search - دفتر
Tag Facet
Category Facet
Search Results
-
متن کامل+صوت؛
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی درتاریخ 16 اسفند 97 در محل سالن همایش های غدیر قم برگزار شد. جهت دانلود صوت این جلسه ایــــــنـــــجـــــــا را کلیک نمایید متن کامل سخنرانی معظم له بدین شرح است: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم...
شناسه:423326 -
Web Content Article This result comes from the Persian version of this content.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بنا شد چهارشنبهها درباره علوم قرآن بحث بشود. علوم قرآن یعنی قرآن شناسی، گرچه این از یک نظر میتواند جزء تفسیر موضوعی قرار بگیرد ولی یک موضوع خاص است. قرآنشناسی از سادهترین درجهاش شروع میشود که مربوط به قرائت است و تجوید است و ترتیل است و امثال ذلک، بعد کمکم به مسئله وحیشناسی و معجزه بودن قرآن و...
شناسه:576680 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم کتاب شريف وصيت به حسب ظاهر تمام شد و عصاره اين کتاب هم در پنج فصل بود؛ فصل اول اينکه «الوصية ما هي؟»، دوم اينکه «الموصي مَن هو؟»، سوم اينکه «الوصي مَن هو؟»، چهارم اينکه «الموصيله ما هو؟» و پنجم اين بود «الموصيبه ما هو؟». اين فصول پنجگانه به لطف الهي تمام شد و آخرين جلسه هم اين بود که ما اگر در جزئيت...
شناسه:844120 -
Web Content Article
بسم الله الرحمن الرحیم پرسش: من متوجه نشدم, ملاک اين مواردي که ذکر ميفرماييد اين است که راه علمي مطلقا ندارد يا راه علمي عادي ندارد؟ پاسخ: يعني با رجوع به کتاب و سنت راه دارد، فرمود ما چيزهايي به شما ياد داديم که نميتوانستيد ياد بگيريد پس معلوم ميشود مبادي علمي را گفته قواعدش را گفته دستوراتش را گفته است فرمود: ﴿وَ يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ...
شناسه:945274 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم کتاب وقف هم مثل کتاب وصيت مشتمل بر چند فصل است. در کتاب وصيت، فصل اول اين بود که «الوصية ما هي؟»، دوم اين بود که «الموصِي مَن هو؟»، سوم اين بود که «الوصي مَن هو؟»، چهارم اين بود که «الموصيبه ما هو؟» و پنجم اين بود که «الموصيله مَن هو؟» بعد لواحقي هم داشت. در جريان وقف هم شبيه وصيت است که فصل اولش اين...
شناسه:856707 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مسائل وقف به تدريج ظهور ميکند سرّش اين است که وقف مثل بيع يا مثل اجاره نيست. بيع اقسام فراواني دارد اما عناصر محورياش همه جا يکی است، ايجاب ميخواهد و قبول، اجاره هم همين طور است؛ اما وقف اينطور نيست. برخي از اقسام وقف عقد است، عقد هم چند قسم است: يک قسم از سنخ عقد بيع و اجاره است؛ يک قسم از سنخ عقد...
شناسه:935855 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم همان طوري که قبلاً ملاحظه فرموديد جريان وقف چند فصل دارد و يک لواحق؛ فصل «الوقف ما هو؟»، «الواقف مَن هو؟»، «الموقوف ما هو؟»، «الموقوف عليه مَن هو؟». به همين مناسبت بحث در تفاوت جوهري بين وقف حبس «رُقبي»، «سُکني» و «عُمري» به ميان آمده است و محقق(رضوان الله عليه) اين بحث را مطرح کردند که اگر موقوفعليه...
شناسه:979920 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم کتاب وصيت مشتمل بر چند فصل بود: يک فصلش مربوط به اين بود که «الوصية ما هي؟» فصل بعد اين بود که «موصي من هو؟» شرايطش چيست؟ اوصافش چيست؟ و فصل سوم اين است که موصي به چيست؟ متعلق وصيت چيست؟ در اينجا چند طرف محل بحث است: يک طرف که اصل تعيين متعلق وصيت است، دوم اينکه اگر اين وصيت، مبهم بود راهش چيست؟، سوم...
شناسه:969404 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در مبحث وصيت مرحوم محقق(رضوان الله عليه) چند فصل را به تبيين اين کتاب اختصاص داد: يک فصل اينکه «الوصية ما هي؟» دوم اينکه «الموصي من هو؟» سوم اينکه «الموصي به ما هو؟» تا برسيم به «موصي له» و احکام وصيت. در جريان «موصي به» بعد از اينکه فرمودند عين باشد منفعت باشد حق باشد انتفاع باشد، به شخصيت حقيقي يا...
شناسه:969444 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل سوم از فصول ششگانهاي که مربوط به کتاب وصيت بود درباره «موصي به» بود که براي همين فصل چند طرف ذکر کردند، بخش پاياني طرف سوم درباره درجات استحباب وصيت مطرح است، فرمودند: «و الوصية بما دون الثلث أفضل حتي أنها بالربع أفضل من الثلث و بالخمس أفضل من الربع»[1] بعد فرعي را هم به عنوان بخش پاياني ذکر...
