search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق همانطوری که ملاحظه میفرمایید کتاب فرائض یعنی میراث را در سه بخش خلاصه کرده است که منظر و بخش اول مقدمات است و بخش دوم سهام و وارثان سهام است و بخش سوم منظر لواحق ارث است. بخش اول به لطف الهی تمام شد که مربوط به موجبات ارث بود از سبب و نسب، موانع ارث بود و اسباب حجب بود حالا یا حجب حرمان...
شناسه:450648 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در پایان نظر اول که در بخشهای مقدماتی بود مسئله عول و تعصیب را مطرح کردند که تعصیب مطرح شد، عول هم در بخش پایانی بود و حالا ـ به خواست خدا ـ باید وارد مقاصد بشویم که سهام افراد چقدر است؟[1] یک تتمهای در مسئله عول مانده است؛ در مسئله عول اینها درگیر بودند و با خود...
شناسه:450699 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم برابر تقسیمی که مرحوم محقق در این کتاب فرائض و میراث ارائه کرده است، سه منظر به صورت کتاب میراث شرایع ارائه شد: منظر اول درباره اصل ارث، سهام ارث، موجبات ارث، موانع ارث، حجب حرمان، حجب نقصان و سرانجام مسئله عول و تعصیب. منظر دوم درباره سهام که چند سهم در قرآن مشخص شده است و صاحبان این سهام چه کسانی...
شناسه:450631 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در آغاز کتاب میراث شرایع چهار مقدمه ذکر کردند که اصول اولیه ارث را بازگو میکنند که موجبات ارث چیست، موانع ارث چیست، حجب حرمان چیست، حجب نقصان چیست و مانند آن. دو مطلب اساسی که داء عُضال شد برای فقه میراث، مسئله عول و تعصیب است که بیگانهها حاضر نشدند سخنان اهل بیت(علیهم السلام) را گوش...
شناسه:450767 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق شرایع را در بخش کتاب میراث به سه قسمت تقسیم کرد؛ به تعبیر خودشان از سه منظر بحث کردند: نظر اول در مقدمات کتاب میراث است، نظر دوم در مقدار سهام و بهرهوران از این سهام است و منظر سوم لواحق این احکام ارثی است. آن منظر اول که چهار مقدمه بود: موجبات ارث، موانع ارث، حجب حرمان و حجب نقصان در ارث...
شناسه:450682 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم از این منظر که مرحوم محقق سهام وراث را دارند توزیع میکنند و طبقات آنها را مشخص میکنند، غالب روایات برابر همان موجبات ارث و موانع ارث صادر شده است. برخی از روایات مطابق با آن طبقات یاد شده در مقدمات ارث نیست این یا محمول است بر تقیّه در افتا که حجت نیست یا محمول است بر تقیّه در مقام عمل که فتوا به...
شناسه:450665 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بعد از عبور از آن مقدمات چهارگانه، مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) وارد سهام ارث شدند و همانطوری که ایشان فرمودند و سایر فقها اظهار داشتند اصل سهامی را که قرآن مشخص کرده است شش تاست که در هر کدام ضرب بشود میشود 36 تا ، مکرّرات آن که حذف بشود میشود 21، هشت صورت آن که «ممتنع الاجتماع» است حذف بشود...
شناسه:450716 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در بخش پایانی این مقدمه چهارم مسئله عول و تعصیب را مطرح کردند فرمودند: «و یلحق بذلک مسألتان» دو تا مسئله به این مقدمه چهارم ملحق میشود: مسئله أولیٰ تعصیب بود که تا حدودی بحث آن گذشت، مسئله ثانیه عول است که فرمود: «لاستحالة أن یفرض الله سبحانه فی مال ما لا یقوم به و...
شناسه:450733 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در جریان میراث یک سلسله فروضی برای انساب مشخص کردند و بخشی هم برای اسباب ذکر کردند. اسباب که چهار قسم بودند سه قسم آنها فرضی نداشتند، فقط یک قسم آنها یعنی زوج و زوجه که به سبب زوجیت ارث میبرند برای اینها فرضی مشخص شد که ثمن و سدس یا نصف و ربع است آن اقسام سهگانه دیگر سببی یعنی ولاء عتق، ولاء ضامن...
شناسه:450750 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) مسائل فرائض و ارث را در چند مقصد و مقدمه و خاتمه بیان کردند. پایان مقصد اول که درباره ارث انساب است پنج تا مسئله را بیان فرمودند که دو مسئله از آن مسائل پنجگانه بیان شد. اینها چون نتیجه آن نصوص است و جمعبندی آن روایات است، لذا روایت خاصی در این مسائل نیست، اولاً،...
شناسه:447875 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم همان طوری که ملاحظه فرمودید ارث یک سببی دارد و یک نسبی، سبب ارث زوجیت و ولاء عتق و ولاء ضامن جریره و امامت است، نسب ارث یعنی نسبی که سبب استحقاق ارث میشود سه طبقه است: أولاد «و إن نزلوا» با أبوین، إخوه و أجداد،أعمام و عمات که به توفیق الهی این دو طبقه در آستانه تمام شدن است. دقتی که در مسئله ارث...
شناسه:448164 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در بحث میراث انساب، بعد از اینکه اینها را سه قسم کرد- یعنی أبوان و أولاد در طبقه اول، أجداد و إخوه در طبقه دوم، أعمام و عمات و خالات و أخوال در طبقه سوم - در پایان این بخش دوم که مربوط به میراث أجداد و إخوه است، خاتمهای داشتند که بعضی از این فروع ذکر شد. عصاره بحث این است: سهامی که...
شناسه:448079 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم جریان ارث مثل سایر ابواب فقهی اول به صورت یک سلسله مسائل فردی است بعد از اینکه خوب بررسی کردند خصوصیاتهای زمان و زمین را گذاشتند کنار و خصوصیتهای افراد را کنار گذاشتند، از آن یک قاعده در میآید. غالباً استنباط قواعد فقهی بلکه قواعد اصولی از همین باب است. آن کسی که گفت من دماغم خون میآید...
شناسه:447620 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم پنجمین مسئله از مسائل ششگانهای که مرحوم محقق در پایان مقصد ثانی ذکر فرمودند این است که ارث زوج و زوجه با سایر وراث فرق میکند. زوج و زوجه یک پیوند نسبی طولی دارند، یک پیوند نسبی عرضی دارند. از آن جهت که پیوند طولی نسبی یا پیوند عرضی دارند پدر هستند یا مادر هستند، پسر هستند یا دختر هستند، جد یا خواهر...
شناسه:447688 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم میراث را به نسب و سبب تقسیم کردند و نسب را هم به سه مرحله توزیع کردند. مرحله اول ابوان است و اولاد، مرحله دوم اجداد است و إخوه، سوم أعمام و أخوال. ذیل مرتبه ثانیه، سه تا مسئله را ذکر کردند که دو تا مسئله گذشت، این مسئله دوم مربوط به اجداد ثمانیه بود. این اجداد ثمانیه را بعضی ها با اینکه فرض نادر بود،...
شناسه:448113 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم خدا را شکر که بعد از عبور از تعطیلات تابستان، توفیق پیدا کردیم که بحث را از اول پاییز شروع کنیم. بحث سال قبل در مرتبه ثانیه از مراتب سهگانه ارث، راجع به اخوه و اجداد بود که برادران و اجداد چگونه ارث میبرند؟ در پایان این بخش چند مسئله است که فرمود: «مسائل ثلاث»[1] این سه مسئله مربوط به جد و اخوه است...
شناسه:448147 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
. أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در مرتبه ثانیه که مربوط به ارث إخوه و أخوات و همچنین با أجداد و جدات است، گذشته از اینکه خطوط کلی را بیان فرمودند، سه تا مسئله را افاضه کردند و بعد از آن سه مسئله، یک خاتمهای دارند. بخشی از آن خاتمه مربوط به این مسئله است که میراث نسب گرچه به سه مرتبه تقسیم شد:...
شناسه:448096 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف شرایع، ارث را بر سه نظر و یک خاتمه تنظیم کرده بود که در بحث دیروز اشاره شد. نظری که مربوط به مراتب انساب بود مرتبه اُولی که ابوان و اولادند گذشت، مرتبه دوم إخوه و أجداد است. در مرتبه اُولای نسب، پدر و مادرند با فرزندان ولو فرزندان مع الفصل باشند، البته...
شناسه:448130 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
. أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در جریان ارث همانطوری که ملاحظه فرمودید یک بحثش مربوط به ارث نسب است، یک بحثش مربوط به ارث سبب است، یک بحثش مربوط به ارث غرقی و امثال ذلک است. در ارث نسب فرمودند به اینکه اینها سه طبقهاند، بعضیها عرضیاند بعضی طولی، که أبواناند با أولاد طبقه اولاند، أجدادند با إخوه و أخوات طبقه دوماند که...
شناسه:448045 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ قَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسَی وَ لْیَدْعُ رَبَّهُ إِنِّی أَخَافُ أَنْ یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَنْ یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسَادَ (26) وَ قَالَ مُوسَی إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ مِنْ کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لاَ یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ (27) وَ قَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ...
شناسه:448950 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ قَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَ قَدْ جَاءَکُمْ بِالْبَیِّنَاتِ مِنْ رَبِّکُمْ وَ إِنْ یَکُ کَاذِباً فَعَلَیْهِ کَذِبُهُ وَ إِنْ یَکُ صَادِقاً یُصِبْکُمْ بَعْضُ الَّذِی یَعِدُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی مَنْ...
شناسه:448934 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ قَالَ الَّذِی آمَنَ یَا قَوْمِ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ مِثْلَ یَوْمِ الْأَحْزَابِ (30) مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذینَ مِنْ بَعْدِهِمْ وَ مَا اللَّهُ یُریدُ ظُلْماً لِلْعِبادِ (31) وَ یا قَوْمِ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ یَوْمَ التَّنادِ (32) یَوْمَ تُوَلُّونَ مُدْبِرینَ...
شناسه:448902 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآیاتِنا وَ سُلْطانٍ مُبینٍ (23) إِلی فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ قارُونَ فَقالُوا ساحِرٌ کَذَّابٌ (24) فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِنا قالُوا اقْتُلُوا أَبْناءَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ وَ اسْتَحْیُوا نِساءَهُمْ وَ ما کَیْدُ الْکافِرینَ إِلاَّ فی ضَلالٍ (25) وَ...
شناسه:448966 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ لَقَدْ جَاءَکُمْ یُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِی شَکٍّ مِمَّا جَاءَکُمْ بِهِ حَتَّی إِذَا هَلَکَ قُلْتُمْ لَنْ یَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولاً کَذٰلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ (34) الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ...
شناسه:448886 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿رَفِیعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ یُلْقِی الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلی مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِیُنذِرَ یَوْمَ التَّلَاقِ (15) یَوْمَ هُم بَارِزُونَ لَا یخَْفَی عَلی اللَّهِ مِنهُْمْ شیْءٌ لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ (16) الْیَوْمَ تجُزَی کلُُّ نَفْسٍ بِمَا...
شناسه:448998 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿یَعْلَمُ خَائنَةَ الْأَعْینِ وَ مَا تخُْفِی الصُّدُورُ (19) وَ اللَّهُ یَقْضی بِالْحَقِّ وَ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا یَقْضُونَ بِشیْءٍ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر (20) أَ وَ لَمْ یَسِیرُواْ فیِ الْأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کاَنَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ کاَنُواْ مِن قَبْلِهِمْ...
