search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در تتمه فرع قبلی، قبل از انتقال از ارتداد به قتل که مانع دوم است، یک مطلبی مانده و آن این است نصوصی که درباره ارتداد است بخشی از آنها مربوط به احکام ارث است که ارتداد مانع ارث بُردن مرتد است،[1] بخشی از آنها مربوط به حدّ و اجرای حدود است که مرتد «یُقْتَلُ وَ دَمَهُ مُبَاح».[2] این «دَمَهُ مُبَاح»...
شناسه:451464 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم محور بحث در مانع دوم که قتل است، نصوص و روایاتی است که قتل عمد را، یک؛ قتل عمدی ظلمی را، دو؛ مانع ارث میداند منتها مانع ارث قاتل از مقتول میداند. صور فراوانی برای قتل ترسیم شد که در بحث جلسه قبل گذشت؛ زیرا قتل یا عمد است یا شبه عمد است یا خطا، «و علی جمیع التقادیر» این قتل یا مباشرت است یا تسبیب، در...
شناسه:451413 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم چهارمین مسئله از مسائلی که مرحوم محقق در بخش پایانی مقدمه أولیٰ ذکر کردند این است که اگر مرتد ـ معاذالله ـ مرتد فطری بود حکم آن چیست؟ ملی بود حکم آن چیست؟ مرد بود حکم آن چیست؟ زن بود حکم آن چیست؟ و این نکته باید محفوظ بماند که اگر کسی در طلیعه انعقاد نطفه او، أحد أبوین او مثلاً یهودی بودند او تابع...
شناسه:451515 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در موانع ارث فرمودند مسئله کفر و ارتداد از یک سو، و قتل عمد وارث نسبت به مورث از سوی دیگر، اینها مانع ارثاند. در قتل چندین فرع مطرح است که عمد و شبه عمد و خطا از یک طرف، مباشرت و تسبیب از طرف دیگر، عدل و ظلم از طرف دیگر، اینها که ضرب بشود فروع فراوانی را به همراه دارد. در بحثهای اخیر رسیدیم به...
شناسه:451396