دیگر اخبار
راه مقابله با شبهات، فقط مطالعه و تحقيق نیست/انسان باید هم محقق و هم متحقق باشد

راه مقابله با شبهات، فقط مطالعه و تحقيق نیست/انسان باید هم محقق و هم متحقق باشد

مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است

مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است

ذکر مصیبت حضرت ام البنین(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

ذکر مصیبت حضرت ام البنین(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

بنابر آیات قرآن و روایات، چه افرادی می‎توانند شفاعت كنند؟

بنابر آیات قرآن و روایات، چه افرادی می‎توانند شفاعت كنند؟

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

پیام رییس جمهوری به مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی

پیام رییس جمهوری به مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی

شناسه : 14758469
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پس از مراجعت به شهر مقدس قم، در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پس از مراجعت به شهر مقدس قم، در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی  در این جلسه بیان داشتند: شعار رسمی ما شیعیان در عرض ارادت به خاندان اهل بیت علیهم السلام همین دو جمله است: «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)»؛ جمله اول جنبه عبادی و تقرّب «الی الله» دارد که با خدا رابطه‌مان را در گرامیداشت نهضت سالار شهیدان(سلام الله علیه) حفظ کنیم و ثواب ببریم و جمله دوم تحکیم پیوند ما با جامعه بشری است که خونخواهی سالار شهیدان(سلام الله علیه) را تا قیامت حفظ کنیم.

ایشان ادامه دادند: ما در جمله دوم به یکدیگر عرض می‌کنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم که آن توفیق را به ما بدهد که خونبهای حسین بن علی را بگیریم. مستحضرید وقتی کسی را می‌کشند خونبهای او را ولی او برابر آیه ﴿وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً فَلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ﴾ می‌گیرد اما ما به چه مناسبت در جمله دوم دعا می‌گوییم خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خونبهای حسین بن علی را بگیریم؟!

معظم له ابراز داشتند: سالار شهیدان از آن جهت که به عنوان حسین بن علی بن ابیطالب یک شخصیت حقیقی داشت(علیهم الصلاة و علیهم السلام)، خونبهای او مربوط به فرزندان آنهاست. اما از آن جهت که امام است، پدر روحانی امت نیز هست. اینکه وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ یعنی ما فرزندان این خاندانیم. بر همین اساس ما می‌توانیم بگوییم پدر ما را کشتند و ما موظفیم حق این قصاص را «الی یوم القیامة» بگیریم.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: اگر ما فرزندان پیغمبر و اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) هستیم یعنی فرزندان حق هستیم. آنها در راه حق و عدل و عقل مبارزه کردند. پس هر کس قیام می‌کند تا حقی را احیا کند و باطلی را اماته کند، دارد خونبهای حسین بن علی(سلام الله علیه) را می‌گیرد، اگر زینب کبری(صلوات الله و سلامه علیها و علی امها و ابیها) در شام آن سخنرانی را کرد و سوگند یاد کرد: «فَكِدْ كَیدَكَ وَ اسْعَ‏ سَعْیكَ‏ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا» همین است؛ قسم به خدا نام ما زنده است. قسم به خدا تو قدرت نداری نام ما را، تو یعنی کسی که طرفدار باطل است. این سخن نورانی زینب کبری(سلام الله علیها) الیوم هم جاری است؛ یعنی هیچ استکبار و صهیونیستی آن قدرت را ندارد که حق را از بین ببرد.

ایشان اظهار داشتند: جهان با حق خلق شده است. خدای سبحان فرمود ما کل این عالم را با یک مصالح خاص خلق کردیم؛ ﴿خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ یعنی اگر یک مهندس، یک معمار بگوید من این بِنا را با سیمان یا با آهن یا با سنگ ساختم، خدا می‌فرماید کل این نظام خلقت مصالح ساختمانی‌اش حق است؛ ﴿خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ. اگر یک ساختمانی مصالحش حق بود، باطل برنمی‌دارد. هیچ ممکن نیست بطلان در نظام عالم جا داشته باشد. لذا در بیانات نورانی ائمه(علیه السلام) است که «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه»‏، هر کس با حق در بیافتد، حق او را به زمین می‌زند.