دیگر اخبار
تفسير و نشر معارف قرآن و أهل بيت، مهمترين رسالت امام جواد(ع)

تفسير و نشر معارف قرآن و أهل بيت، مهمترين رسالت امام جواد(ع)

بركات فراوان ماه رجب و اهميت روزه گرفتن و تسبيح مخصوص در اين ماه

بركات فراوان ماه رجب و اهميت روزه گرفتن و تسبيح مخصوص در اين ماه

دستی که برای خدا سجده کرده است، پیش دیگری دراز نمی‌شود

دستی که برای خدا سجده کرده است، پیش دیگری دراز نمی‌شود

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره اختصاص فضایی از مسجد به كتابخانه

پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره اختصاص فضایی از مسجد به كتابخانه

امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است

امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است

ماه رجب، ماه ارتباط با خدای متعال

ماه رجب، ماه ارتباط با خدای متعال

سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

عدل تنها در بستر توحید است که امکان تحقق می یابد/ وظایف همگان در گام دوم انقلاب

عدل تنها در بستر توحید است که امکان تحقق می یابد/ وظایف همگان در گام دوم انقلاب

آئین افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

آئین افتتاحیه همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها!

لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها!

شناسه : 15021494
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و به طرح سوالات علمی خود از محضر معظم له پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و به طرح سوالات علمی خود از محضر معظم له پرداختند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به مقدمه کتاب مفاتیح الحیات بیان داشتند: یک اجتهاد نظری داریم و یک اجتهاد کاربردی و تدبیری؛ اجتهاد دوم باید همواره در کنار اجتهاد اول باشد و از او ریشه بگیرد، حسن سنت را از اجتهاد نوع اول می گیریم که آیا این عمل خوب است یا بد، حلال است یا حرام، هر جا سنت، حسن خود را از فقه گرفت می توان به آن عمل کرد و در غیر این صورت سنت سیئه خواهد بود.

ایشان ادامه دادند: گرچه اجرائیات در دست ائمه(ع) نبود، اما ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند و مصادیق فراوانی از اینگونه امور در کتب روایی وجود دارد مانند تلاش های ائمه برای احیاء و آبادانی باغ ها و مزارع، رواج صلح و رفع اختلاف در جامعه و موارد بسیار دیگر، اکنون نیز وظیفه فقها این است که این نکات را از روایات استخراج کنند و برای آنها قاعده ایجاد کنند و آنها را به سنت های حسنه در جامعه تبدیل نمایند.

معظم له تاکید داشتند: استنباط کلیات برعهده اجتهاد نظری است اما تطبیقش با شرایط زمانی و مکانی را می توان با بنای عقلا و فهم عرف انجام داد، در نتیجه اگر حسنِ سنت را شریعت تایید کرد مصادیق آن را می توان با توجه به نمونه های رفتاری پیامبر(ع) و ائمه(ع) و بر اساس بنای عقلا مدل سازی کرد.

 معظم له در ادامه به ذکر نمونه هایی از فعالیت های اجتماعی و ایجاد سنت های حسنه پیامبر(ع) و ائمه اطهارعلیهم السلام پرداختند و در ادامه به سوالات طلاب در خصوص مسائل مطرح شده پاسخ دادند.