search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه ميشود: تفسير يعني تبيين معناي کلمه يا کلام خردمندانه يكم. معناي تفسير، چنانكه در مبحث تفسير به رأي...
شناسه:431943 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم و به نستعين براي ورود در مباحث تفسيري و بهره جستن از قرآن، شناخت معيارها و اصول كلي لازم است كه در اين مقال بدانها پرداخته شده است: خداوند برترين معرف قرآن کريم 1. خداي سبحان كه متكلم قرآن و نازل كنندهٴ آن است، از هر موجود ديگري قرآن را بهتر ميشناسد و در تعريف او...
شناسه:432007 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم الله الرحمن الرحيم تأويل به معناي ارجاع در محدوده ماهيت تأويل به معناي ارجاع و برگرداندن، مفهوم جامعي است كه مصاديق فراوان دارد؛ گاهي ارجاع در محدودهٴ ماهيت يا مفهوم ذهني است كه در شناخت ماهوي چيزي، اعم از حدّ و رسم به كار ميرود يا در شناخت مفهومي استعمال ميشود. از اين رهگذر، گاهي تأويل را همتاي تفسير دانسته و اين دو را مقارن هم ميدانند....
شناسه:431991 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين مبرهن نبودن نظريه حرف جر نبودن(باء) بحث پيرامون تعيين متعلق باء در كلمهٴ «بسم اللّه...»، مبتني است بر آنچه معروف بين مفسران ميباشد كه لفظ «باء»، حرف جرّ است و مجموع جار و مجرور كلمهاند؛ نه كلام؛ لذا مفيد معناي تام نخواهد بود، مگر با عنايت به متعلق آن كه در تعيين آن متعلق سخني خواهد آمد. اما اگر لفظ باء، حرف...
شناسه:431975 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين قال أمير الموءمنين علي (عليهالسلام): «عقول النساء في جمالهنّ و جمال الرجال في عقولهم».[1] هر موجودي مظهر نامي از نامهاي الهي است، زيرا خلقت كه از اوصاف فعلي خداست، نه از اوصاف ذاتي وي، عبارت است از تجلّي خالق در چهره مخلوقهاي گوناگون؛ چنانكه حضرت اميرموءمنين(عليهالسلام) فرموده است: «الحمد لله المتجلّي لخلقه...
شناسه:432279 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين قال أمير الموءمنين علي (عليهالسلام): «عقول النساء في جمالهنّ و جمال الرجال في عقولهم».[1] هر موجودي مظهر نامي از نامهاي الهي است، زيرا خلقت كه از اوصاف فعلي خداست، نه از اوصاف ذاتي وي، عبارت است از تجلّي خالق در چهره مخلوقهاي گوناگون؛ چنانكه حضرت اميرموءمنين(عليهالسلام) فرموده است: «الحمد لله المتجلّي لخلقه...
شناسه:432263 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم الله الرحمن الرحيم وايّاه نستعين 1. علم گرچه هستي مجرّد است و تمام درجات هستي، مخصوصاً هستي منزّه از لوث مادّه، كمال است، ليكن كمال، خود داراي مراتب فراوان است كه برخي از آنها راجع به مرحله عقل انسان، و بعضي ديگر راجع به مرحله وهم و خيال و مانند آن است، و هرگز علمي كه در حدّ تجرّد وهمي يا خيالي است، همتاي دانشي كه در حدّ تجرّد عقلي است نميباشد. پس...
شناسه:432295 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم وبه نستعين در اين مقاله به برخي مسائلي پرداخته ميشود كه بر مبناي حكمت متعاليه قابل استنباط است. اين مسائل يا در آثار صدرالمتألّهين و حكماي بعد از او مورد تعرض واقع نشده يا آنكه در مركز توجّهات و مباحثات فلسفي قرار نگرفتهاند، و لكن مسائل مهمي هستند كه ميتوانند مسير بسياري از مطالب فلسفي را تغيير دهند. نسبي بودن تقسيم وجود به...
شناسه:432247 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم يكي از براهين قاطع و خلل ناپذير بر توحيد پروردگار متعالي، همانا برهان تمانع است كه قرآن حكيم بدان عنايت فرموده و متفكران اسلامي را به بحث و كنجكاوي در آن باره وادار نموده است؛ لذا در بحثهاي تفسيري يا جستوجوهاي عقلي به آن اهتمام ورزيده و همواره از آن مخزن[1] الهي بهرههاي گوناگوني برده و ميبرند و از عمق آن درياي ژرف، گوهرهاي...
شناسه:432231 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم مقدمه علمي كه در پيرامون قرآن بحث مينمايد و موضوعش قرآن و محمول آن عوارض و اوصاف ذاتي قرآن است، تفسير ناميده ميشود و در علوم برهاني چارهاي جز موضوع حقيقي نيست تا محمولات پراكنده در اثر عروض ذاتي آنها نسبت به آن موضوع حقيقي هماهنگ شوند و مجموعهٴ آن مسائل علم واحد را تشكيل دهند؛ ولي در علوم اعتباري، وحدت اعتباري موضوع...
