط به مسائل گذشته است اين است که تا کنون روشن شد که وقف عقد است ايقاع نيست لذا قبول شرط است که همان قبض خواهد بود. حالا قبض يا قبول به دست خود واقف است (اگر خودش متولي باشد) يا ديگري است، مطلبي ديگر است؛ به هر حال اين عقد است ايقاع نيست. عمده آن است که اين عقد ميتواند معاطاتي باشد...
شناسه:933134 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم امروز به مناسبت فاطميه است يک محفل مصيبت و ذکر مصيبتي است در حقيقت؛ منتها در ذکر مصيبت اينها بازگويي معارف اينها و فضائل علمي اينها اولاست. همانطوري که در قرآن مطالبي است که در هيچ جا نيست، در کلمات اين ذوات قدسي هم معارفي است که در هيچ جا نيست و اين را دشمنها اعتراف کردند هم دوستان تشخيص دادند قبل...
شناسه:849145 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مطالب کتاب وقف هم شبيه کتاب وصيت، پنج فصل دارد با يک سلسله لواحق. فصل اول اين است که «الوقف ما هو؟»، دوم اينکه «الواقف مَن هو؟»، سوم اينکه «المتولي مَن هو؟»، چهارم اين است که «الموقوف ما هو؟»، فصل پنجم اين است که «الموقوف عليه ما هو؟» يا «مَن هو؟». لواحقي هم دارد نظير لواحق کتاب وصيت. در فصل اول که...
شناسه:863219 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در جريان وقف همانطوري که عنايت فرموديد ما با پنج فصل و بعضي از لواحق روبهرو هستيم. در همان فصل اول يک اختلاف نظر جدي بين بزرگان ما هست که اصلاً در وقف، ابديت شرط است يا شرط نيست و آيا عقد است و اگر عقد است عقد قولي لازم است يا معاطاتي کافي است؟ اگر ابديت شرط باشد ما چيز ابدي در عالم نداريم، اگر منظور...
شناسه:866443 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در طليعه بحث وقف اشاره شد به اينکه فصول پنجگانهاي مطرح است و لواحقي آن را همراهي ميکند؛ يکي اينکه «الوقف ما هو؟»، دوم اينکه «الواقف مَن هو؟»، سوم اينکه «المتولي مَن هو؟»، چهارم اين است که «الموقوف ما هو؟»، پنجم آن است «موقوف له مَن هو؟» يا «ما هو؟»، نه «موقوف عليه»! در حقيقت «موقوف له» است و لواحقي...
شناسه:863317 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم وقف از صدقات جاريهاي است که اسلام روي آن تکيه کرده مخصوصاً خود وجود مبارک پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين اصل را فرمود که «حَبِّسِ الْأَصْلَ وَ سَبِّلِ الثَّمَرَةَ»[1]. مطالب متعددي در همين قسمت وقف است که در پنج فصل خلاصه ميشد و اشاره شد که «الوقف ما هو؟»، «الواقف مَن هو؟»، «المتولي مَن هو؟»،...
شناسه:863268 -
Web Content Article
در جلسه درس امروز حضرت استاد، انتهای درس خود را به دنباله بحث علوم القرآن اختصاص دادند. و لذا این جلسه جزء سلسله دروس علوم القرآن محاسبه گردیده است، ادامه جلسه درس علوم القرآن فردا چهارشنبه انشاء الله برگزار خواهدشد. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم قاعدهاي که درباره وقف بود, اين بود که هر چه که به عنوان صدقه داده شد قابل...
شناسه:945334 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم محور بحثهاي روز چهارشنبه علومي بود که ذات اقدس الهي درباره آنها ميفرمايد عقل هيچ کسي به آنها نميرسد و قرآن اينها را مطرح کرده است يعني غير از ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[1] غير از اين دو صنف، يک سلسله علومي هم هست که هيچ کس بدون وحي نميتواند به آنها برسد. هم به جامعه انساني فرمود: ﴿وَ...
شناسه:922074 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در بخش «موصي به» فروعي را ذکر کردند که ما به اين فرع رسيديم، فرمود: «و لو أوصى بعتق مماليكه دخل في ذلك من يملكه منفردا و من يملك بعضه» هر دو داخلاند «أعتق نصيبه حسب و قيل يقوم عليه حصة شريكه إن احتمل ثلثه ذلك و إلا أعتق منهم من يحتمله الثلث و به رواية فيها ضعف»[1] در بحث وصيت آنچه که از...
شناسه:969157 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که بخشي از وقفها سنخ فکّ ملک است قهراً نه عقد لازم است و نه عقد جايز، جزء عقود و امثال ذلک نيست و فعل است يا قول، بالاخره نظير تحرير رقبه است و اگر از سنخ فکّ ملک نبود بلکه حبس ملک بود، وقتي گفتيم حبس ملک يعني اين ملکيتش محفوظ است. وقتي ملکيتش محفوظ شد با ابديتش بايد توجيه بشود، چون در...
شناسه:969747 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل دوم در شرايط وصيت کننده است. آن وقتي که فرصتي بود و حال ما مساعد بود آن ده موضوعي که مربوط به تحرير صورت مسئله بود رعايت ميشد. ما در تبيين فرمايش مرحوم آقاي محقق داماد که ايشان چگونه تدريس ميکردند اين اصول دهگانه را از فرمايشات ايشان استنباط ميکرديم و سالهاي قبل وقتي تدريس ميکرديم طبق همان هم...
شناسه:968170 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل دوم از فصولي که مربوط به کتاب وصيت است درباره وصيت کننده است. در وصيت کننده يک سلسله شرايط عامه که در غالب معاملات مطرح است، مثل عقل و حرّيت و امثال ذلک، بايد موجود باشد. در جريان بلوغ نص خاصي نيست مگر اينکه حديث رفع که «رُفِعَ» از صبی «حَتَّي يَحْتَلِمَ» و چون آن حديث لسانش لسان منّت است فقهاء فرق...
شناسه:968396 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در فصل سوم از فصول مربوط به کتاب الوصية فرمايش مرحوم محقق درباره موصيبه بود، ولي مقدار موصيبه را وصي بايد تعيين کند، لذا اين مقدار هم درباره صحت وصيت و قلمرو وصيت و منطقه نفوذ وصيت مطرح است هم درباره موصيبه، هم درباره اينکه وصيت صحيح است شعاع وصيت تا کجاست تمليک عين است تمليک منفعت است تمليک انتفاع...
شناسه:968685 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بخشي از مطالب مربوط به وقف بيان شد. بخش ديگرش اين است که بايد روشن بشود که وقف عقد است يا ايقاع؟ سرّ ابهام آن است که اقسام وقف متعدد است. در جريان بيع اقسامش متفاوت نيست هر چه که باشد، يک مبيع است و يک ثمن، يک ايجاب است و يک قبول هر دو تمليک و تملک است در هيچ موردي از موارد عقد بيع, اينطور نيست که...
شناسه:949846 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بحثهای روز چهارشنبه مربوط به آن بخشی از علوم قرآنی بود که قرآن کريم ادعايش اين است که اگر وحی نبود و راهنمايی انبياء نبود برای بشر رسيدن به آنها ممکن نبود بلکه حتی خود انبيا(عليهم السلام) هم ممکن نبود به آن برسند. آياتی از قبيل﴿وَ يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾[1] يا ﴿وَ عَلَّمَكَ...
شناسه:965212 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق که کتاب وصيت را در چند فصل تبيين کردند، در فصل اول عقد بودن و ايقاع بودن و اينها را ذکر کردند، بعد فرعي را ذکر کردند که طليعه آن فرع در جلسه ديروز اشاره شد. آن فرع اين است که «لو أوصي بجارية و حملها لزوجها» اگر کسي بندهاي داشته باشد که او براي او رقيقهاي باشد أمهاي باشد و...
