دیگر اخبار
علم اگر موضوعش، موجود تكوينی حقيقی باشد الاّ و لابد الهی است

علم اگر موضوعش، موجود تكوينی حقيقی باشد الاّ و لابد الهی است

بدترین خسارت این است که مشقّت دنیا با شقاوت آخرت همراه باشد

بدترین خسارت این است که مشقّت دنیا با شقاوت آخرت همراه باشد

حیات عاقله و معقوله، تنها در سایه معرفت امام زمان(ارواحنا فداه) حاصل می شود

حیات عاقله و معقوله، تنها در سایه معرفت امام زمان(ارواحنا فداه) حاصل می شود

برگزاری مجلس سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی

برگزاری مجلس سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی

همان‌طور كه خون شهید جامعه را طیب و طاهر می‌كند، مركّب قلم عالم نیز می تواند جامعه را طیب و طاهر ‌کند

همان‌طور كه خون شهید جامعه را طیب و طاهر می‌كند، مركّب قلم عالم نیز می تواند جامعه را طیب و طاهر ‌کند

فقر اخلاقی، از عوامل مهم گسترش معضلات اجتماعی است/آبادانی مرزها، نقش به سزایی در جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور دارد

فقر اخلاقی، از عوامل مهم گسترش معضلات اجتماعی است/آبادانی مرزها، نقش به سزایی در جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور دارد

قرآن کتابی است که برای عاملِ حیّ حاضرِ متکلم است/ همواره حضور خدا را احساس کنید و سوالات خود را از او بپرسید

قرآن کتابی است که برای عاملِ حیّ حاضرِ متکلم است/ همواره حضور خدا را احساس کنید و سوالات خود را از او بپرسید

وقف عبادت ويژه‌ای كه مايۀ تصديق ايمان واقف است

وقف عبادت ويژه‌ای كه مايۀ تصديق ايمان واقف است

پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) به حجاج بیت الله الحرام (1439قمری)

پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) به حجاج بیت الله الحرام (1439قمری)

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال آیت الله واعظ طبسی

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال آیت الله واعظ طبسی

آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: خداوند در سوره مبارکه «طلاق» بسیاری از احکام خانوادگی را تبیین کرد زیرا خانواده اساس یک جامعه است و خانواده را مثل خود جامعه، مِهر و محبت و ادب اداره می‌کند و همان طوری که جنگ با دشمن را قدرت و قهر اداره می‌کند، نظام داخلی کشور و جامعه را ادب و محبت اداره می‌کند ولاغیر.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه طلاق اظهار داشتند: خداوند در سوره مبارکه «طلاق» بسیاری از احکام خانوادگی را تبیین کرد زیرا خانواده اساس یک جامعه است و خانواده را مثل خود جامعه، مِهر و محبت و ادب اداره می‌کند و همان طوری که جنگ با دشمن را قدرت و قهر اداره می‌کند، نظام داخلی کشور و جامعه را ادب و محبت اداره می‌کند ولاغیر.

ایشان ادامه دادند: خداوند همچنین در خلال مسئله طلاق، جریان تقوا را که یک رکن اساسی زندگی است مکرر بیان می‌کند، تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد. یک وقت انسان، اشتباهی مرتکب می شود، خدا شاید از او بگذرد، ولی یک وقت است انسان، عالماً و عامداً از مسیر مستقیم الهی بیرون می‌آید در اینجا خدا او را به حال خود رها می کند؛ این «وَ لَا تَكِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَدا» همین است. اگر خدای ناکرده کسی به جایی رسید که خدا او را به حال خودش رها کرد، دیگر او از چه راهی می‌تواند زندگی‌اش را تأمین کند؟ چون تمام کارهای خدا ﴿عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است؛ برای همین است که هیچ انسان باتقوایی در کار خود نمی‌ماند، این وعده الهی است: ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾، اگر کسی در مسائل زندگی و خانوادگی خود در مسیر تقوا و در مسیر دین باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست.

معظم له تاکید داشتند: رفاه غیر از تجمل‌گرایی، تکاثر و ثروت‌اندوزی و امثال ذلک است، اینها نوعی بلاست، از سوی دیگر لازم نیست زاهدانه هم زندگی کنیم، ما می‌خواهیم خوب زندگی کنیم؛ یعنی بی‌غصه زندگی کنیم، بدون درد زندگی کنیم، بدون اختلاف زندگی کنیم. خداوند این راه را فرمود راه خوبی است. اگر در این مسیر باشید هم خانواده، هم جامعه و هم نظام تأمین است، برای همین است که اصرار ائمه این است که با یکدیگر تزاوُر کنید، ادب داشته باشید، به یکدیگر احترام بگذارید و محبت داشته باشید. ما جدّاً باید از تکاثر که عیاشی، تجمل‌گرایی و زراندوزی  است بپرهیزیم و به استقبال کوثر برویم تا راحت زندگی کنیم، فرمود تا وقتی در این راه باشید راحت هستید؛ برای همین است که می‌بینید خداوند هر حکم فقهی را که ذکر می‌کند تقوا را در کنارش ذکر می‌کند.

منبع: درس تفسیر معظم له مورخ 1397/07/14