بسم اللّه الرحمن الرحيم و ايّاه نستعين

خجسته زاد روز بانوي مُلك و مَلكوت حضرت فاطمه سلام اللّه عليها را به ساحت قدس خاتم اوصياء حضرت بقيّة اللّه (ارواح مَن سِواه فِداه) تهنيت عرض نموده و هفته زن را گرامي مي داريم و به همه علاقمندان به مآثر اسلام كه در مِرآتِ قرآن و عترت تجلي نمود، تبريك و شادباش مي گوييم و مَقدم شما حاضران گرانقدر را محترم مي شماريم.

حضرت فاطمه (س) الگوي زنان و مردان

بحثي كه طرح آن در خور اين محفل وزين است، تبيين شمّه اي از فضائل حضرت زهرا (عليهاالسلام) و لزوم اقتدا به آن انسان كامل است و در اُسوه قرار دادن آن بانو فرقي بين زن و مرد نيست؛ يعني مردانِ سالكِ كوي وَلا موظف‏اند به آن حضرت (عليهاالسلام) اقتدا نمايند چنان‏كه زنان سالك كوي صفا مكلف اند به حضرت امير المؤمنين(عليه‏السلام) تأسّي نمايند زيرا بسياري از وظايف ديني مشترك بين زن و مرد است كه مهم ترين آن ها را عقائد، علوم، فضايل نفساني تشكيل مي دهد و در وظايف اختصاصي نيز هر كدام از آن دو معصوم، همتايِ هم دستورهاي لازم داده اند.

فاطمه (س)، مظهر رضايت و غضب الهي

دربارهٴ حضرت زهرا (عليهاالسلام) سخن گفتن سَهل و ممتنع است، سُهولتش براي فراواني فضيلت است و امتناع و صعوبت آن براي عمق و ژرفاي غير قابل غوص و شناي آن مي باشد به هر تقدير، به گوشه اي از آن اشاره مي شود تا وظيفهٴ همگان، مخصوصاً زنان فرزانه روشن گردد.

در جوامع اسلامي آمده است كه محبوب ترين زنان نزد رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فاطمه (عليهاالسلام) و محبوب ترين مردان نزد آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم)، امير المؤمنين(عليه‏السلام) بود.[1] البته معلوم است پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه خود حبيب خداست، دوستي آن حضرت (صلي الله عليه و آله و سلم) ميزان تعيين كنندهٴ محبوبيت انسان ها نزد خداست و در حديث ديگر چنين آمد: ... و كانَتْ إذا دَخَلَتْ علي النبي(صلي الله عليه و آله و سلم) قامَ إِليها فَقَبَّلها وَ أَجلَسَها فى مَجلسِهِ[2]؛ يعني هر وقتي فاطمه (عليهاالسلام) وارد مي شد، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از جاي خود برمي‏خواست و به سوي حضرت زهرا(عليهاالسلام) مي رفت و او را مي بوسيد و به جاي خود مي‏نشاند. نكتهٴ مهمّ آن است كه درحديث مزبور نيامد قامَ لَها بلكه چنين مي‏گويد: «قام اِليها»، ميان اين دو تعبير فرق عميقي است.

آري، چنين انسان كامل مظهر مِهر و قهر خداوند مي شود كه رضاي او بمنزلهٴ رضاي پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) و در نتيجه به مثابهٴ رضاي خداوند است و غضب او به منزلهٴ غضب رسول مكرّم (صلي الله عليه و آله و سلم) و در نتيجه به مثابه خشم خداي سبحان خواهد بود.

شيوه ي برخورد با تهاجم فرهنگي بيگانگان

چون محور بحث اين سمينار مظاهر تهاجم فرهنگي در قشر بانوان و راه‏هاي مبارزه با آن اعلام شد، بايد حديثي در اين باره از حضرت فاطمه (عليهاالسلام) نقل شود و چارهٴ تهاجم را از سيرهٴ فرزند آن حضرت يعني امام صادق(عليه‏السلام) فرا گيريم.

