بسم اللّه الرحمن الرحيم و ايّاه نستعين

حمد ازلي خداي سبحان را سزاست كه وحي آسماني را وسيله رهايي جامعه بشري از بند آسيايي قرار داد.

من چو گِرد باده گشتم كم گرايم گرد باد ٭٭٭٭ آسماني كرده باشم، آسيايي چون كنم[1]

فراگيري جامع معارف وحياني

تحيّت بي‏كران حضرت ختمي نبوّت‏صلي الله عليه و آله و سلم را رواست كه قوْل ثقيل سپهري را معصومانه تلقّي، حفظ و ابلاغ فرمود. درود نامحدود اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام)، به ويژه حضرت ختمي امامت مهدي موجودِ موعود(عج) را بجاست كه مجلاي قرآن حكيم‏اند؛ به اين ذوات قدسي تولّي داريم و از معاندان آنان تبرّي مي‏نماييم.

سرزمين خوزستان با بذل نفْس و نفيس، اسوه نثار و ايثار شد. مردم بزرگوار اين منطقه خواسته‏اي برخاسته از رهنمود رهبران الهي داشته و دارند و آن فراگيري جامعِ معارف وحياني و حيات‏بخش قرآن كريم است: ﴿يا أيّها الذين امنوا استجيبوا للّه و للرّسول إذا دعاكم لِما يُحييكم﴾ [2] و اين اَمَل صائب، با عمل صالح قرآن پژوهان هماهنگ شد و هم‏اكنون نهمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم دانشجويان عزيز دانشگاه محترم پيام نور، در اين مرز و بوم برگزار مي‏شود. اين فرصت را مغتنم، مقدم مهمانان ارجمند را گرامي، سعي بليغ ميزبانان را درخور تقدير، و از ستاد محترم مراسم سپاسگزاري مي‏نماييم.

آنچه در اين پيام كوتاه ارائه مي‏شود، دو نكته وحياني است كه مي‏تواند تذكره بعضي و تبصره برخي ديگر باشد.

ميزان عدل همگاني و هميشگي

يكم. قرآن با دو اصلِ كلّيت و دوام؛ يعني همگاني و هميشگي كه داشته و دارد، به عنوان ميزان عدل مطرح است؛ يعني تمام مكاتبِ اعتقادي، اخلاقي، فقهي و حقوقي تا روز قيامت، در هر عصر و مصر و نسلي، بايد بر مطالب آن عرضه شود تا حق و باطل، صدق و كذب، و صواب و خطاي آن روشن گردد. قلمرو اين وظيفه، اولاً توزيع مسئوليتِ مكتب‏شناسي و طبقه‏بندي كردن آن و ثانياً توزين آن با ترازوي وحي و ثالثاً دريافت جواب مُتقَن و رابعاً كارآمد كردن آن در مسائل متنوّع فردي و جمعي است و چنين رسالت گسترده، پژوهشِ مستمر و تضارب آراي خردورزان متعهد را مي‏طلبد، تا كالاي سَره از متاع كاسِد جدا گردد و دانش ناب از پندار پوسيده، ممتاز شود.

اثاره دفائن عقول، سمت برتر قرآن

دوم. قرآن حكيم گذشته از ميزان بودن، سِمَتِ برتري دارد و آن إثاره دفائن عقول است، زيرا رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم همانند ساير پيامبران الهي، سهم تعيين كننده‏اي در شكوفا نمودن دفينه‏هاي عقلي جامعه را به عهده داشت: «وَ يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقول».[3]

معناي اِثاره دفينه‏هاي عقلي آن است كه استعدادهاي فطري شناسايي شود و با إفاضه قلبي و إفازه عقلي از قوّه به فعليت درآيد و چنين عنايتي همان تعليم كتاب و حكمت از يك سو و تذكيه عقل نظر از سوي ديگر، و تزكيه عقل عمل از سوي سوم و تَضْحيه نَفْس از سوي چهارم است. اين تدبير ميمون و چند منظور، بعد از ارتحال حضرت رسول‏صلي الله عليه و آله و سلم به عهده قرآن حكيم است.

راه خروج از حصار مهجوريت

قرآن پژوهان عنايت نمايند تا خروج قرآن از حصار مهجوريت را تنها در حفظِ الفاظ، ادراك مفاهيم، و آگاهي از علوم قرآن ندانند، بلكه در «ميزان جهاني تمام مكاتب» بودن آن از يك جهت، و مُثير و شكوفا كننده ذخاير قلبي، مواريث عقلي و دفائن فطري شدن او از جهت ديگر بدانند؛ در اين حال جايگاه رفيع آن معلوم مي‏شود و ثمره جهاد اصغر، اوسط و اكبر امّت اسلامي به رهبري امام راحل(قدس‌سرّه)، شهيدان شاهد، جانبازان صابر و آزادگان سالك، در دسترس مشتاقانِ كوثر قرار مي‏گيرد.

مجدّداً مقدم حضار گرانقدر را محترم شمرده و كوشش برگزار كنندگان ارجمند را شايسته تقدير مي‏دانيم و در ساحت قدس ربوبي كه قرآنْ كلام و كتاب اوست، خاضعانه و فروتنانه باور داريم كه:

اي درون هزار پرده شده ٭٭٭٭ (لَنْ تَراني) نبشته بر پرده[4]

و مشتاقانه مي‏سراييم:

در عاشقي آنجا كه ورا پاي، مرا سر ٭٭٭٭ در بندگي آنجا كه ورا حلقه، مرا گوش[5]

پروردگارا! ظهور خاتم اوصيا (عج) را تسريع فرما؛ نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، مراجع تقليد، دولت، ملت و مملكت را حفظ فرما؛ امام راحل(قدس‌سرّه)، شهدا و مؤمنان را با انبيا (عليهم‌السلام) محشور فرما.

 غفر اللّه لنا و لكم

جوادي آملي

 آذر 1383

 


[1]  ـ ديوان حكيم سنايي، ص 393.

[2]  ـ سوره انفال، آيه 24.

[3]  ـ نهج البلاغه، خطبه 1.

[4]  ـ ديوان حكيم سنايي، ص 590.

[5]  ـ همان، ص 336.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات