search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) همان طور که مستحضريد کتاب شريف شرايع را در بخش نکاح به چهار فصل تقسيم کرد: فصل اول درباره نکاح دائم، فصل دوم نکاح منقطع، فصل سوم نکاح مِلک يمين، فصل چهارم احکام نکاح. اين فصل چهارم که احکام نکاح است پنج بخش را زير مجموعه خود دارد: بخش اول مربوط به احکام فسخ و ردّ به...
شناسه:453957 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی (1) الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی (2) وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی (3) وَ الَّذی أَخْرَجَ الْمَرْعی (4) فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوی (5) سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفی (7) وَ نُیَسِّرُکَ...
شناسه:454007 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی (1) الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی (2) وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی (3) وَ الَّذی أَخْرَجَ الْمَرْعی (4) فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوی (5) سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفی (7) وَ نُیَسِّرُکَ...
شناسه:453974 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی (1) الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی (2) وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی (3) وَ الَّذی أَخْرَجَ الْمَرْعی (4) فَجَعَلَهُ غُثاءً أَحْوی (5) سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی (6) إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفی (7) وَ نُیَسِّرُکَ...
شناسه:453875 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) کتاب شريف شرايع خود را در بخش نکاح، بعد از مقدمات نکاح در چهار بخش خلاصه کردند: بخش اول مربوط به نکاح دائم است، دوم نکاح منقطع است، سوم نکاح ملک يمين است و چهارم احکام نکاح است اين فصل چهارم که عهدهدار تبيين احکام نکاح است زير مجموعه اين فصل چهارم پنج بخش است: بخش...
شناسه:453990 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم پنجمين مسئله از مسائل يازدهگانهاي که مرحوم محقق در فصل سوم مطرح کردند اين است، فرمودند: «إذا كان الوليّ كافرا فلا ولاية له و لو كان الأب كذلك يثبت الولاية للجدّ خاصة و كذا لو جُن الأب أو أغمي عليه و لو زال المانع عادت الولاية و لو اختار الأب زوجا و الجدّ آخر فمن سبق عقده صح و بطل المتأخر و إن تشاحا...
شناسه:453908 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بنده هم متقابلاً مقدم شما، سخنان شما، اظهار لطف و صفا و صميميت شما بزرگواران، مخصوصاً اين دو ستاره فروزان را ارج مينهم و از بزرگواري و لطف شما حقشناسي ميکنم. از ذات اقدس الهي مسئلت ميکنيم همه آنچه را که اين بزرگواران در نظم و نثر فرمودند به بهترين وجه نصيب شما و همه علاقمندان به قرآن و عترت...
شناسه:453941 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در ارث یک سلسله موجبات اصلی است ممکن است لواحقی هم داشته باشد و یک سلسله موانع اصلی است و لواحقی هم دارد. لواحق موجبات را اگر بود اینجا مطرح نکردند؛ ولی لواحق منع را یکی پس از دیگری مطرح کردند. لواحق منع بیش از اسباب رسمی منع است. اسباب رسمی منع همان کفر و قتل و رقّیت است. لواحق آن فراوان است که الآن...
شناسه:451209 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه سومی که مرحوم محقق در آغاز کتاب میراث شرایع مرقوم فرمودند مسئله حجب است که مقداری از مسئله حجب بازگو شد. این بزرگواران در فقه اول موجبات ارث، بعد موانع ارث و بعد حجب را ذکر کردند. یک بحث در طبقات ارث است، یک بحث در مقدار سهام است و یک مقدار در حجب. این حجب در خلال مسئله طبقات ذکر شده است؛ ولی...
شناسه:451073 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در لواحق اسباب منع از ارث چند امر را ذکر کردند: یکی مسئله لعان، یکی مسئله غائب، یکی مسئله حمل و یکی هم اگر کسی بمیرد و دَین مستوعب داشته باشد که در اینگونه از موارد چهارگانه ارث به دیگران منتقل نمیشود.[1] در مسئله سوم که حمل است و همچنین در مسئله دوم که غائب است یک سلسله اصولی بود و...
شناسه:451192 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم پایانبخش مسئله حجب این است که اگر در یکی از این شروط هفت هشتگانه ـ که مرحوم محقق چهار شرط را بالصراحه و شرط پنجم را با تردید که سرانجام نسبت به آن هم فتوای شرطیت داد شروط فراوان دیگری هم برای حجب هست که آنها را در اثنای مسائل بعضیها را قبلاً گفتند بعضیها را بعد میگویند ـ شک کردیم هرگز نمیشود به...
شناسه:450903 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم صدر و ذیل ماه پُربرکت رجب رحمت و برکت است؛ چون طلیعه است برای ماه رسالت و این دو طلیعه هستند برای «شهر الله». این ماه مبارک رمضان دو تا دَر دارد یکی پس از دیگری: اول «باب الولایة» است که ماه پُربرکت رجب است، بعد «شهر الرساله» است که ماه پُربرکت پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است و یکی هم «شهر...
شناسه:450835 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بخشی از کلاله هستند که سهم مادر را از رُبع به سُدس میآوردند و کمتر میکنند برای اینکه هزینه پدر تأمین بشود، این حجب نقصان است و خود این کلاله هم در بعضی از موارد سهمی دارد. لکن برخیها اصلاً از سهم محروماند «للکفر أو القتل أو الرق»، آنها مانع اصل ارث است؛ اما در این بخش از کلاله که حاجب بعضی از...
شناسه:451141 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در مسئله حَجب که یکی از موانع ارث است به دو قسم تقسیم شده است: حجب حِرمان و حجب نقصان و این حجب مربوط به طبقه انساب و اسباب است. چون طبقهبندی است یعنی نسب به سه طبقه تقسیم شد و سبب به چهار قسم تقسیم شد، اینها در طول هماند و نه در عرض هم و وقتی در طول هم باشند، با بودِ طبقه قبلی به طبقه بعدی نمیرسد؛...
شناسه:451124 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در شرایع بعد از بیان موجبات ارث و موانع اصلی ارث که مسئله کفر و قتل و رق است، به ملحقات موانع پرداختند. سرّ اینکه اینگونه از امور را در ملحقات موانع ذکر کردند این است که معنای مانع آن است که مقتضی موجود است، مانع جلوی اثر مقتضی را میگیرد و نمیگذارد مقتضا بر مقتضی مترتّب شود؛ اما آنجا که...
شناسه:451226 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) بعد از اینکه در مقدمه اول و دوم از کتاب شریف شرایع، مسئله موجبات ارث، بعد موانع ارث و ملحقات به موانع را ذکر فرمودند، در مقدمه سوم به حجب رسیدند، این اصطلاح حجب یک اصطلاح فقهی است که مضمون آن از نصوص درآمده است. فرمایش مرحوم محقق این است که «المقدمة الثالثة فی الحجب،...
شناسه:451158 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه سومی که مرحوم محقق در متن شرایع قبل از ورود در مقاصد کتاب ارث یاد کردند مسئله حجب است. [1] حاجب بودن دو قسم است: یا حجب حِرمان است یا حجب نقصان، «و علی کلا التقدیرین» یا حجب همطبقه است یا حجب طبقه بعد. حجب حرمان در همطبقه محال است؛ یعنی حاجب و محجوب در یک طبقه باشند ولی «مع ذلک» حاجب تمام ارث...
شناسه:451107 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم چند سؤال درباره مسئله ارث بعضی از دوستانی که حضوراً شرکت ندارند ولی غیاباً در بحث شرکت میکنند سؤال کردند که جوابهای اینها قبلاً تا حدودی بیان شد و اگر اجمالی باشد در این نوبتها ارائه میشود. خلاصه بحث این است که مال اگر بخواهد به کسی منتقل شود انحائی دارد در مسئله عقد، قصد طرفین شرط است مثل بیع،...
شناسه:451855 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه دوم از مقدمات چهارگانهای که مرحوم محقق در طلیعه بحث ارث مطرح کردند مسئله موانع ارث است، گرچه برخیها تا بیست مانع برای ارث ذکر کردند اما محور اصلی موانع ارث همین سه چیز است که بحث مبسوط دارد وگرنه آن فروعات را هم ذکر میکنند؛ یکی کفر است و دیگری قتل است و سومی رق؛ یعنی کافر از مسلمان ارث...