شناسه:448982 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿یَا قَوْمِ لَکُمُ الْمُلْکُ الْیَوْمَ ظَاهِرِینَ فِی الْأَرْضِ فَمَنْ یَنْصُرُنَا مِنْ بَأْسِ اللَّهِ إِنْ جَاءَنَا قَال فِرعَونُ مَا أُرِیکُمْ إِلاَّ مَا أَرَی وَ مَا أَهْدِیکُمْ إِلاَّ سَبِیلَ الرَّشَادِ (29) وَ قَالَ الَّذِی آمَنَ یَا قَوْمِ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ مِثْلَ یَوْمِ الْأَحْزَابِ...
شناسه:448918 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿رَفِیعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ یُلْقِی الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلی مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِیُنذِرَ یَوْمَ التَّلَاقِ (15) یَوْمَ هُم بَارِزُونَ لَا یخَْفَی عَلی اللَّهِ مِنهُمْ شیْءٌ لِّمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ (16) الْیَوْمَ تجُزَی کلُُّ نَفْسٍ بِمَا...
شناسه:449014 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿فَمَا أُوتِیتُم مِن شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقَی لِلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ (۳۶) وَ الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ وَ إِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ (۳۷) وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ...
شناسه:449817 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (۳۸) وَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْیُ هُمْ یَنتَصِرُونَ (۳۹) وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ لاَ...
شناسه:449801 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ مِنْ آیَاتِهِ الْجَوَارِ فِی الْبَحْرِ کَالأعْلاَمِ (۳۲) إِن یَشَأْ یُسْکِنِ الرِّیحَ فَیَظْلَلْنَ رَوَاکِدَ عَلَی ظَهْرِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ (۳۳) أَوْ یُوبِقْهُنَّ بِمَا کَسَبُوا وَ یَعْفُ عَن کَثِیرٍ (۳٤) وَ یَعْلَمَ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِنَا مَا لَهُم...
شناسه:449833 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (۳۸) وَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْیُ هُمْ یَنتَصِرُونَ (۳۹) وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ لاَ...
شناسه:449785 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ مِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ وَ مَا بَثَّ فِیهِمَا مِن دَابَّةٍ وَ هُوَ عَلَی جَمْعِهِمْ إِذَا یَشَاءُ قَدِیرٌ (۲۹) وَ مَا أَصَابَکُم مِن مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَن کَثِیرٍ (۳۰) وَ مَا أَنتُم بِمُعْجِزِینَ فِی الأرْضِ وَ مَا لَکُم مِن دُونِ اللَّهِ مِن...
شناسه:449849 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در طبقات ارث اول أولاد بودند «و إن نزلوا» و فقط پدر و مادر ـ «و إن علوا» ندارد ـ ، طبقه دوم إخوه و أخوات بودند با أجداد و جدّات «و إن علوا»، طبقه سوم أعمام و عمّات و أخوال و خالات. «مرتبه أولیٰ» که مربوط به أولاد و أبوان بود گذشت.[1] در مرتبه ثانیه از ورّاث، إخوه و أخوات با أجداد و جدّات هستند هر کدام...
شناسه:449768 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق در آن نظر اول، مقدمات چهارگانهای را برای کتاب ارث ذکر کردند.[1] در نظر دوم مقاصد سهگانهای را تنظیم میکنند؛ در مقصد اول مراتب ارث و وارثان و میراث را ذکر میکند که مرتبه اول مرتبه أبوان و أولاد است که گذشت با همه فروعاتی که مربوط به آن بود آن مقداری که مرحوم محقق متعرض شد، مرتبه دوم...
شناسه:449882 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ارث از نظر نسب به سه طبقه تقسیم شده بود و از نظر سبب طبقهبندی نیست ولی چهار گروه از راه سبب ارث میبرند: زوجیت، ولاء عتق، ولاء ضمان جریره و امامت، طبقهبندی آنها هم به همین ترتیب است به صورت طبقه یاد نشده است اما ترتیب أربعه همینطور است لکن نسب کاملاً چه در قرآن چه در روایات به صورت طبقهبندی مشخص...
شناسه:449865 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) در مقصدی که راجع به میراث أنساب است مرتبه أولیٰ را برای أولاد و أبوین،[1] مرتبه دوم را برای إخوه و أجداد[2] و مرتبه سوم را هم برای أعمام و أخوال اختصاص دادند.[3] در مرتبه دوم سه بخش به طور رسمی مطرح است: یکی اینکه إخوه و أخوات فقط با هم باشند، دوم اینکه أجداد و جدّات...
شناسه:449751 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿حم (1) عسق (2) کَذلِکَ یُوحی إِلَیْکَ وَ إِلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکَ اللَّهُ الْعَزیزُ الْحَکیمُ (3) لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ (4) تَکادُ السَّماواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ...
شناسه:450399 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿حم(1) عسق(2) کَذلِکَ یُوحی إِلَیْکَ وَ إِلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکَ اللَّهُ الْعَزیزُ الْحَکیمُ(3) لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ(4) تَکادُ السَّماواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ...
شناسه:450447 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿حم(1) عسق(2) کَذلِکَ یُوحی إِلَیْکَ وَ إِلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکَ اللَّهُ الْعَزیزُ الْحَکیمُ(3) لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ(4) تَکادُ السَّماواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ...
شناسه:450415 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ اللَّهُ حَفیظٌ عَلَیْهِمْ وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکیلٍ (۶) وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حولها وَ تُنْذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لا رَیْبَ فیهِ فَریقٌ فِی الْجَنَّةِ وَ فَریقٌ فِی السَّعیرِ (۷) وَ...
شناسه:450351 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حولها وَ تُنْذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لا رَیْبَ فیهِ فَریقٌ فِی الْجَنَّةِ وَ فَریقٌ فِی السَّعیرِ (۷) وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لکِنْ یُدْخِلُ مَنْ یَشاءُ فی رَحْمَتِهِ وَ الظَّالِمُونَ ما...
شناسه:450335 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ مَا کَانَ لِبَشَرٍ أَن یُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاّ وَحْیاً أَوْ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ (۵۱) وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا کُنتَ تَدْرِی مَا الْکِتَابُ وَ لاَ الْإِیمَانُ وَ لکِن جَعَلْنَاهُ...
شناسه:450431 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿کَذلِکَ یُوحی إِلَیْکَ وَ إِلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکَ اللَّهُ الْعَزیزُ الْحَکیمُ (3) لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ (4) تَکادُ السَّماواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی...
شناسه:450383 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در مسئله «حبوه» روایاتی را مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) نقل کردند که بخش قابل توجهی از آن روایات خوانده شد ولی یک مقداری مانده است. خلاصه بحث مسئله «حبوه» این است که در جریان حبوه چند نکته است: یکی اینکه «الحبوة ما هی»؟ یکی اینکه حبوه به چه کسی میرسد؟ یکی اینکه حبوه از مال کیست که به این...
شناسه:450463 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ (4) تَکادُ السَّماواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلائِکةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَلا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ (5) وَ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ...
شناسه:450367 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در بخش پایانی میراث ولاء، مسئله وارثیت امام مطرح شد که امام وارث «من لا وارث له»[1] است. یک بحث درباره منظور از امام است که مسلّم است که امام معصوم مراد است، یک بحث در حوزه وراثت اوست، یک بحث در حوزه ولایت اوست، یک بحث در این است که آیا این وراثت هم به همان ولایت برمیگردد و جزء شؤون آن ولایت است یا...
شناسه:447450 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مسئله چهارم از مسائل ششگانهای که در پایان این مقصد ثانی هست، این است که عنوان زوجیت برخلاف عنوان نسب، محتاج به عقد است. در جریان نسب هیچ کدام از این طبقات سهگانه محتاج به عقد مستأنف نیست، همان صرف ولادت کافی است برای عنوان پدر بودن، پسر بودن، برادر بودن، جد بودن، عمو و عمه بودن، دایی و خاله بودن،...
