search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که وقف عقد است ايقاع نيست و عقد لازم است و عقد جائز و قابل فسخ نيست و قبول لازم دارد، چون عقد است و تغييرناپذير است و ابديت هم در آن ملحوظ است. شبهاتي که درباره عقد بودنِ وقف بود، خيال ميکردند که اين وقف از سنخ فکّ مِلک است، نظير تحرير رقبه. وقف از سنخ تحرير رقبه نيست که انسان فکّ ملک...
شناسه:911438 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که در حقيقت وقف، دوامي اخذ شده است مثل اينکه در حقيقت بيع دوامي اخذ شده است. تمليک دو قسم است و حبس هم دو قسم. تمليک مطلق در بيع است؛ وقتي کسي چيزي را ميفروشد اين ملکيت به طور مطلق منتقل به مشتري ميشود نه محدود، اينطور نيست که بگويد بفروشم تا چند سال. يک وقت است که ممکن است در متن...
شناسه:917568 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم يکي از شرايط معتبر در وقف تنجيز است. اين تنجيز در عقود ديگر هم لازم است. تفاوت اساسي که بين وقف و ساير عقود لازمه است، در تنجيز نيست، در لزوم است. تنجيز مربوط به انشاء است، لزوم مربوط به عقد است که اين عقد قابل فسخ است يا قابل فسخ نيست. تنجيز چون مربوط به انشاء است فرقي بين عقد وقف با عقد بيع و مانند...
شناسه:918078 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بعضي از فروعي که مربوط به مسائل گذشته است اين است که تا کنون روشن شد که وقف عقد است ايقاع نيست لذا قبول شرط است که همان قبض خواهد بود. حالا قبض يا قبول به دست خود واقف است (اگر خودش متولي باشد) يا ديگري است، مطلبي ديگر است؛ به هر حال اين عقد است ايقاع نيست. عمده آن است که اين عقد ميتواند معاطاتي باشد...
شناسه:933134 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم امروز به مناسبت فاطميه است يک محفل مصيبت و ذکر مصيبتي است در حقيقت؛ منتها در ذکر مصيبت اينها بازگويي معارف اينها و فضائل علمي اينها اولاست. همانطوري که در قرآن مطالبي است که در هيچ جا نيست، در کلمات اين ذوات قدسي هم معارفي است که در هيچ جا نيست و اين را دشمنها اعتراف کردند هم دوستان تشخيص دادند قبل...
شناسه:849145 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مطالب کتاب وقف هم شبيه کتاب وصيت، پنج فصل دارد با يک سلسله لواحق. فصل اول اين است که «الوقف ما هو؟»، دوم اينکه «الواقف مَن هو؟»، سوم اينکه «المتولي مَن هو؟»، چهارم اين است که «الموقوف ما هو؟»، فصل پنجم اين است که «الموقوف عليه ما هو؟» يا «مَن هو؟». لواحقي هم دارد نظير لواحق کتاب وصيت. در فصل اول که...
شناسه:863219 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در جريان وقف همانطوري که عنايت فرموديد ما با پنج فصل و بعضي از لواحق روبهرو هستيم. در همان فصل اول يک اختلاف نظر جدي بين بزرگان ما هست که اصلاً در وقف، ابديت شرط است يا شرط نيست و آيا عقد است و اگر عقد است عقد قولي لازم است يا معاطاتي کافي است؟ اگر ابديت شرط باشد ما چيز ابدي در عالم نداريم، اگر منظور...
شناسه:866443 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در طليعه بحث وقف اشاره شد به اينکه فصول پنجگانهاي مطرح است و لواحقي آن را همراهي ميکند؛ يکي اينکه «الوقف ما هو؟»، دوم اينکه «الواقف مَن هو؟»، سوم اينکه «المتولي مَن هو؟»، چهارم اين است که «الموقوف ما هو؟»، پنجم آن است «موقوف له مَن هو؟» يا «ما هو؟»، نه «موقوف عليه»! در حقيقت «موقوف له» است و لواحقي...
شناسه:863317 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم وقف از صدقات جاريهاي است که اسلام روي آن تکيه کرده مخصوصاً خود وجود مبارک پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اين اصل را فرمود که «حَبِّسِ الْأَصْلَ وَ سَبِّلِ الثَّمَرَةَ»[1]. مطالب متعددي در همين قسمت وقف است که در پنج فصل خلاصه ميشد و اشاره شد که «الوقف ما هو؟»، «الواقف مَن هو؟»، «المتولي مَن هو؟»،...
شناسه:863268 -
Web Content Article
در جلسه درس امروز حضرت استاد، انتهای درس خود را به دنباله بحث علوم القرآن اختصاص دادند. و لذا این جلسه جزء سلسله دروس علوم القرآن محاسبه گردیده است، ادامه جلسه درس علوم القرآن فردا چهارشنبه انشاء الله برگزار خواهدشد. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم قاعدهاي که درباره وقف بود, اين بود که هر چه که به عنوان صدقه داده شد قابل...
شناسه:945334 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم محور بحثهاي روز چهارشنبه علومي بود که ذات اقدس الهي درباره آنها ميفرمايد عقل هيچ کسي به آنها نميرسد و قرآن اينها را مطرح کرده است يعني غير از ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[1] غير از اين دو صنف، يک سلسله علومي هم هست که هيچ کس بدون وحي نميتواند به آنها برسد. هم به جامعه انساني فرمود: ﴿وَ...
شناسه:922074 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق در بخش «موصي به» فروعي را ذکر کردند که ما به اين فرع رسيديم، فرمود: «و لو أوصى بعتق مماليكه دخل في ذلك من يملكه منفردا و من يملك بعضه» هر دو داخلاند «أعتق نصيبه حسب و قيل يقوم عليه حصة شريكه إن احتمل ثلثه ذلك و إلا أعتق منهم من يحتمله الثلث و به رواية فيها ضعف»[1] در بحث وصيت آنچه که از...
شناسه:969157 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که بخشي از وقفها سنخ فکّ ملک است قهراً نه عقد لازم است و نه عقد جايز، جزء عقود و امثال ذلک نيست و فعل است يا قول، بالاخره نظير تحرير رقبه است و اگر از سنخ فکّ ملک نبود بلکه حبس ملک بود، وقتي گفتيم حبس ملک يعني اين ملکيتش محفوظ است. وقتي ملکيتش محفوظ شد با ابديتش بايد توجيه بشود، چون در...
شناسه:969747 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل دوم در شرايط وصيت کننده است. آن وقتي که فرصتي بود و حال ما مساعد بود آن ده موضوعي که مربوط به تحرير صورت مسئله بود رعايت ميشد. ما در تبيين فرمايش مرحوم آقاي محقق داماد که ايشان چگونه تدريس ميکردند اين اصول دهگانه را از فرمايشات ايشان استنباط ميکرديم و سالهاي قبل وقتي تدريس ميکرديم طبق همان هم...
شناسه:968170 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل دوم از فصولي که مربوط به کتاب وصيت است درباره وصيت کننده است. در وصيت کننده يک سلسله شرايط عامه که در غالب معاملات مطرح است، مثل عقل و حرّيت و امثال ذلک، بايد موجود باشد. در جريان بلوغ نص خاصي نيست مگر اينکه حديث رفع که «رُفِعَ» از صبی «حَتَّي يَحْتَلِمَ» و چون آن حديث لسانش لسان منّت است فقهاء فرق...
شناسه:968396 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در فصل سوم از فصول مربوط به کتاب الوصية فرمايش مرحوم محقق درباره موصيبه بود، ولي مقدار موصيبه را وصي بايد تعيين کند، لذا اين مقدار هم درباره صحت وصيت و قلمرو وصيت و منطقه نفوذ وصيت مطرح است هم درباره موصيبه، هم درباره اينکه وصيت صحيح است شعاع وصيت تا کجاست تمليک عين است تمليک منفعت است تمليک انتفاع...
شناسه:968685 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بخشي از مطالب مربوط به وقف بيان شد. بخش ديگرش اين است که بايد روشن بشود که وقف عقد است يا ايقاع؟ سرّ ابهام آن است که اقسام وقف متعدد است. در جريان بيع اقسامش متفاوت نيست هر چه که باشد، يک مبيع است و يک ثمن، يک ايجاب است و يک قبول هر دو تمليک و تملک است در هيچ موردي از موارد عقد بيع, اينطور نيست که...
شناسه:949846 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم بحثهای روز چهارشنبه مربوط به آن بخشی از علوم قرآنی بود که قرآن کريم ادعايش اين است که اگر وحی نبود و راهنمايی انبياء نبود برای بشر رسيدن به آنها ممکن نبود بلکه حتی خود انبيا(عليهم السلام) هم ممکن نبود به آن برسند. آياتی از قبيل﴿وَ يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾[1] يا ﴿وَ عَلَّمَكَ...
شناسه:965212 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق که کتاب وصيت را در چند فصل تبيين کردند، در فصل اول عقد بودن و ايقاع بودن و اينها را ذکر کردند، بعد فرعي را ذکر کردند که طليعه آن فرع در جلسه ديروز اشاره شد. آن فرع اين است که «لو أوصي بجارية و حملها لزوجها» اگر کسي بندهاي داشته باشد که او براي او رقيقهاي باشد أمهاي باشد و...
شناسه:968039 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم آن مسئله قبلي اين بود که اگر وصيت بکند به دو چيز يا بيش از دو چيز، موصيله بعضي را قبول بکند بعضي را قبول نکند، اين درست است يا درست نيست؟ مرحوم آقاي نائيني و همچنين مرحوم آقاي گلپايگاني(رضوان الله عليهما) يک نظر کلي درباره اصل اينگونه از معاملات دارند، همان را درباره بيع و غير بيع هم جاري...
شناسه:968073