دیگر اخبار
معنای سیاست دینی در کلام امام مجتبی علیه الصلاه و السلام

معنای سیاست دینی در کلام امام مجتبی علیه الصلاه و السلام

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد/ اگر کسی در مسائل خانوادگی خود در مسیر تقوا باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست

تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد/ اگر کسی در مسائل خانوادگی خود در مسیر تقوا باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

تبلیغ عالمانه، معارف را از گوش به دل مخاطب رساندن است

تبلیغ عالمانه، معارف را از گوش به دل مخاطب رساندن است

حفظ حرمت خانواده، ستون دين است/اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد/مشکلات موجود در جامعه از بی تقوایی است

حفظ حرمت خانواده، ستون دين است/اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد/مشکلات موجود در جامعه از بی تقوایی است

آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی به مساله بانک های ربوی اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: من یاد ندارم که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان محارب یاد کند! مخالف هست، مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی معاذالله دارد، اما محارب نیست. اما قرآن فرمود بانک‌های ربوی محارب هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه جمعه اختصاص داشت اظهار داشتند: سوره مبارکه «جمعه» در مدینه نازل شد و آیاتی که در مدینه در ضمن سور نازل می‌شد جهان و جهان آفرین را به خوبی معرفی می‌کرد.

ایشان ادامه دادند: خداوند به ما دو دستور داد: یکی اینکه جهان خلقت در تسبیح خداست شما نیز همصدای با جهان خلقت باشید و دیگر اینکه شما برتر از جهان هستید، باید مظهر من باشید لذا فرمود من پیامبری فرستادم که شما را پاک کند.

معظم له تصریح داشتند: خداوند در قرآن کریم مسئله نجاسات را مطرح کرده، بول و غائط و خون و میته و اینها را نجس معرفی کرده که با آب پاک می‌شوند؛ اما شرک را آب پاک نمی‌کند، قمار را آب پاک نمی‌کند، ربا را آب پاک نمی‌کند، اینگونه از نجس ها را ایمان، تزکیه و قرآن پاک می‌کند.

آیت الله العظمی جوادی آملی به مساله بانک های ربوی اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: من یاد ندارم که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان محارب یاد کند! مخالف هست، مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی معاذالله دارد، اما محارب نیست. اما قرآن فرمود بانک‌های ربوی محارب هستند، رباخوار محارب است: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾،  این که می‌بینید هر روز اقتصاد فلج است همین است. محقق شدن شعارهایی مانند تولید، اشتغال و حمایت از کالای ایرانی؛ تنها باسرمایه پاک میسر است و تا تولید با سرمایه پاک نباشد این شعارها ممکن نیست. سرمایه ربوی محاربه با خداست. ربا نه با غَسل پاک می‌شود نه با غُسل پاک می‌شود. این ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾، این ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ مال همین‌هاست. فرمود: ﴿هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَكِّیهِمْ﴾، این ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ اختصاصی به آیات سور مدنی ندارد، در سور مکی هم همین طور است. قرآن اول نیامده به اینهایی که اهل میگساری بودند بگوید دهان خود را بشوی! اول آمده گفته قلب خود را پاک کن! آن غَسل و غُسل آسان است اما این ایمان است که سخت است. فرمود: ﴿وَ یزَكِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ﴾.