شناسه:447722 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم آخرین بخش از مسئله میراث سبب میراث ولایت و امامت است، یعنی اگر کسی در بخشهای سببی بحث میکند اول زوجیت است بعد ولای عتق است بعد ولای ضامن جریره است و اگر نبود ولای امامت است. روایتهایی که مربوط به ولای امامت است چهار طایفه است و از این چهار طایفه، سه طایفه با یک طایفه معارضاند. آن طایفه اصلی این...
شناسه:447433 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در مسئله ارث زوج و زوجه بعضی از احکامشان مشترک با سایر ورثه است. ارث باید مال باشد، مال به معنای اعم، اعم از عین، منفعت، انتفاع، و مورّث مالک اینها باشد، یا ذی حق باشد. اگر چیزی مالیت شرعی ندارد یا منفعت شرعی ندارد یا انتفاعش مشروع نیست خود شخص حق بهرهبرداری ندارد، چه رسد به اینکه به ارث برسد. بعضی...
شناسه:447637 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم پنجمین مسئله از مسائل ششگانه که در پایان مقصد دوم ذکر شده است این است: «إذا کان للزوجة من المیت ولد ورثت من جمیع ما ترک» درباره ارث زوجه سه قول در این فرع پنجم مطرح است: یکی اینکه اگر زوجه فرزند داشته باشد از این زوج، جمیع ماترک میت را ارث میبرد، فرقی بین منقول و غیر منقول نیست، این یک قول است -...
شناسه:447671 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم محقق(رضوان الله تعالی علیه) کتاب فرائض و میراث شرایع را روی چند نظر و چند مقصد سامان بخشیدند. نظر اول در مقدمات بود که چند تا مقدمه ذکر کردند، نظر دوم در مقاصد بود که دو مقصدش به پایان رسید به حمد خدا، مقصد سوم مانده است، نظر سوم در لواحق است لواحق مثل میراث غرقی، آنجا که زلزلهای میآید خدای...
شناسه:447552 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم پنجمین مسئله از مسائل ششگانه که مرحوم محقق در پایان مقصد دوم ذکر کرده بودند ارث زوجه بود در جریان ارث زوجه از آن جهت که روایات مختلف است بعضی هماهنگ با آیه است بعضی مخصص آیه است، بین اقدمین و قدما و متوسطین و متأخرین این چهار گروه از فقهای بزرگ(رضوان الله علیهم) اختلاف نظر هست و منشأ این تعدد اقوال...
شناسه:447586 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مقصد سوم درباره میراث ولاء بود. در این مقصد که به اسباب ارث میدهند نه به انساب، فقط زوجیت است که سبب مستقر است و در تمام مراحل ارث حضور دارد، نه مانع است و نه ممنوع، نه حاجب است و نه محجوب. در همه موارد زوجیت حضور دارد و ارث میبرد منتها از سنخ ولاء نیست. سبب هست ولی ولاء نیست. اما از باب ولاء...
شناسه:447535 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم پنجمین مسئله که مربوط به ارث زوجه بود مطالب فراوانی را به همراه داشت، برخلاف مسئله ششم که خیلی پرسر و صدا و اختلاف نیست. تتمه مطالب مسئله پنجم این است که ارث زوجه که مشخص شد، از زمین مطلقا محروم است عیناً و قیمةً و از خانه و مسکن و بناء محروم است عیناً لا قیمةً. «فهاهنا امور اربعة»: عین زمین به او...
شناسه:447569 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
.
شناسه:447654 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ (45) النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (46) وَ إِذْ یَتَحَاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا...
شناسه:448822 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَ إِذْ یَتَحَاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنتُم مُغْنُونَ عَنَّا نَصِیباً مِنَ النَّارِ (٤۷) قَالَ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُلٌّ فِیهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَکَمَ بَیْنَ الْعِبَادِ (٤۸) وَ قَالَ الَّذِینَ فِی...
شناسه:448790 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ لا رَیْبَ فیها وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ (59) وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ (60) اللَّهُ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فیهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً...
شناسه:448742 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ﴿فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ (45) النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (46) وَ إِذْ یَتَحَاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا...
شناسه:448806