دیگر اخبار
«وقودِ» آتش جهنم سران استکبار هستند

«وقودِ» آتش جهنم سران استکبار هستند

از خود بيگانگی در انسان

از خود بيگانگی در انسان

معنای سیاست دینی در کلام امام مجتبی علیه الصلاه و السلام

معنای سیاست دینی در کلام امام مجتبی علیه الصلاه و السلام

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

علم الوراثه اکتسابی نیست/ علم الوراثه از راه «تولّی» حاصل می شود

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره بردن نام کوچک ائمه(ع) در ادعیه و زیارات

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد/ اگر کسی در مسائل خانوادگی خود در مسیر تقوا باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست

تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد/ اگر کسی در مسائل خانوادگی خود در مسیر تقوا باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: خداوند در سوره مبارکه «طلاق» بسیاری از احکام خانوادگی را تبیین کرد زیرا خانواده اساس یک جامعه است و خانواده را مثل خود جامعه، مِهر و محبت و ادب اداره می‌کند و همان طوری که جنگ با دشمن را قدرت و قهر اداره می‌کند، نظام داخلی کشور و جامعه را ادب و محبت اداره می‌کند ولاغیر.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: خداوند در سوره مبارکه «طلاق» بسیاری از احکام خانوادگی را تبیین کرد زیرا خانواده اساس یک جامعه است و خانواده را مثل خود جامعه، مِهر و محبت و ادب اداره می‌کند و همان طوری که جنگ با دشمن را قدرت و قهر اداره می‌کند، نظام داخلی کشور و جامعه را ادب و محبت اداره می‌کند ولاغیر.

ایشان ادامه دادند: خداوند همچنین در خلال مسئله طلاق، جریان تقوا را که یک رکن اساسی زندگی است مکرر بیان می‌کند، تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد. یک وقت انسان، اشتباهی مرتکب می شود، خدا شاید از او بگذرد، ولی یک وقت است انسان، عالماً و عامداً از مسیر مستقیم الهی بیرون می‌آید در اینجا خدا او را به حال خود رها می کند؛ این «وَ لَا تَكِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَدا» همین است. اگر خدای ناکرده کسی به جایی رسید که خدا او را به حال خودش رها کرد، دیگر او از چه راهی می‌تواند زندگی‌اش را تأمین کند؟ چون تمام کارهای خدا ﴿عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است؛ برای همین است که هیچ انسان باتقوایی در کار خود نمی‌ماند، این وعده الهی است: ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾، اگر کسی در مسائل زندگی و خانوادگی خود در مسیر تقوا و در مسیر دین باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست.

معظم له تاکید داشتند: رفاه غیر از تجمل‌گرایی، تکاثر و ثروت‌اندوزی و امثال ذلک است، اینها نوعی بلاست، از سوی دیگر لازم نیست زاهدانه هم زندگی کنیم، ما می‌خواهیم خوب زندگی کنیم؛ یعنی بی‌غصه زندگی کنیم، بدون درد زندگی کنیم، بدون اختلاف زندگی کنیم. خداوند این راه را فرمود راه خوبی است. اگر در این مسیر باشید هم خانواده، هم جامعه و هم نظام تأمین است، برای همین است که اصرار ائمه این است که با یکدیگر تزاوُر کنید، ادب داشته باشید، به یکدیگر احترام بگذارید و محبت داشته باشید. ما جدّاً باید از تکاثر که عیاشی، تجمل‌گرایی و زراندوزی  است بپرهیزیم و به استقبال کوثر برویم تا راحت زندگی کنیم، فرمود تا وقتی در این راه باشید راحت هستید؛ برای همین است که می‌بینید خداوند هر حکم فقهی را که ذکر می‌کند تقوا را در کنارش ذکر می‌کند.

منبع: درس تفسیر معظم له مورخ 1397/07/14