حیات عالمانه؛ تکذیب و تصدیق هر مسئله ای باید عالمانه باشد

09 09 2024 4657584 شناسه:
دانلود فایل تصویری

 حیات عالمانه

🔸 كسی كه مقلّدانه حركت می ‌كند، #تصدیق و #تكذیب او و اثبات و نفی او، تابع اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می ‌كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب حق است می ‌گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ﴾ و هر جا می‌ خواستند بگویند این مطلب ناحق است می ‌گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾.

🔸 اما دین گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾؛ شما #قبول و #نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، عقل و فكر ندارند، چرا به دست آنها می ‌دهید؟!

🔸 این از بهترین راه ‌های قرآن كریم است که فرمود انسان اگر بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ و لابد #باید_یقین_داشته باشد یا حداقل #طمأنینه و اگر بخواهد رأی منفی بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا طمأنینه؛ هم ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ است و هم ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا  بِعِلْمِهِ﴾ است. فرمود بالأخره می ‌خواهی رأی بدهی, چیزی را #اثبات كنی چیزی را #نفی كنی, چیزی را #تصدیق كنی چیزی را #تكذیب كنی، این‌چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی که اسلامی حرف بزنی و جاهلی فكر كنی!

🔸 اگر كسی برهان نداشت ولی سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این فرد #اسلامی حرف زد و #جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می ‌شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت. تا صد درصد برای شما ثابت نشد یا طمأنینه حاصل نشد تكذیب نكنید و نیز تا صد درصد برای تان ثابت نشد یا طمأنینه حاصل نشد تصدیق نكنید، آن گاه انسان در #استخر_علم شنا می ‌كند. این می ‌شود دین؛ از این شیرین ‌تر؟! از این زیباتر؟! این كتاب را انسان بالای سر می ‌گذارد!

🔸 بالأخره انسان یا تكذیب می ‌كند یا تصدیق و یا قبول می ‌كند یا نكول, فرمود هر دو #باید_عالمانه_باشد. انسان یا تابع است یا متبوع؛ اگر متبوع بود, مرجع بود, استاد بود, رهبر بود, مسئول بود، باید عالمانه باشد و همچنین اگر تابع بود باید عالمانه باشد.

↙️ آپارات:
🌐 https://aparat.com/v/4Kb6Q

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات