search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مباحث وقف همانطوري که ملاحظه فرموديد در چهار فصل اصلي برگزار ميشود و فصل پنجم هم فصل لواحق است. فصلي که «الوقف ما هو؟» که شرايط وقف و صحت وقف که آيا وقف فکّ ملک است يا ايقاع است يا عقد است، اگر عقد بود، لازم است يا عقد جايز است، قبول شرط است يا نه و قبض شرط است يا نه، اينها در فصل اول است که هنوز...
شناسه:965274 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم «الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين سيّما خاتمهم و أفضلهم محمد و أهل بيته الأطيبين الأنجبين سيّما بقيّة الله في العالمين بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّيء الي الله». مقدم شما بزرگواران, فرهيختگان, علما, فضلا و بزرگواران حوزوي و دانشگاهي و عزيزان سپاهي و برادران و خواهران...
شناسه:445660 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم جريان وقف هم مثل جريان وصيت در چند فصل است مثل اينکه درباره وصيت اين بود که وصيت «ما هي؟»، «موصِي مَن هو؟»، «موصَيبه ما هو؟»، «موصَيله من هو؟»، اينجا هم «الوقف ما هو؟»، «الواقف مَن هو؟»، «الموقوف ما هو؟»، «الموقوفعليه من هو؟». اين چهار فصل که در وصيت گذشت مشابه آن در وقف هم هست منتها فصل پنجم مربوط...
شناسه:958173 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم محقق(رضوان الله تعالي عليه) فصل اول را درباره وصيت که «الوصية ما هي؟» حکم وصيت را تبيين کرد چه احکام تکليفي، چه احکام وضعي آن را مشخص کرد و فصل دوم درباره موصي است. پايانبخش فصل اول آن مسئلهاي بود که خيلي چون محل ابتلا نيست مسئله عبد و أمه و آزاد شدن و اينها، بحث مبسوط درباره آنها روا نيست. منتها...
شناسه:968104 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در حقيقت وقف, يک بحث اين بود که آيا عقد است يا ايقاع؟ اگر عقد باشد بحث اين بود که آيا عقد قولي لازم است يا عقد فعلي؟ بحث ديگر اين بود که اگر عقد باشد آيا قبول لازم است يا نه؟ قبض لازم است يا نه؟ در بحث اشاره شد به اينکه عقود دو قسماند. عقد اگر جايز باشد يک مرحلهاي است يعني همان مرحله...
شناسه:951684 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق کتاب شريف وصيت را در چند فصل تنظيم کرده است. فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟» آيا عقد است يا ايقاع؟ بر فرض اينکه عقد باشد يا ايقاع، لازم است يا جائز؟ و خود وصيت واجب است يا نه؟ اقسام چهارگانه وصيت و احکام پنجگانه وصيت، اينها مبسوطاً بيان شد. يک سلسله فروض و فروع تقريباً نادري است که آنها...
شناسه:844699 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق بعضي از فروعي که مربوط به اصل وصيت بود در فصل سوم که مربوط به موصيبه است ذکر ميکنند چه اينکه مطالبي که مربوط به موصيبه است در اصل وصيت ذکر کردند. چون وصيت نسبت به غير دَين است اگر قرآن کريم دارد که اول دين بعد ثلث بعد ميراث ﴿مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِها أَوْ دَيْنٍ﴾[1] معنايش اين...
شناسه:969045 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم قبل از ورود به بحث، لازم است از ذات اقدس الهی سپاسگزاري کنيم چون در سرّاء و ضرّاء خدا مهربان است به عنوان «أرحم الراحمين» کار ميکند هرگز انسان نميداند آنچه که مقدَّر شده است به سود اوست يا به زيان او. «علي أي حالٍ» وظيفه عبد، خضوع در بارگاه ذات اقدس الهی و صبر و شکر در برابر کارهاي خداي سبحان است. ...
شناسه:969081 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق کتاب وصيت را روي چند فصل تنظيم کرد: فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟» عقد است ايقاع است قبول ميخواهد يا نميخواهد؟ قبولش قبل از وفات باشد، بعد از وفات باشد و امثال ذلک. دوم اين بود که «موصي من هو؟» شرايط وصيت کننده چيست؟ که گذشت. فصل سوم که تاحدودي مبسوط بود و هنوز همچنان ادامه دارد - به...
شناسه:969235 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مسائل وصيت همانطوري که ملاحظه فرموديد در چند فصل تبيين ميشود: فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟» فصل دوم اين بود که «الموصي من هو؟» فصل سوم اين است که «الموصي به ما هو؟» فصل چهارم اين است که «موصي له ما هو؟» يا «من هو؟» و همچنين در بخش پنجم دارد که «الوصي من هو؟» و فصل ششم مربوط به ملحقات وصيت است. ...
شناسه:969116 -
Web Content Article
به علت نقص فنی، ابتدای جلسه ناقص می باشد. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ..... آيا اينجا از قبيل اجازه عقد فضولي است؟ حالا اسمش را عقد فضولي نگذاشتند، اين وصيتکننده آمده گفته که نصف مال مرا مثلاً بدهيد به فلان مؤسسه. اين نسبت به ثلثش درست است، نسبت به زائد فضولي است. آن ورثه که «بيده ملک» است که امضا نکرده است، اين موصي هم...
شناسه:969196 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق کتاب وصيت را در چند فصل خلاصه کرده است: فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟» فصل دوم اين بود که «الموصي من هو؟» فصل سوم اين است که «الموصي به ما هو؟». فصل سوم را به سه طرف توزيع کرده است: طرف اول اين است که متعلق وصيت چه بايد باشد؟ که بحث مبسوطي داشت گذشت. طرف دوم اين است که اگر اين متعلق شفاف...
شناسه:969269 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در شرايع فصل سوم از فصول ششگانه کتاب وصيت را اختصاص داد به موصي به که موصي به «ماهو؟» و در اين فصل سوم، در سه طرف بحث کرد: طرف اول متعلق وصيت است که چه چيزي را ميتواند وصيت کند؛ طرف ثاني آن است که اگر وصيت مبهم بود چه بايد کرد؛ طرف سوم احکام وصيت است. در وصاياي مبهمه يعني آنجا که...
شناسه:969307 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) در فصل سوم در کتاب وصيت درباره موصي به بحث کردند. بعد از اينکه طرف اول را ذکر کردند که موصي به ميتواند عين باشد ميتواند منفعت باشد ميتواند حق باشد و مانند آن، در طرف ثاني درباره وصاياي مبهمه بحث کردند. وصيت يک وقت گوياست يک وقت مبهم است. وقتي گويا باشد ظهور لفظ حجت...
شناسه:969340 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم کتاب وصيت که چند فصل داشت در فصل موصي به، چند طرف محور بحث قرار گرفته بود. طرف دوم در وصاياي مبهمه است. وصيت يک وقت يک چيز روشني است، محذوري ندارد نه براي وصيت کننده نه براي وصي نه براي موصي له يا موصي به اما وقتي مبهم شد، از چند منظر محور بحث قرار ميگيرد که آيا اين وصيت صحيح است يا نه؟ اگر صحيح نيست...
شناسه:969372 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467670 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467625 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467640 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467747 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
شناسه:467732