شناسه:451838 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در آغاز کتاب میراث شرایع در نظر اول که مقدمات این کتاب است، چهار مقدمه ذکر میکنند که مقدمه أولیٰ در موجبات ارث است[1] گرچه از عبارتهای ایشان خیلی بحث نشد بنا شد که محورهای قرآنی این بحث شریف، اول ارائه شود؛ چون در هر بحثی اول اگر آیات قرآنی مشخص شود، معلوم میشود که...
شناسه:451872 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق مانند فقهاي قبلي و بعدي در آغاز کتاب ميراث يا فرائض، موجبات ارث را و بعد موانع ارث را ذکر کردند؛[1] اما مال مورث چيست و تعلّق مالکانه ميّت نسبت به آن چند قسم است؟ اينها کمتر مطرح شد. ممکن است در اثناي بحث تا پايان به بعضي از اينها برسند يا در کتاب ديات و مانند آن به بعضي از اينها اشاره شود؛...
شناسه:451921 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در آغاز شرايع کتاب شريف ميراث، يک سلسله قواعد و فوايد عامه را ذکر کردند و بعد وارد توزيع سهام شدند که بخشي از آن قواعد و فوايد ياد شد، بخشي ديگر هم اين است که اگر بعد از مرگِ کسي در بين طبقات نسبي و سببي کسي ماند که هيچ سهم الإرثي براي او معين نشد مثل طبقه سوم و مانند آن، «فالمال کلّه له»...
شناسه:451955 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در جريان ارث معمولاً اول موانع ارث، موجبات ارث، اينها را ذکر ميکنند، بعد به ورّاث ميپردازند، بعد به سهام ارث ميپردازند و مانند آن. اما اين چند مطلبي که قبل از ورود در مباحث تفصيلي ارث از اين چند آيه نوراني خوانده شد، دو ـ سه تا نکته مبهم مانده است که آنها يکي پس از ديگري ـ إنشاءالله ـ حل ميشود. ...
شناسه:451904 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در متن شرايع قبل از بيان سهام ورّاث و کيفيت توزيع و کيفيت حاجب و مانند آن را به صورت مبسوط ذکر کنند، يک سلسله قواعد کليه را به عنوان مقدمات ياد کردند که برخي از مطالب اين مقدمه أوليٰ گذشت، بعضي هم در پيش است که هم مربوط به مقدمه أوليٰ است و هم مربوط به سه مقدمه ديگر چون ايشان چهار مقدمه در...
شناسه:451938 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در متن شرايع براي کتاب ميراث مقدماتي ذکر کردند، چهار مقدمه را به عنوان «النظر في المقدمات»[1] ارائه کردند که بعضي از مطالب اين مقدمات ارائه شد، بخشي ديگر آن اين است که در اين مقدمه أولي مسئله نسب، سبب، فرض، فريضه و قرابت را مطرح کردند اينها اصطلاحات جعلي و عرفي نيست اينها اصطلاحات قرآن کريم...
شناسه:451972 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّی إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنَّاً بَعْدُ وَ إِمَّا فِدَاءً حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذلِکَ وَ لَوْ یَشَاءُ اللَّهُ لاَنتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لکِن لِیَبْلُوَا بَعْضَکُم...
شناسه:452856 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی (17) لَقَدْ رَأی مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْکُبْری (18) أَ فَرَأَیْتُمُ اللاَّتَ وَ الْعُزَّی (19) وَ مَناةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْری (20) أَ لَکُمُ الذَّکَرُ وَ لَهُ الْأُنْثی (21) تِلْکَ إِذاً قِسْمَةٌ ضیزی (22) إِنْ هِیَ إِلاَّ أَسْماءٌ...
شناسه:452888 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) همانطوري که ملاحظه فرموديد در فصل سوم، يازده مسئله از مسائل اولياي عقد و متولّيان عقد را ذکر کردند.[1] در ذيل مسئله پنجم[2] نزاع بين ولايت أب و جدّ مطرح شد که اگر پدر براي فرزند خود همسري را انتخاب کرد، جدّ براي نوه خود همسري انتخاب کرد، کدام يکي از اين دو مقدّم است؟...
