دیگر اخبار
عصاره حیات پُر برکت شهید حاج قاسم سلیمانی، در شهادت او ظهور کرده است

عصاره حیات پُر برکت شهید حاج قاسم سلیمانی، در شهادت او ظهور کرده است

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی

تبیین مقام منیع حضرت فاطمه زهرا(س)/ دلیل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

تبیین مقام منیع حضرت فاطمه زهرا(س)/ دلیل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع)

پیام به همایش ملی فلسفه دین اسلامی

پیام به همایش ملی فلسفه دین اسلامی

پیام به هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران

پیام به هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران

محکوميت توهين به پيامبر گرامی اسلام/ پيامبر اسلام بر تمام بشريت، حق دارد

محکوميت توهين به پيامبر گرامی اسلام/ پيامبر اسلام بر تمام بشريت، حق دارد

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش «رسول الله(ص) الگوی انسانیت»؛ فرانسه ـ پاریس

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش «رسول الله(ص) الگوی انسانیت»؛ فرانسه ـ پاریس

عظمت مقام حضرت معصومه(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

عظمت مقام حضرت معصومه(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

شروع مبحث جدید درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی

شروع مبحث جدید درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی

پیام به همایش بین المللی

پیام به همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر"

شناسه : 31064636
پیام به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی؛

عصاره حیات پُر برکت شهید حاج قاسم سلیمانی، در شهادت او ظهور کرده است


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، بیان داشتند: صاره حیات پُر برکت این شهید جاوید در شهادت او ظهور کرده است. او شاگرد قرآن و عترت بود، قرآنی و ولایی فکر میکرد، قرآنی و ولایی جهاد میکرد، قرآنی و ولایی شربت شهادت نوشید.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، بیان داشتند: صاره حیات پُر برکت این شهید جاوید در شهادت او ظهور کرده است. او شاگرد قرآن و عترت بود، قرآنی و ولایی فکر میکرد، قرآنی و ولایی جهاد میکرد، قرآنی و ولایی شربت شهادت نوشید.
متن کامل پیام معظم له بدین شرح است:

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ‏ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی ‏جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین‏ وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِیِّین وَ فَاطِمَةُ الزَّهْراء سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ بِهِمْ نَتَوَلَّی ‏وَ مِنْ أَعْدَائِهِم ‏نَتَبَرَّأ إِلَی اللَّه».

شهادت شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه) را به امت اسلامی تهنیت و تسلیت عرض میکنیم. عصاره حیات پُر برکت این شهید جاوید در شهادت او ظهور کرده است. او شاگرد قرآن و عترت بود، قرآنی و ولایی فکر میکرد، قرآنی و ولایی جهاد میکرد، قرآنی و ولایی شربت شهادت نوشید.

قرآن کریم خطر همه بیگانگان مخصوصاً اسرائیل را صریحاً به وجود مبارک پیغمبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اعلام کرد، فرمود این اسرائیلیها ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‏ خائِنَةٍ مِنْهُم﴾؛[1] اینها گروهی هستند که همواره نقشه خیانت میکشند، گرچه این خیانت در مشرکان حجاز هم دیده میشد که فرمود اگر ﴿وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِم﴾[2] لکن این ﴿لا تَزالُ﴾ به این معناست که این اسرائیلیها همواره نقشه خائنانه ترسیم میکنند ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‏ خائِنَةٍ مِنْهُم﴾، این اصل اول است.

چون آنها همواره نقشه خیانت ترسیم میکنند، جامعه اسلامی هم همواره باید به هوش باشد، وگرنه اگر کسی بخوابد دشمنِ بیدار او نمیخوابد. بیان نورانی امیر المؤمنین(سلام الله علیه) به مردم مصر بعد از اعزام مالک اشتر این است: «مَنْ‏ نَامَ‏ لَمْ‏ یُنَمْ‏ عَنْه‏»؛[3] نگویید ما رهبر خوب داریم، داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، نگویید ما فرمانده خوبی داریم به نام مالک اشتر، داشتن یک فرمانده کارآمد بخشی از موفقیت یک نظام است؛ اما باید ملت به هوش باشد، دائماً به هوش باشد! فرمود اگر شما بخوابید دشمن بیدار هرگز نمیخوابد «مَنْ‏ نَامَ‏ لَمْ‏ یُنَمْ‏ عَنْه‏» ملتی که به خواب برود دشمن بیدار میتازد. این هم مطلب دوم.

پس مرحوم حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه) از آن جهت که قرآنی بود خطر اسرائیل را که چه در جنگ داخل چه در جنگ خارج چه در مبارزه با داعش و مانند آن به هوش بود و هم در بخشهای دیگر و هرگز نمیخوابید تا از خطرات خائنانه دشمنِ بیرون مخصوصاً اسرائیل نجات پیدا کند.

مطلب بعدی آن است که وجود مبارک امیر المؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاء»[4] ملت ستمگر نباشید؛ اما ستمپذیری بسیار بد است، سنگ ستم از هر کویی آمد برگردانید «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاء» چون «لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ»[5] ستم را، استعمار را، استبداد را، جزء ملت فرومایه کسی تحمل نمیکند. بنابراین اگر ستمی به شما شد فوراً برگردانید، سنگ را به همانجایی برگردانید که از همانجا آمده است «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاء». این برنامه رسمی حاج قاسم(رضوان الله تعالی علیه) بود.

مطلب بعدی این است که این خدای سبحان برای چنین شهیدی جای خاصی مشخص کرد. مستحضرید انبیا درجاتی دارند، مرسلین درجاتی دارند، علما درجاتی دارند، شهدا هم درجاتی دارند که بعضیها بر بعضی رجحانی دارند. حاج قاسم از آن شهدای ممتاز بود که هم بدنش در بهشتِ بدنی است و هم روحش در بهشتِ روحی است. در پایان سوره مبارکه «قمر» ذات أقدس الهی برای مؤمنان خاص دو منزل و منزلت مشخص کرده است که هر دو را کنار هم ذکر کرد، بدون «واو» که نشان بدهد پیوند جسم و جان، بهشت ظاهر و باطن قطعی است؛ فرمود مردان وارسته اینها بدنشان و جسمشان در بهشتی است که نعمتهای ظاهری در آن است، روحشان نزد ذات أقدس الهی است، حرف «واو» که وسط باشد ذکر نشده است زیرا روح از بدن جدا نیست، بدن از روح جدا نیست.[6] حاج قاسم(رضوان الله تعالی علیه) آن شهادتهایی که مربوط به نشئه دنیا بود ﴿فی‏ جَنَّاتٍ وَ نَعیم‏﴾[7] بود، آن بخشهایی که مربوط به الهی بودنِ او، فکر روحانی بودنِ او، فکر معنوی و قداست داشتن او بود ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِر﴾ هر دو را جمع کرده است لذا ذات أقدس الهی با اینگونه از شهدا یک پیوند ویژهای دارد به اینها حق شفاعت عطا میکند و برای اینگونه از شهدا منزلت ویژه قائل است که فرمود اینها با من هستند و مرتّب سخنان اینها را میشنود و اجابت میکند؛ چه در سوره «آل عمران»[8] چه در سوره «بقره»[9] و مواردی که میفرماید شهدا زندهاند نگویید مُردهاند، خیال نکنید مُردهاند، پیام آنها را نقل میکند که ﴿وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِم[10] یعنی این شهدا همانطوری که زنده بودند به فکر جامعه بودند، الآن که شربت شهادت نوشیدند هم به فکر ملت هستند، به فکر مردم هستند، به فکر راهیان راه خودشان هستند، از ذات أقدس الهی بشارت میطلبند میگویند خدایا مژده بده! راهیان راه ما در کدام مقطع هستند؟ ﴿وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِم که این ﴿الَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا عدم ملکه است؛ کسانی که راهیان راه آنها هستند هنوز به مقصد نرسیدند، شهدا عموماً، شهید قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه) خصوصاً، از ذات أقدس الهی مسئلت میکنند میگویند اینهایی که راهیان راه ما هستند ولی هنوز به ما نرسیدند در کدام مقطع هستند؟ ﴿وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِم.

مستحضرید مسافری اگر قصد سفر دارد ولی هنوز حرکت نکرده است، میگوییم هنوز حرکت نکرد و اگر حرکت کرد در بین راه باشد میگوییم هنوز نرسید، این «هنوز نرسید» مال مسافری است که حرکت کرده در بین راه است. کسانی که مسیر شهادت را، مسیر جهاد را، مسیر مبارزه را طی نکرده و حرکت نکردند، نمیگویند اینها هنوز نرسیدند، میگویند هنوز راه نیفتادند؛ اما آنها که حرکت کردند ولی هنوز به مقصد نرسیدند میگویند هنوز راه نیفتادند. شهید قاسم سلیمانی از همین قبیل بود که هم به راه افتاد هم به مقصد رسید، هم ﴿عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ است، هم از ذات أقدس الهی بشارت میطلبد که راهیان راه او به مقصد برسند.

در پایان این نکته تاریخی هم فراموشمان نشود روزی که ایشان به قم آمدند دیدار علما رفتند، وقتی آمدند به مؤسسه و خواستند بروند گفتند حاج آقا! این آقایان که رفتند من یک کار خصوصی دارم، وقتی دوستان رفتند کار خصوصی خود را خواست بگوید من دیدم پارچهای از جیب خود در آورد و گفت این کفن من است شما امضاء کنید، ما هم امضاء کردیم به عنوان «هو الشاهد». امیدواریم که ایشان هم شاهد باشند، ما هم شاهد باشیم، همه مؤمنان هم شاهد باشند تا ذات أقدس الهی به همه شهدا و شاهدان فیض خاص مبذول کند.

امیدواریم همه شهدا و نظام اسلامی و رهبر ما و ملت ما و کشور ما و مراجع ما و دولت و ملت و مملکت ما و نظامیان ما و همه عزیزان، مشمول فیض و فوز خاص پروردگار باشند.

«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»



[1]. سوره مائده، آیه13.

[2]. سوره انفال، آیه58.

[3]. نهج البلاغة(صبحی صالح)، نامه62.

[4]. نهج البلاغة(صبحی صالح)، حکمت314.

[5]. نهج البلاغة(صبحی صالح)، خطبه29.

[6]. سوره قمر, آیات 55 و 56؛ ﴿إِنَّ الْمُتَّقینَ فی‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَر ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾.

[7]. سوره طور, آیه17.

[8]. سوره آل‌عمران, آیه169؛ ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون‏﴾.

[9]. سوره بقره, آیه154؛ ﴿وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُون‏‏﴾.

[10]. سوره آل‌عمران, آیه170.