دیگر اخبار
«وقودِ» آتش جهنم سران استکبار هستند

«وقودِ» آتش جهنم سران استکبار هستند

از خود بيگانگی در انسان

از خود بيگانگی در انسان

معنای سیاست دینی در کلام امام مجتبی علیه الصلاه و السلام

معنای سیاست دینی در کلام امام مجتبی علیه الصلاه و السلام

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد/ اگر کسی در مسائل خانوادگی خود در مسیر تقوا باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست

تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد/ اگر کسی در مسائل خانوادگی خود در مسیر تقوا باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، به ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه طلاق پرداختند و بیان داشتند: در سوره مبارکه «طلاق» فرمود: «وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنكُمْ وَ أَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ»، مستحضريد آن اموري که سبقه رکني دارد و نظام به آن ها وابسته است، به منزله عمود دين هستند؛ «وَ أَقِيمُوا الشَّهَادَةَ»؛ يعني محکمه قضا ستون دين است، جای دیگر دارد حفظ حرمت خانواده ستون دين است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، به ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه طلاق پرداختند و بیان داشتند: در سوره مبارکه «طلاق» فرمود: «وَ أَشْهِدُوا ذَوَی عَدْلٍ مِنكُمْ وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِله»، مستحضرید آن اموری که سبقه رکنی دارد و نظام به آن ها وابسته است، به منزله عمود دین هستند؛ «وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ»؛ یعنی محکمه قضا ستون دین است، جای دیگر دارد حفظ حرمت خانواده ستون دین است.

ایشان اذعان داشتند: در جریان صلات، ما در هیچ جای قرآن روایات نداریم که «اقرؤوا الصلاة» نماز را بخوانید! چرا؟ برای اینکه دین گفته: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ» و ستون را نمی‌خوانند بلکه آن را اقامه می کنند، لذا در هیچ آیه‌ و روایتی حرفی برخلاف حکمت گفته نشده که «اقرؤوا الصلاة»، همه جا تعبیر این است که این ستون را اقامه ‌کنید نه انجام بدهید!

معظم له ادامه دادند: لذا همانطور که می گوید «أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِله»؛ مبادا دستگاه قضایی‌تان آلوده بشود! می فرماید مبادا خانواده شما آلوده بشود! اینکه حضرت فرمود بروید در بهشت! نه یعنی اگر این کارها را کردید در قیامت بعد از مرگ به شما بهشت می‌دهند. آن یک طرف قضیه است؛ یعنی این کارها را که کردید، علاوه بر آخرتتان، دنیایتان نیز بهشت می‌شود!

ایشان خاطرنشان کردند: اینکه در سوره مبارکه «بقره» هست که یک عده می‌گویند: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً»؛  یعنی کسی که نه بیراهه می رود،  نه راه را بر کسی می بندد، یک زندگی آرامی دارد، طلاق در خانواده او نیست، این یک زندگی حسنه دارد و آبرومندانه زندگی می‌کند. راحت غذا می‌خورد، راحت می‌خوابد، راحت می‌گوید، راحت می‌خندد، منظور این است، ما این را می‌خواهیم. ما یک زندگی مرفّهانه می‌خواهیم نه اشرافی! وگرنه طبق بیان سوره حدید ما می‌دانیم که دنیا لهو و لعب است؛ «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ».

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) تصریح داشتند: این روایت را از پیغمبر هم سنی و هم شیعه نقل کرد؛ فرمود من یک آیه‌ای بلدم که اگر مردم این کار را بکند در دنیا و آخرت‌ راحت اند. آن آیه همین آیه «وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً» است، فرمود اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد. الآن این مشکلات موجود در جامعه ما یا روی احتکار بود، یا روی اختلاس و نجومی بود، یا روی احتکار سکه و ارز بود، همه اینها خلاف شرع است! چیزی هم در این مملکت کم نیست و همه چیز هست. چرا این قدر گرانی بر یک طبقه‌ای تحمیل بشود؟ چرا باید عده ای این ظلم را به دیگران تحمل کنند؟ گرچه در این بین بیگانه نقشش بی‌اثر نبود، اما مشکل اصلی آنجاست که در درون، تقوا در کار نیست.

منبع: جلسه درس تفسیر معظم له 97/7/10