شناسه:452904 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در سبب چهارم از اسباب تحريم که «استيفاي عدد» است، دو قسم را مستقلاً مطرح کردند: يک قسم اين است که نصاب حُرّ و نصاب عبد و مانند آن چيست؟ و در اين قسم دو مسئله را ذکر کردند. مسئله اُوليٰ اين است که اگر کسي چهار همسر داشت و يکي را طلاق داد و اين مطلّقه در حال عدّه است، همسر پنجم براي او حرام...
شناسه:452872 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ (2) إِقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ (3) الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ (5) کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغی (6) أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی (7) إِنَّ إِلی رَبِّکَ...
شناسه:452968 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ (2) إِقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ (3) الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ (5) کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغی (6) أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی (7) إِنَّ إِلی رَبِّکَ...
شناسه:452952 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ (2) إِقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ (3) الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ (5) کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغی (6) أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی (7) إِنَّ إِلی...
شناسه:452984 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿وَ النَّجْمِ إِذا هَوی (1) ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوی (2) وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی (3) إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحی (4) عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوی (5) ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوی (6) وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلی (7) ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی (8) فَکانَ قابَ...
شناسه:453711 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم همان طوري که مستحضر هستيد مرحوم محقق کتاب شريف نکاحِ شرايع را بر چهار فصل تنظيم کردند: فصل اول نکاح دائم، فصل دوم نکاح منقطع، فصل سوم نکاح عبيد و إماء، فصل چهارم احکام نکاح است.[1] اين فصل چهارم پنج بخش را زير مجموعه خود دارد: بخش اول مسئله خيار در اثر عيب و تدليس بود که گذشت، بخش دوم مسئله مَهر و...
شناسه:453629 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿هَلْ أَتاکَ حَدیثُ الْغاشِیَةِ (1) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ (2) عامِلَةٌ ناصِبَةٌ (3) تَصْلی ناراً حامِیَةً (4) تُسْقی مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ (5) لَیْسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلاَّ مِنْ ضَریعٍ (6) لا یُسْمِنُ وَ لا یُغْنی مِنْ جُوعٍ (7) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ (8)...
شناسه:453679 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ (17) وَ إِلَی السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ (18) وَ إِلَی الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ (19) وَ إِلَی الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ (20) فَذَکِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ (21) لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ (22) إِلاَّ مَنْ...
شناسه:453596 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ (17) وَ إِلَی السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ (18) وَ إِلَی الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ (19) وَ إِلَی الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ (20) فَذَکِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ (21) لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ (22) إِلاَّ مَنْ...
شناسه:453646 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَیالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ (4) هَلْ فی ذلِکَ قَسَمٌ لِذی حِجْرٍ (5) أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعادٍ (6) إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ (7) الَّتی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ (8) وَ ثَمُودَ...
شناسه:453580 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در فصلبندي شرائع اوّل مسئله «عقد»، «اولياي عقد»، «شرائط عقد»، اينها را ذکر فرمود. بعد اقسام نکاح را که «نکاح دائم»، «نکاح منقطع»، «نکاح عبد و أمه» در کنار مسائل فرعي نکاح اينها را در چهار بخش ذکر ميکنند. اسباب تحريم را يادآور ميشوند که ما به سبب چهارم رسيديم. شش چيز را سبب حرمت معقود...
شناسه:453695 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل چهارم از فصول چهارگانه نکاح شرايع پنج بخش بود: بخش اول مربوط به خيار عيب و تدليس است، بخش دوم مربوط به مَهر و تفويض است، بخش سوم درباره «قَسْم» و «نشوز» و «شقاق» است، بخش چهارم درباره احکام اولاد است و بخش پنجم درباره نفقات است.[1] در جريان احکام اولاد که نَسَب چه وقت ثابت ميشود و مانند آن،...
شناسه:453612 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در بخش چهارم از بخشهاي چهارگانه کتاب «نکاح» پنج فصل زير مجموعه اين بود: يکي مسئله خيار عيب و تدليس بود، دوم مسئله مَهر و تفويض بود، سوم مسئله لحاق به ولد و امثال آن است، چهارم هم مسئله نفقه است و پنجم هم مسايل اختلاف طرفين است.[1] در مسئله احکام اولاد که فرزند ملحق ميشود به فراش، قاعدهاي را شارع...
