دیگر اخبار
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آئین رونمایی از آثار مرکز دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آئین رونمایی از آثار مرکز دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی

گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد/ اخلاق برای گره زدن علم به جان است

گاهی خود علم، ابزار جنون قرار می‌گیرد/ اخلاق برای گره زدن علم به جان است

نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

قلمی که حق‌نگار است و مسطورات او حق است، می‌تواند جامعه را متمدّن کند

قلمی که حق‌نگار است و مسطورات او حق است، می‌تواند جامعه را متمدّن کند

تبیین آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم

تبیین آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم

معاد از مهم‌ترین عوامل تربیتی ماست/ ریشه مشکلات جامعه، فراموشی معاد است

معاد از مهم‌ترین عوامل تربیتی ماست/ ریشه مشکلات جامعه، فراموشی معاد است

اهل‌بیت(ع) راه مستقیمی هستند که انسان را به مقصد می رساند/بکوشید تا فرزند بهشت باشید

اهل‌بیت(ع) راه مستقیمی هستند که انسان را به مقصد می رساند/بکوشید تا فرزند بهشت باشید

خداوند برای عقل قداست قائل شده است/عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد

خداوند برای عقل قداست قائل شده است/عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد

اعضای بدن انسان سربازان الهی‌اند/ فرض ندارد کسی بتواند در برابر خداوند مقاومت کند

اعضای بدن انسان سربازان الهی‌اند/ فرض ندارد کسی بتواند در برابر خداوند مقاومت کند

توسل به غیر خدا شایسته نیست/ تاکید بر حمایت از مردم مظلوم یمن

توسل به غیر خدا شایسته نیست/ تاکید بر حمایت از مردم مظلوم یمن

آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه های نماز عید قربان بیان فرمودند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نماز عید سعید قربان با حضور آحاد مردم مومن و متدین، به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نماز عید سعید قربان با حضور آحاد مردم مومن و متدین، به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه اول نماز عید سعید قربان اظهار داشتند: عید قربان مانند عید سعید فطر از برجسته ترین اعیاد و روزهای اسلامی است. عید رسمی در اسلام بدرقه یک عبادت بزرگ است؛ عید فطر بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید قربان بدرقه احرام و حج تمتع است، انسان وقتی عبادت انجام داد و به پیشگاه مولایش نزدیک شد جشن می گیرد لذا در اسلام عید، بدرقه عبادت یا در صحابت عبادت است.

ایشان تصریح داشتند: این عید برای جوامع مسلمین است و نه تنها شیعیان؛ «لِلمُسلِمینَ عیداً»، اگر جمعه را عید خواندند برای نماز جمعه است و اگر غدیر را عید گفتند به خاطر «ولایت» است، دعای 48 صحیفه سجادیه که خواندنش قبل از نماز عید سعید فطر و قربان مستحب است پیامش همین نکته است که ذات اقدس اله در آفرینش خود به مقصد نهایی و هدف اصلی رسیده است، خدا کار تکوینی کرد که هدف تکوینی دارد یعنی خداوند به موجودات فیض هستی داد برای اینکه همه در یک مسیر باشند و از راه برنگردند، نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند.

معظم له ادامه دادند: خلقت سه هدف دارد؛ «تسبیح»، «تحمید» و «صحابت تسبیح و تحمید» و هیچ نقص و عیبی نیز در خلقت نیست، نقض و عیب، جدا از هم است، در جهان نه نقص در کار است و نه عیب و نه بی هدفی، همه موجودات می فهمند نقص و عیب دارند و به کسی مراجعه می کنند که مسبح از نقص و عیب است، لذا او را تحمید و تسبیح می کنند و تسبیح و تحمیدشان هماهنگ است.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به فرازهایی از صحیفه سجادیه ابراز داشتند: در این روز که روز عید است خداوند از ما می خواهد در تمام حالات تنها او را بخواهیم، باید تشریع ما با تکوین ما هماهنگ باشد، امام سجاد علیه السلام  در دعای 47 و 48 صحیفه سجادیه فرمود هر چه می خواهید نزد خداوند است، خدا اینگونه نیست که فقط قهارانه با ما برخورد کند، دوستی و مهربانی خدا پیش و بیش از قهر اوست؛ در مناجات شعبانیه می خوانیم اگر خدا از ما پرسید تو چرا گناه کردی؟ می گوییم تو چرا عفو نکردی؟! تو که بزرگتر بودی! پس می شود با خدا هم ناز کرد و هم نیاز.

ایشان تاکید داشتند: عید قربان از بهترین و زرین ترین فرصت هاست؛ نه بار در ناله های قنوت این نماز عید، از خداوند می خواهیم که در این روز آنچه به پیامبر(ص) و ائمه(ع) داده است به ما نیز بدهد که قطعا این دعاها مستجاب است که امیدواریم به برکت این عید، تمام حاجیان و طائفان به سلامت و نیز با دعا و عبادت مقبول به کشورشان بازگردند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خطبه دوم نماز عید سعید قربان به اهمیت سنت قربانی کردن در اسلام اشاره کردند و بیان داشتند: مساله قربانی از بهترین مسائل دینی ماست، در جریان قربانی، طبق آنچه روایات به ما فرمودند گوسفند قربانی باید پروار باشد، این ذبایح شما ذخایر شما هستند؛ اگر کسی بخواهد در آن جهان سواره باشد باید اهل نماز شب و قربانی کردن باشد، مسافر غیر زاد و توشه راحله نیز می خواهد، این راه را نمی شود پیاده رفت، گفتند زاد تقواست و محبت و‌ ولایت راحله است.

ایشان اذعان داشتند: قربانی کردن را حتما انجام دهید و گوشت آن را بین نزدیکان و نیازمندان توزیع کنید و نگویید گران است بلکه به مخزن الهی بنگرید که بینهایت است، روحیه شما مانند موش نباشد که اهل ذخیره و احتکار است، فرمود پرندگان مهاجر هم در مبدا و هم در مقصد و هم در بین راه روزی آنها تامین است، لذا همت شما بلند باشد و نگران روزی خود نباشید و به رحمت خدا امیدوار باشید.

معظم له خاطرنشان کردند: وجود گرامی رسول خدا دو قربانی می کرد؛ یکی به نیت خود و اهل بیت شان و دیگری به نیت خود و امتش! الان نیز وجود مبارک امام زمان(عج) نیز مانند جدش دو قربانی می کند، یعنی حضرت نیز برای ما قربانی انجام می دهد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر مبارزه با احتکار و فساد اقتصادی اظهارداشتند: این بی عقلی است که انسان برای روزی آینده خود که خدا متولی آن است، کالایی را احتکار کند یا تاخیر در عرضه انجام دهد، جایی که خون شهید ریخته شده است آنجا طیب و طاهر است، این کشور را شهدا با خون خود طیب و طاهر ساخته اند، لذا از ما توقع دارند و طلبکار ما هستند، چرا باید دو تن سکه تهیه کنیم؟! برای چه؟ وقتی امثال این کارها بازار را متلهب می کند دلیل این کار چیست؟! همه چیز در این مملکت به اندازه کافی هست با این حال بازار ملتهب باشد معنا ندارد! خطبه های نماز عید برای این است که انسان متوجه شود که موش گونه زندگی نکند تا خیری که نصیب اهل بیت(ع) شد نصیب ما نیز بشود. انشاالله.