شناسه:968039 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم آن مسئله قبلي اين بود که اگر وصيت بکند به دو چيز يا بيش از دو چيز، موصيله بعضي را قبول بکند بعضي را قبول نکند، اين درست است يا درست نيست؟ مرحوم آقاي نائيني و همچنين مرحوم آقاي گلپايگاني(رضوان الله عليهما) يک نظر کلي درباره اصل اينگونه از معاملات دارند، همان را درباره بيع و غير بيع هم جاري...
شناسه:968073 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مباحث وقف همانطوري که ملاحظه فرموديد در چهار فصل اصلي برگزار ميشود و فصل پنجم هم فصل لواحق است. فصلي که «الوقف ما هو؟» که شرايط وقف و صحت وقف که آيا وقف فکّ ملک است يا ايقاع است يا عقد است، اگر عقد بود، لازم است يا عقد جايز است، قبول شرط است يا نه و قبض شرط است يا نه، اينها در فصل اول است که هنوز...
شناسه:965274 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم «الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين سيّما خاتمهم و أفضلهم محمد و أهل بيته الأطيبين الأنجبين سيّما بقيّة الله في العالمين بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّيء الي الله». مقدم شما بزرگواران, فرهيختگان, علما, فضلا و بزرگواران حوزوي و دانشگاهي و عزيزان سپاهي و برادران و خواهران...
شناسه:445660 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم جريان وقف هم مثل جريان وصيت در چند فصل است مثل اينکه درباره وصيت اين بود که وصيت «ما هي؟»، «موصِي مَن هو؟»، «موصَيبه ما هو؟»، «موصَيله من هو؟»، اينجا هم «الوقف ما هو؟»، «الواقف مَن هو؟»، «الموقوف ما هو؟»، «الموقوفعليه من هو؟». اين چهار فصل که در وصيت گذشت مشابه آن در وقف هم هست منتها فصل پنجم مربوط...
شناسه:958173 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم محقق(رضوان الله تعالي عليه) فصل اول را درباره وصيت که «الوصية ما هي؟» حکم وصيت را تبيين کرد چه احکام تکليفي، چه احکام وضعي آن را مشخص کرد و فصل دوم درباره موصي است. پايانبخش فصل اول آن مسئلهاي بود که خيلي چون محل ابتلا نيست مسئله عبد و أمه و آزاد شدن و اينها، بحث مبسوط درباره آنها روا نيست. منتها...
شناسه:968104 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در حقيقت وقف, يک بحث اين بود که آيا عقد است يا ايقاع؟ اگر عقد باشد بحث اين بود که آيا عقد قولي لازم است يا عقد فعلي؟ بحث ديگر اين بود که اگر عقد باشد آيا قبول لازم است يا نه؟ قبض لازم است يا نه؟ در بحث اشاره شد به اينکه عقود دو قسماند. عقد اگر جايز باشد يک مرحلهاي است يعني همان مرحله...
شناسه:951684 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق کتاب شريف وصيت را در چند فصل تنظيم کرده است. فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟» آيا عقد است يا ايقاع؟ بر فرض اينکه عقد باشد يا ايقاع، لازم است يا جائز؟ و خود وصيت واجب است يا نه؟ اقسام چهارگانه وصيت و احکام پنجگانه وصيت، اينها مبسوطاً بيان شد. يک سلسله فروض و فروع تقريباً نادري است که آنها...
شناسه:844699 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق بعضي از فروعي که مربوط به اصل وصيت بود در فصل سوم که مربوط به موصيبه است ذکر ميکنند چه اينکه مطالبي که مربوط به موصيبه است در اصل وصيت ذکر کردند. چون وصيت نسبت به غير دَين است اگر قرآن کريم دارد که اول دين بعد ثلث بعد ميراث ﴿مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِها أَوْ دَيْنٍ﴾[1] معنايش اين...