شناسه:453662 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در طلیعه بحث ارث اشاره شد که آیا حقیقت ارث انتقال مال از مورّث به ورثه است، یا حقیقت ارث خلافتِ وارث نسبت به مورّث است؟ یعنی مال جابجا میشود یا مالک بجای مالک مینشیند؟ دو نظر است. آیات و روایاتی که میگوید مسلمان از کافر ارث میبرد و کافر از مسلمان ارث نمیبرد، آن نظر دوم را تأیید میکند گرچه صراحتی...
شناسه:451549 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از موانع ارث مسئله کفر است، کفر چون شعب فراوانی دارد و در مسئله ارث همه اینها یا بعضی از اینها مانع ارثاند اعم از نحله داشتن و ملت داشتن مثل یهودی و مسیحی، یا وثنی و صنمی بودن یعنی بتپرست، یا لائیک و لا مذهب و ملحد بودن بالأصالة و همه اینها قسم فرعی هم دارد که بالإرتداد حاصل بشود لذا کفر شعب...
شناسه:451685 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در موانع ارث اولین و مهمترین مانع، مسئله ارتداد است که یک مسئله جهانی است که هیچ کافری از هیچ مسلمانی ارث نمیبرد کفر به هر ملتی که باشد به هر نحوی که باشد منتها آن کفری که آثار فقهی دارد انکار شهادتین است، انکار یکی از ضروریتها و مانند آن است؛ اما آن مسائل نظری نظیر جبر و تفویض، نظیر ﴿ثالِثُ...
شناسه:451600 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لعان ـ معاذالله ـ اگر در خانوادهای رُخ بدهد آثار نسبی و سببی فراوانی دارد منتها چون نادر هست کمتر احکام سببی و نسبی آن به ذهن میآید. اگر ـ خدای ناکرده ـ چنین حادثهای رُخ داد لعان پیش آمد، مستحضرید که در خود بنای عقلا و عرف اینطور بود که با انشاء، عقد تملیکی و مانند آن پیدا میشود و با انشاء عقد...
شناسه:451260 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در موانع ارث مرحوم محقق بحث مبسوطی درباره اقسام ارتداد و احکام ارتداد کردند. در پایان قسمت اول از موانع یعنی ارتداد چهار مسئله را ذکر کردند که مسئله سوم آن این است که مسلمین از یکدیگر ارث میبرند گرچه در مذاهب مختلف باشند و کفار هم از یکدیگر ارث میبرند گرچه در مذاهب و نحلهها مختلف باشند «و إن...
شناسه:451668 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم نظم فقهی در کتب فقهای ما مخصوصاً مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیهم) در جریان ارث این است که اول موجبات ارث را ذکر میکنند، بعد موانع ارث را ذکر میکنند، بعد سهام را ذکر میکنند و بعد حجب را در اثنا ذکر میکنند. اما آنطوری که در ابن رشد در بدایة المجتهد و نهایة المقتصد ذکر کرد این ترتیب نیست؛ اول...
شناسه:451634 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم گرچه بحث فقهی این ایام یک مقدار کم بود، اما طرح این روایات که بیش از پنجاه روایت است و محور اساسی آن این است که جامعه را با اختلاف نحلهها و مذاهب و مانند آن به وحدت دعوت میکند مهم است. امیدواریم ـ إنشاءالله ـ دوباره برگردیم به بحث فقهی تا آن مسائل مانده فقهی حل شود. این بحث کفر و ارتداد و...
شناسه:451566 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در جریان میراث معمولاً در کتابهای فقهیِ ما اول اسباب و انساب ارث را بازگو میکنند، بعد به موانع ارث میرسند و بعد به سهام. در مسئله سهام، مسئله حجب که چه کسی حاجب است و چه کسی حاجب نیست را ذکر میکنند. طبقهبندی سهام و ورّاث یک مطلب است، حاجب بودن مطلب دیگر است، اینها را ذکر میکنند؛ یعنی اول موجبات...
شناسه:451651 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از موانع ارث، مسئله ارتداد است. گرچه برای کفر و ارتداد و مانند آن از باب طهارت تا باب دیات، احکام فراوانی است؛ ولی آنجا که روایات کفر و ارتداد جمعآوری شده، مسئله حدود و مسئله دیات و حدّ مرتد و مانند آن است و به همین مناسبت در مسئله میراث هم هست لذا بحث میراث کافر و مرتد در باب میراث ذکر شده است. ...
شناسه:451583 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم همانطوری که مستحضرید غالب فقهاء و همچنین مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیهم) در کتاب فرائض و میراث، اول موجبات ارث را ذکر کردند بعد موانع ارث را ذکر کردند؛ گرچه در سرائر ابن ادریس و بعضی از کتابهای فقهی دیگر به این ترتیب نیامده است. به هر تقدیر در موانع ارث گفتند ارتداد یکی از موانع ارث است و روایات...
شناسه:451617 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّی عَنْ ذِکْرِنا وَ لَمْ یُرِدْ إِلاَّ الْحَیاةَ الدُّنْیا (29) ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدی (30) وَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ...
شناسه:452299 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿أَ فَمَن کَانَ عَلَی بَیِّنَةٍ مِن رَبِّهِ کَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُم (۱٤) مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَا أَنْهَارٌ مِنْ ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ...
شناسه:452347 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله عليه) در سبب چهارم از اسباب تحريم همسر، دو عنوان را مطرح کردند: يکي استيفاي عدد نسبت به عدد همسرها و دوم استيفاي عدد طلاق. در استيفاي عدد طلاق هم مستحضريد که دو بخش مطرح هست: يکي سه طلاقه است که حرمت محدود ميآورد و قبل از تحليل حرمت همچنان باقي است؛ يک قسمت از آن هم حرمت ابدي...
شناسه:452283 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِنَّ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَیُسَمُّونَ الْمَلائِکَةَ تَسْمِیَةَ الْأُنْثی (27) وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً (28) فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّی عَنْ ذِکْرِنا وَ لَمْ...
شناسه:452395 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم اسباب تحريم که شش چيز است، بر وِزان واحد نيستند؛ «نَسَب» و «رضاع» و «مصاهره» يک وزان دارند، «استيفاي عدد»، «لعان» و «کفر» هر کدام وزان خاص خودشان را دارند. چهارمين سبب از اسباب تحريم که «استيفاي عدد» است، در درون خود اين استيفاي عدد دوتا ضابطه است: يکي به لحاظ تعدّد همسر است که انسان آزاد نميتواند...
شناسه:452379 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِنَّ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَیُسَمُّونَ الْمَلائِکَةَ تَسْمِیَةَ الْأُنْثی (27) وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً (28) فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّی عَنْ ذِکْرِنا وَ لَمْ...
شناسه:452331 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در بحث اسباب تحريم شش چيز را سبب حرمت ازدواج با شخص معين قرار دادند؛ «نَسَب»، «رضاع»، «مصاهره» و چهارمي «استيفاي عدد» است. اين «استيفاي عدد» را دو قسم کردند؛ براي اينکه اينها کاملاً از هم جدا هستند. قسم اوّل مربوط به عدد همسراني است که انسان ميتواند با آنها ازدواج کند؛ در نکاح دائم چه براي...
شناسه:452410 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله عليه) در شرايع ذيل فصل سوم از اقسام نکاح دائم يازده مسئله را عنوان فرمودند، پنج مسئله از اين مسائل يازدهگانه گذشت، مسئله ششم اين است: «السادسة إذا زوّجها الوليّ بالمجنون أو الخصي صح و لها الخيار إذا بلغت و كذا لو زوّج الطفل بمن بها أحد العيوب الموجبة للفسخ و لو زوّجها...
شناسه:452363 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم سبب چهارم از اسباب ششگانه تحريم «استيفاي عدد» بود. يک بخش از اين استيفاي عدد مربوط به عدد همسرها ميباشد که گذشت، يک بخش مربوط به استيفاي عدد طلاق است. اين استيفاي مربوط به عدد طلاق دو قسم است: يک قسمت آن مربوط به آن سه طلاقه است که حرمت ميآورد قبل از محلِّل و يک قسمت آن هم حرمت ابدي و دائمي...
شناسه:452315