امام ششم(عليه‏السلام) فرمود: مُلحِدان و زنادِقه در سال 128 هجري ظهور مي‏كنند. چون در مصحَفِ فاطمه(عليهاالسلام) چنين آمده است. حَماد بن عُثمان كه راوي اين حديث است، پرسيد: مُصحَفِ فاطمه(عليهاالسلام) چيست؟ امام صادق(عليه‏السلام) فرمود: بعد از ارتحال رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) بر فاطمه(عليهاالسلام) اندوهي وارد شد كه غير از خدا كسي نمي‏داند و خداوند فرشته‏اي را به سوي او فرستاد تا آن حضرت را تسليت داده، با وي سخن گويد.... سخنان آن مَلَك را فاطمه(عليهاالسلام) مي‏شنيد و براي حضرت عليّ (عليه‏السلام) املا مي‏كرد و امير المؤمنين(عليه‏السلام) آن ها را مي‏نوشت، البته مطالب آن مُصحَف راجع به حلال و حرام نبود، بلكه پيشگويي از حوادث آينده بود.[3]

امام صادق(عليه‏السلام) كه بيست سال قبل از پيدايش افكار الحاد آميز زنادِقه، برابر مُصحَفِ فاطمه(عليهاالسلام) از تهاجم فرهنگي بيگانگان آگاه شد، به فكر تأسيس حوزهٴ علميه افتاد و شاگردان هوشمندي در رشته هاي متعدد علوم اسلامي تربيت كرد تا جامعهٴ خويش را از مزاياي معارف ديني آگاه كند و آنان را از گزند افكار آلوده حفظ كند.

رسالت زنان در جامعه ي اسلامي

رسالت زنان گرانقدر جامعهٴ برين آن است كه هم علوم اسلامي را فراگيرند و هم در نشر آن كوشا باشند تا اصالت مادري را همتاي اصول ديگر پاسداري كنند و عواطف پاك را كه از بهترين ودايع الاهي نسبت به زن است، از هوسمداري سالم نگه دارند و نيازهاي مربوط به خويش را با دست توانمند خود برطرف كنند، تا تماس با نامحرم و ارتباط با بيگانه لازم نيايد.

حضور زنان در انقلاب و دفاع مقدس، سند گوياي شايستگي زن براي شركت در مجامع مذهبي، سياسي، اجتماعي است. شايد به همين مناسبت امام صادق(عليه‏السلام) فرموده اند: اَكثرُ الخير في النساء[4]؛ يعني بيشترين خيرها در زنان است. پرهيز از تجمّل‏گرايي و اشتياق به ساده‏زيستن، ايثار مستمندان و محرومان فضيلت اخلاقي زنانِ وارسته است كه نه تنها آن ها را از لَوث هجوم فرهنگِ مبتذل پاك نگه مي دارد، بلكه مردان را هم از آلودگي مي رهاند.

گستره ي تاثير زن با فضيلت

تأثير زنِ آگاهِ با فضليت در محدودهٴ خانواده يا محل كار خلاصه نمي‏شود، بلكه در تمام شئون جامعه جلوه مي كند؛ انتظار مي رود زنان هوشمند مسلمان در فراگيري علوم اسلامي قصور نكنند و از تهذيب روح غفلت نورزند و در تربيت فرزندان صالح ساعي باشند و در همسر داري ساده‏زيستن را رعايت كنند و در تمام صحنه‏هاي لازم سياسي و اجتماعي كه مايهٴ تقويت نظام اسلامي است، در كمال عفاف و حجاب حاضر باشند، تا به خاندان عصمت و طهارت(عليهم‏السلام) اقتدا كرده و به اسوهٴ همهٴ انسان هاي صالح يعني حضرت فاطمه (عليهاالسلام) و زينب (عليهاالسلام) تأسّي كرده باشند.

پروردگارا، نظام اسلامي را تا ظهور ولي عصر(عليه‏السلام) حفظ فرما. مقام معظم رهبري را تأييد فرما. حوزه هاي علمي، مراجع تقليد را حفظ فرما. ارواح مؤمنان، علماي دين، شهداي اسلام، امام راحل (قدّس‌سرّه) را با انبيا (عليهم‏السلام) محشور فرما.

غفر اللّه لنا و لكم

قم 20/9/1371

عبداللّه جوادي آملي

 


[1]  ـ جامع الاصول، ج 9، ص 125.

[2]  ـ همان، ص 131؛ بحار الانوار، ج 37، ص 71، روايت 38.

[3]  ـ اصول كافي، ج 1، باب ذكر الصحيفة و الجفر و الجامعة، ص 240.

[4]  ـ من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 385.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات