دیگر اخبار
ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

احکام روزه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

احکام روزه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند

مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند

گزارش تصویری اختتامیه کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

گزارش تصویری اختتامیه کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

اگر مشکل درونی خود را حل کنیم، زمینه شکوفایی فطرت الهی در ما فراهم خواهد شد

اگر مشکل درونی خود را حل کنیم، زمینه شکوفایی فطرت الهی در ما فراهم خواهد شد

تبیین وظیفه مؤمنان در عصر غیبت/ وقتی بفهمید غدیر حق است راه مشخص می‌شود

تبیین وظیفه مؤمنان در عصر غیبت/ وقتی بفهمید غدیر حق است راه مشخص می‌شود

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق بيان داشتند:


به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني اسراء جلسه درس اخلاق اين هفته با حضور جمعي از علاقه‌مندان حوزوي و دانشگاهي در بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء تشكيل شد كه در اين جلسه حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در ادامه شرح نامه‌هاي حضرت امير(ع) در نهج البلاغه به نامه شصت و سوم پرداخته و با تأكيد بر ضرورت توجه هر چه بيشتر به نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه اذعان داشتند: اگر جامعه بخواهد جامعه علوي بشود مهم‌ترين راهش اين است كه حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) مأنوس باشند


به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني اسراء جلسه درس اخلاق اين هفته با حضور جمعي از علاقه‌مندان حوزوي و دانشگاهي در بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء تشكيل شد كه در اين جلسه حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در ادامه شرح نامه‌هاي حضرت امير(ع) در نهج البلاغه به نامه شصت و سوم پرداخته و با تأكيد بر ضرورت توجه هر چه بيشتر به نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه اذعان داشتند:
بحث‌هاي روز پنج‌شنبه درباره نهج‌البلاغه بود كه به نامه شصت و سوم حضرت رسيديم در نوبت قبل به عرض رسيد كه اگر جامعه بخواهد جامعه علوي بشود مهم‌ترين راهش اين است كه حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) مأنوس باشند نحوه اُنس حوزه و دانشگاه هم اين است كه اين كتاب در هر دو ارگان تدريس شود و نحوه تدريس اين كتاب در حوزه و دانشگاه هم بايد در دو سطح باشد: يك سطح متوسط, و يك سطح خيلي عالي چون در كلمات حضرت حرف‌هاي نازل اصلاً نيست. آن سطح متوسط براي بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدريس كنند آن بخش دوم و بخش عالي‌اش را چه در دانشگاه, چه در حوزه براي آن نهاد عالي تدريس بشود.

ایشان در ادامه بیان دادند:  اگر جامعه بخواهد انقلابي بشود, احكام از يك طرف, اخلاق از طرف ديگر, حقوق از طرف سوم استقلال و انقلاب نظام از طرف چهارم حفظ شود، اين با سفارش و سخنراني و موعظه و نصيحت نخواهد شد، الاّ ولابد عقل است نه علم, چون علم نردبان است، از علم كاري ساخته نيست علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما ياد مي‌دهند كه از اين نردبان بالا برويم بشويم عاقل. در قرآن كريم مي‌بينيد در عين حال كه براي علم حرمت قائل است مي‌فرمايد اين علم, مقدمه است، ابزار كار است.

معظم‌له سپس با تاکید بر عظمت كتاب نهج‌البلاغه و بيانات حضرت امير(ع) بيان داشتند: نهج‌البلاغه برگرفته از قرآن كريم است خود ذات اقدس الهي ادّعا مي‌كند اين قرآني كه بيش از بيست سال در حال جنگ و صلح, در حال هجرت و غير هجرت, در طيّ اين بيش از بيست سال نازل شده است يك كتاب يكدستي است كتابي است كه صدر و ساقه‌اش يكدست است هيچ اختلافي در اين بيش از شش هزار آيه اصلاً نيست،  در نهج‌البلاغه هم همين‌طور است حضرت آن وقتي كه خانه‌نشين بود يك سلسله بياناتي داشت البته نه زياد, آن وقتي هم كه خاورميانه در اختيار حضرت بود يك بياناتي داشت. اگر خداي سبحان درباره قرآن فرمود هيچ اختلافي در آن راه ندارد, وجود مبارك حضرت امير هم همين بيان را دارد يعني در صدر و ساقه نهج‌البلاغه شما هيچ اختلافي نمي‌بينيد.

ايشان ادامه دادند: وقتي ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال مي‌شويم و كشورمان را می توانیم از هر گزندي حفظ كنيم كه نهج‌البلاغه‌اي فكر كنيم و اين فكر در جامعه به وسيله حوزويان و دانشگاهيان منتقل مي‌شود، اينكه لحظه به لحظه مي‌گويند مواظب مملكتت باش, مواظب اخلاقت باش, مواظب حقوقت باش, مواظب ديگري باش اين نهج‌البلاغه علوي است.

معظم‌له در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح نامه شصت و سوم اظهار داشتند: اين نامه را حضرت امير(ع) به ابوموسي اشعري نوشتند اين ابوموسي اشعري در بخشي از همين عراق حكومت مي‌كرد و از طرف حضرت امير مأمور بود. طلحه و زبير كه زمينه جنگ جمل را فراهم كردند ابوموسي اشعري گفت الآن آشوب است و ما دخالت نمي‌كنيم و ما بايد در خانه‌هايمان بنشينيم و امثال ذلك. حضرت امير فرمود: پيغمبر نفرمود اگر كسي به مرز و بوم شما حمله كرد شما آرام بنشينيد اين نامه كه به دست شما رسيد بايد مردم را براي دفاع از سرزمين آماده كني, اگر اين قدرت را نداري پُستت را رها كن تا ديگري بيايد اين مسئوليت را به خوبي اداره كند. اگر محققانه انقلابي هستي دفاع از سرزمينت را دوست داري، باش.

ايشان اذعان داشتند: حضرت علي(ع) فرمود اگر اختلاف كرديد گرفتار فَشل و ضعف مي‌شويد آن وقت آن عزّت و شكوهتان از بين مي‌رود؛ اين گُل مادامي مطلوب است كه معطّر باشد رايحه‌اي داشته باشد وگرنه در سطل زباله مي‌ريزند.