دیگر اخبار
تفسير و نشر معارف قرآن و أهل بيت، مهمترين رسالت امام جواد(ع)

تفسير و نشر معارف قرآن و أهل بيت، مهمترين رسالت امام جواد(ع)

بركات فراوان ماه رجب و اهميت روزه گرفتن و تسبيح مخصوص در اين ماه

بركات فراوان ماه رجب و اهميت روزه گرفتن و تسبيح مخصوص در اين ماه

دستی که برای خدا سجده کرده است، پیش دیگری دراز نمی‌شود

دستی که برای خدا سجده کرده است، پیش دیگری دراز نمی‌شود

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره اختصاص فضایی از مسجد به كتابخانه

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره اختصاص فضایی از مسجد به كتابخانه

امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است

امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است

ماه رجب، ماه ارتباط با خدای متعال

ماه رجب، ماه ارتباط با خدای متعال

سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

عدل تنها در بستر توحید است که امکان تحقق می یابد/ وظایف همگان در گام دوم انقلاب

عدل تنها در بستر توحید است که امکان تحقق می یابد/ وظایف همگان در گام دوم انقلاب

آئین افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

آئین افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها!

لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها!

شناسه : 16225590
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود، به شرح آیات سوره مبارکه قلم پرداختند و بیان داشتند: گذشته از اینکه عناصر محوری سوره مبارکه «قلم» اصول دین و خطوط کلّی اخلاق و حقوق است، خداوند در این سوره مبارکه، شرایط جامعه جاهلی را ترسیم می‌کند و کیفیت انتقال جامعه جاهلی به جامعه عقلانی را نیز بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس تفسیر خود، به شرح آیات سوره مبارکه قلم پرداختند و بیان داشتند: گذشته از اینکه عناصر محوری سوره مبارکه «قلم» اصول دین و خطوط کلّی اخلاق و حقوق است، خداوند در این سوره مبارکه، شرایط جامعه جاهلی را ترسیم می‌کند و کیفیت انتقال جامعه جاهلی به جامعه عقلانی را نیز بیان می‌کند.

ایشان ادامه دادند: از مهمترین خصوصیت‌های جامعه جاهلی این است که هم در برابر مکتب می‌ایستند و هم در برابر آورنده مکتب! و منشأ جاهلیت جَهلا تکاثر هست که در برابر کوثر موضع می‌گیرند. خداوند می فرماید در این جامعه کسانی هستند که نه تنها کاذب هستند، مکذّب وحی هستند، مکذّب آورنده وحی هستند، اینها مکذّبین هستند از نظر عقیده و خودشان هم با مسامحه‌کاری زندگی را پیش می‌برند، دلشان هم می‌خواهد معاذالله مکتب، مکتب مسامحه‌کاری باشد و آورنده مکتب هم مسامحه‌کار باشد. کسی که با مسامحه، بی‌تفاوتی و بی‌عُرضگی بخواهد جامعه را اداره کند به او می‌گویند اهل دُهن و وهن است، می فرماید ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ﴾؛ «دُهن»؛ یعنی روغن، «وهن»؛ یعنی سستی. اصلاح ماست مالی و روغن مالی و شیره مالی از همین سنخ است.

معظم له با اشاره به بیان حضرت امیر در نهج البلاغه ابراز داشتند: در بیانات نورانی حضرت امیر هم هست که حضرت با سوگند یاد کرد، فرمود: «مَا عَلَی مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَ خَابَطَ الْغَی‏ مِنْ إِدْهَانٍ‏ وَ لَا إِیهَان‏»؛ قسم به خدا من اهل روغن‌مالی و ماست‌مالی و شیرمالی نیستم که دین را و جامعه را و حکومت را بخواهم اسلام‌مالی کنم. این نیست، حواستان جمع باشد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در بیان دیگر آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم خاطرنشان کردند: فرمود اینها مکذّب‌ هستند، دلشان می‌خواهد با مسامحه حکومت بکنی و ﴿وَ لاَ تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ﴾، مرتّب سوگند یاد می‌کنند، مَهین هم هستند، پَست هستند، خوار هستند، ﴿هَمَّازٍ﴾ هستند؛ بدگو و بد دهن هستند، ﴿مَشَّاءٍ بِنَمیمٍ﴾ هستند؛ اهل نمیمه هستند، سخن‌چین هستند، راست را با دروغ و دروغ را با راست مخلوط کرده، از جایی به جای دیگر منتقل می‌کنند؛ ﴿مَنَّاعٍ لِلْخَیرِ﴾ هستند؛ نه خودشان کار خیر می‌کنند، و نه به دیگران اجازه کار خیر می دهند، ﴿مُعْتَدٍ أَثیمٍ﴾؛ اهل تعدّی و اهل تجاوز هستند و اهل اثم و معصیت و گناه هستند. این آثار جاهلیت است. لذا به پیامبر فرمود حرف‌های اینها را گوش نده! و پیشنهاد‌های اینها را نپذیر. اینها بدخو و خشن هستند و دستشان برسد اهل ترور و کشتن هستند؛ ﴿عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِكَ زَنیمٍ﴾.

معظم له ادامه دادند: فرمود منشأ همه این بدخویی‌ها و بدخُلقی‌ها، داشتن امکانات، ثروت و تکاثر است: ﴿أَنْ كانَ ذا مالٍ وَ بَنینَ﴾، اینها چون مال و بنون دارند، حلّاف، مَهین، نمّاء، مشّاء، معتد، عتُلّ و زنیم هستند، در سوره مبارکه «مؤمنون» نیز فرمود اگر کسی مال دارد، ما به او مال دادیم، او خیال نکند که این خیر است؛ داشتن مال و بنون، ذاتاً خیر نیست، بلکه یک آزمون الهی است.

منبع: جلسه درس تفسیر