شناسه:969045 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم قبل از ورود به بحث، لازم است از ذات اقدس الهی سپاسگزاري کنيم چون در سرّاء و ضرّاء خدا مهربان است به عنوان «أرحم الراحمين» کار ميکند هرگز انسان نميداند آنچه که مقدَّر شده است به سود اوست يا به زيان او. «علي أي حالٍ» وظيفه عبد، خضوع در بارگاه ذات اقدس الهی و صبر و شکر در برابر کارهاي خداي سبحان است. ...
شناسه:969081 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق کتاب وصيت را روي چند فصل تنظيم کرد: فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟» عقد است ايقاع است قبول ميخواهد يا نميخواهد؟ قبولش قبل از وفات باشد، بعد از وفات باشد و امثال ذلک. دوم اين بود که «موصي من هو؟» شرايط وصيت کننده چيست؟ که گذشت. فصل سوم که تاحدودي مبسوط بود و هنوز همچنان ادامه دارد - به...
شناسه:969235 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مسائل وصيت همانطوري که ملاحظه فرموديد در چند فصل تبيين ميشود: فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟» فصل دوم اين بود که «الموصي من هو؟» فصل سوم اين است که «الموصي به ما هو؟» فصل چهارم اين است که «موصي له ما هو؟» يا «من هو؟» و همچنين در بخش پنجم دارد که «الوصي من هو؟» و فصل ششم مربوط به ملحقات وصيت است. ...
شناسه:969116 -
Web Content Article
به علت نقص فنی، ابتدای جلسه ناقص می باشد. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ..... آيا اينجا از قبيل اجازه عقد فضولي است؟ حالا اسمش را عقد فضولي نگذاشتند، اين وصيتکننده آمده گفته که نصف مال مرا مثلاً بدهيد به فلان مؤسسه. اين نسبت به ثلثش درست است، نسبت به زائد فضولي است. آن ورثه که «بيده ملک» است که امضا نکرده است، اين موصي هم...
شناسه:969196 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق کتاب وصيت را در چند فصل خلاصه کرده است: فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟» فصل دوم اين بود که «الموصي من هو؟» فصل سوم اين است که «الموصي به ما هو؟». فصل سوم را به سه طرف توزيع کرده است: طرف اول اين است که متعلق وصيت چه بايد باشد؟ که بحث مبسوطي داشت گذشت. طرف دوم اين است که اگر اين متعلق شفاف...
شناسه:969269 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در شرايع فصل سوم از فصول ششگانه کتاب وصيت را اختصاص داد به موصي به که موصي به «ماهو؟» و در اين فصل سوم، در سه طرف بحث کرد: طرف اول متعلق وصيت است که چه چيزي را ميتواند وصيت کند؛ طرف ثاني آن است که اگر وصيت مبهم بود چه بايد کرد؛ طرف سوم احکام وصيت است. در وصاياي مبهمه يعني آنجا که...
شناسه:969307 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) در فصل سوم در کتاب وصيت درباره موصي به بحث کردند. بعد از اينکه طرف اول را ذکر کردند که موصي به ميتواند عين باشد ميتواند منفعت باشد ميتواند حق باشد و مانند آن، در طرف ثاني درباره وصاياي مبهمه بحث کردند. وصيت يک وقت گوياست يک وقت مبهم است. وقتي گويا باشد ظهور لفظ حجت...
شناسه:969340 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم کتاب وصيت که چند فصل داشت در فصل موصي به، چند طرف محور بحث قرار گرفته بود. طرف دوم در وصاياي مبهمه است. وصيت يک وقت يک چيز روشني است، محذوري ندارد نه براي وصيت کننده نه براي وصي نه براي موصي له يا موصي به اما وقتي مبهم شد، از چند منظر محور بحث قرار ميگيرد که آيا اين وصيت صحيح است يا نه؟ اگر صحيح نيست...
شناسه:969372 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467670 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467625 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467640 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467747 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467732