شناسه:431694 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم قرآن بهترين معرف خويش بهترين معرّف براي شرح اوصاف قرآن كريم، همانا خود قرآن مجيد است و اگر در سخنان عترت طاهره(عليهمالسلام) توصيف قرآن مشهود است، باز به استناد خود قرآن حكيم است؛ ليكن بهرهبرداري از آن به عهدهٴ همتاي وي، يعني ثقل اصغر ميباشد كه به نوبهٴ خود، قرآن ناطقاند و در هيچ مرحله از مراحل كمال هستي از قرآن جدا...
شناسه:431742 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم مقدمه تفسير قرآن كريم در گرو معرفت آن است و چون شناخت آن درجات گوناگوني دارد بنابراين تفسير آن نيز مراتب مختلف خواهد شد. شناخت قران براثر اتحاد با آن بعضي قرآن را در اثر اتحاد با حقيقت آن...
شناسه:431726 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم و ايّاه نستعين مقدمه فطري بودن حق شناسي و حق طلبي يكم. آنچه در آفرينش جان بشر تعبيه شد، گوهر گرانقدر حقشناسي و حقطلبي است و هرگز بطلان پذيري در ذات او عجين نشد؛ بلكه براي وي عارضي و تحميلي است؛ گرچه ممكن است همخوي قبيح براي برخي از قواي نفساني او ملكه شده و از باب اتحاد متخلّق و خُلق به منزلهٴ صورت نوعي او محسوب شده...
شناسه:431758 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم بخش اول تأثير حكما در احياي تفكّر اسلامي فصل اوّل. منطق احساس و منطق عقل آنان كه با چشيدن طعم گواراي آب حيات زندهاند و هرگز نميميرند، بلكه مرگ را همواره طرد كرده و آن را محو نمودهاند؛ «إنّه يموت مَن مات منّا و ليس بميّت ويبلي من بَلِيَ منّا و ليس ببالٍ» [1] و حيات آنان زندگي علم است و در پرتو زندگي آنها هرگونه جهل و باطل...
شناسه:432167 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم الله الرحمن الرّحيم وإيّاه نستعين حمد خداي حكيم را سزاست كه حكمت را خير كثير قرار داد. تحيّت پيامبران الهي، به ويژه حضرت ختمينبوّت را به جاست كه معلّمان كتاب و حكمتاند. درود بر اُسْره عصمت(عليهمالسلام)، مخصوصاً حضرت ختمي امامت مَهْدي موجود موعود را رواست كه با گسترش مائده تعليم، مأدُبه حكمت را به انديشوران جامعه عطا ميكنند؛ به اين ذوات...
شناسه:432183 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم موجي كه در آب دريا ظهور ميكند و زبانهاي كه از شعله آتش برميخيزد و رشدي كه در جوانه گياه بيابان پيدا ميشود و پختگي كه در ميوه بوستان پديد ميآيد و طلوع و غروبي كه در اختران خاوري و باختري به چشم ميخورد و سرانجام، انديشههاي گوناگون و ارادههاي فراواني كه سر از ديار آگاهي و عزيمت برآورده و در كرانه غفلت يا فسخ عزيمت فرو...
شناسه:432215 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم اللّه الرحمن الرحيم همانطوري كه چيزي در قلمرو هستي مانند خداوند حكيم نيست، هيچ بحثي نيز مشابه بحث در پيرامون آن مبدأ نامحدود و هستي بيكران نيست و در بيانات حكيمانه رهبران آسماني، دستورات سودمندي در اين باره رسيده كه چون احدي عديل و شريك خداوند تعالي نيست، ثواب چيزي بيشتر از شهادت به توحيد نميباشد[1] و اگر تمام آسمانها و آباد كنندگان...
شناسه:432199 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم الله الرحمن الرحيم وايّاه نستعين حمدْ خدايي را كه تمام حقيقتِ هستي است: ﴿هو الأوّل و الآخر و الظاهر و الباطن﴾[1] و سپاسْ معبودي را كه با همه اشيا و اشخاص هست: ﴿هو معكم أينما كنتم﴾ [2] و ثنا آفريدگاري را رواست كه هر چيزي جز او فاني و هالك است: ﴿كل من عليها فان ٭ و يبقي وجه ربّك ذو الجلال و الإكرام﴾ [3]، ﴿كل شيء هالك إلاّ وجهه﴾ [4] و ستايش پروردگاري...
شناسه:432407 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
بسم الله الرحمن الرحیم وایّاه نستعین تفاوت درجات علم 1. علم گرچه هستی مجرّد است و تمام درجات هستی، مخصوصاً هستی منزّه از لوث مادّه، کمال است، لیکن کمال، خود دارای مراتب فراوان است که برخی از آنها راجع به مرحله عقل انسان، و بعضی دیگر راجع به مرحله وهم و خیال و مانند آن است، و هرگز علمی که در حدّ تجرّد وهمی یا خیالی است، همتای دانشی که در حدّ...
شناسه:432391 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين سِيَّمَا خَاتَمُ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاء (عَلَيْهِما آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء) بِهِمْ نَتَوَلَّی وَ...
شناسه:432423