شناسه:969513 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم فصل سوم که مربوط به موصی به است که وصيت کننده چيزی را وصيت میکند آن احکامي داشت شرايطي داشت که بخشي از آن گذشت بخشي از آن هم به خواست خدا خواهد آمد. مهمترين بخش آن اين است که اين بيش از ثلث نباشد. وقتي که فرمود: ﴿يُوصيكُمُ اللَّهُ في أَوْلادِكُمْ﴾ اين نشان ميدهد که اين با يک حکم محبتي و مهرباني...
شناسه:969480 -
Web Content Article
در جلسه درس امروز حضرت استاد، انتهای درس خود را به دنباله بحث علوم القرآن اختصاص دادند. لذا این درس جزء سلسله دروس درس فقه ایشان در سایت محاسبه نگردیده و شنبه جلسه 16 درس فقه را خواهیم داشت. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم قاعدهاي که درباره وقف بود, اين بود که هر چه که به عنوان صدقه داده شد قابل رجوع نيست حالا اين چه عقد...
شناسه:938382 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که اگر وقف از سنخ فکّ ملک و تحرير رقبه باشد, نه قبول لازم دارد و نه قبض و اگر از سنخ «تحبيس الاصل و تسبيل الثمرة»[1] باشد اصل ملک محفوظ است، اولاً؛ اين ملک از اطلاق در آمد و مقيد شد، ثانياً؛ بهرههاي اطلاقي از آن جايز نيست مثل بيع و مانند آن ولي بهرههاي تقييدي مثل اجاره و مانند...
شناسه:1005157 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که قبض، شرط صحت وقف است نه شرط لزوم وقف. وقف بدون قبض صحيح نيست لذا اگر واقف مالي را وقف کرده و قبل از قبض رحلت کرد، اين «يرجع ميراثاً»[1]. اگر اين وقف صحيح بود، رجوع ميکرد به موقوفعليه، ورثه اگر حق فسخ و مانند آن داشتند ميتوانستند فسخ کنند. وقف غير لازم، مال را منتقل ميکند از واقف...
شناسه:986144 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم درباره واقف چند شرط هست که فرمود: «يعتبر فيه البلوغ و كمال العقل و جواز التصرف و في وقف من بلغ عشرا تردد و المروي جواز صدقته و الأولى المنع لتوقف رفع الحجر علی البلوغ و الرشد».[1] در حدود بلوغ که بحث شد، کمال عقل هم بحث شد و جواز تصرف هم بحث شد، براي اينکه اگر محجور باشد که نميتواند در مال تصرف بکند....
شناسه:1024562 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم مرحوم محقق(رضوان الله تعالي عليه) در شرايط وقف نسبت به واقف که رسيدند ميفرمايند واقف بايد بالغ و عاقل و مسلمان باشد. در بحث ديروز اشاره شد به مسئله حجر که «رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ ثَلَاثَةٍ عَنِ النَّائِمِ حَتَّی يَسْتَيْقِظَ وَ عَنِ الْمَجْنُونِ حَتَّی يُفِيقَ وَ عَنِ الطِّفْلِ حَتَّي...
شناسه:1012943 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم در وقف همانطوري که ملاحظه فرموديد چند فصل است: يک فصل مربوط به اين است که «الوقف ما هو؟»، دوم اين است که «الواقف من هو؟»، سوم اين است که «الموقوف ما هو؟»، چهارم اين است که «الموقوف عليه من هو؟». اين فصول چهارگانه مستقل است. يک سلسله لواحقي است که بعد از اين فصول چهارگانه مطرح است و يک سلسله مقدماتي...
شناسه:1017698 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم وقف همانطوري که عنايت فرموديد مثل کتاب وصيت داراي پنج فصل و لواحق است: «الوقف ما هو؟»، «الواقف من هو؟» «المتولي مَن هو؟»، «الموقوف ما هو؟» و «موقوف له ما هو؟». درباره وقف مرحوم محقق نظرش اين است که اين عقد است (يک)؛ اولی همان گفتنِ «وقفتُ» است (دو) و اگر «حبّست الاصل و سبّلت الثمرة» با...
شناسه:865715 -
Web Content Article
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که وقف عقد است نه ايقاع و امر عبادي است نه امر توصلي اما اينکه اين عقد فقط با قول اجرا ميشود يا عقد معاطاتي هم داريم، اشاره شد که عقد معاطاتي هم صحيح است .شرايط اصل وقف، موقوف و موقوفعليه تا حدودي بيان شده که تأبيد در اصل وقف محفوظ است، موقوف بايد مشخص باشد و موقوف عليه بايد مشخص...
شناسه:930069 -
Web Content Article
بسم الله الرحمن الرحيم تا کنون روشن شد که وقف عقد است ايقاع نيست و عقد لازم است و عقد جائز و قابل فسخ نيست و قبول لازم دارد، چون عقد است و تغييرناپذير است و ابديت هم در آن ملحوظ است. شبهاتي که درباره عقد بودنِ وقف بود، خيال ميکردند که اين وقف از سنخ فکّ مِلک است، نظير تحرير رقبه. وقف از سنخ تحرير رقبه نيست که انسان فکّ ملک کند و قبول نخواهد. تحرير رقبه...
شناسه:903000