دیگر اخبار
ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

احکام روزه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

احکام روزه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند

مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند

گزارش تصویری اختتامیه کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

گزارش تصویری اختتامیه کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

اگر مشکل درونی خود را حل کنیم، زمینه شکوفایی فطرت الهی در ما فراهم خواهد شد

اگر مشکل درونی خود را حل کنیم، زمینه شکوفایی فطرت الهی در ما فراهم خواهد شد

تبیین وظیفه مؤمنان در عصر غیبت/ وقتی بفهمید غدیر حق است راه مشخص می‌شود

تبیین وظیفه مؤمنان در عصر غیبت/ وقتی بفهمید غدیر حق است راه مشخص می‌شود



پایگاه اطلاع رسانی اسراء: رئیس و اعضاء پیوسته انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه به همراه جمعی از اعضاء مجمع عمومی این انجمن، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: رئیس و اعضاء پیوسته انجمن  فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه به همراه جمعی از اعضاء مجمع عمومی این انجمن، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشتند: چه فقه و چه حقوق، سه عنصر محوری دارند که همه اجزای نظام الهی واجد این سه عنصر و سه محور اصلی می باشند؛ مواد، مبانی و منبع.

ایشان ادامه دادند: «مواد» کاربردی فقهی و حقوقی را از یک سلسله «مبانی» می گیرند که در حقیقت این مبانی به منزله سند آن مواد هستند، در این میان، کلید همه آن مبانی به دست عدل می باشد، مبانی همچون مساوات، آزادی، رعایت امانت، حقوق بشر و ... ریشه در عدل دارند و معنای عدل نیز روشن است، تا این مرحله، مشترک بین نظام توحید و نظام شرک در همه جهانیان است.

معظم له با اشاره به معنای عدل، اذعان داشتند: معنای عدل کاملا روشن است، عدل یعنی هر چیز در جای خودش باشد، در نظام توحیدی جای افراد و اشیاء را  خالق آنها مشخص می کند اما در نظام شرک، انسان خود را جای خدا می نشاند و بر اساس هوای نفس خود جای افراد و اشیاء را مشخص می کند؛ این همان حرف فرعون است که می گفت دین مردم را من تامین می کنم.

ایشان خاطرنشان کردند: تفاوت در نظام توحیدی و نظام شرک در مرحله سوم «منبع» است، آنجا که نظام توحیدی مبانی خود را از منبع وحیانی می گیرد و نظام شرک، مبانی خود را از هوای نفس خود می گیرد، لذا  اساس تفاوت نظام دینی و نظام غیر دینی ، همان تضاد بین توحید و شرک است.

آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: در نظام های به اصطلاح دموکراتیک غربی، خرد جمعی را به جای الله نشاندند در حالی که فرقی نمی کند مشرک فرد باشد یا یک جمعی که  تفکر مشرکانه داشته باشند.

معظم له ابراز داشتند: عقل منبع هستی شناسی است و نه منبع معرفت شناسی! عقل چراغ است و راه را برای ما روشن می کند؛ عقل هرگز وضع قانون نمی کند، عقل منبع شناخت است و منبع بود و نبود نیست. باید توجه داشت که فرق است بین صراط و سراج.

ایشان در بخش دیگری سخنان خود با بیان اینکه اولین مرجع ما در تمامی مسائل باید قرآن کریم باشد، بیان داشتند: نباید با طرح برخی شبهات، قرآن را از حوزه های علمیه کنار گذاشت و روایات را به جای آن نشاند، با اینکه می دانیم قرآن مصون از تحریف است و حتی در بررسی روایات نیز طبق بیان اهل بیت علیهم السلام، باید میزان قرآن کریم باشد، لذا باید همواره توجه داشت که اولین مرجع ما در تمام مسائل قرآن کریم است.

ایشان در توصیه ای به انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه اظهار داشتند: باید به نظام ما که یک نظام الهی است کمک علمی کنید، یعنی طرزی فقه و حقوق را تنظیم کنید که نظام در عرصه های مختلف از شما کمک علمی بگیرد و شما بتوانید پشتوانه علمی دستگاه های مختلف حکومتی باشید.

معظم له همچنین توصیه نمودند: باید حقوق بین مردم و حکومت و وظایف متقابل این دو را به روشنی و درستی تبیین و ارائه نمایید، به صورتی که طبق نامه حضرت امیر علیه السلام به مالک، مردم را در مقابل نظام، ستونی بدانید که باید این ستون را استوار نگه داشت، هیچ ستونی با موعظه و نصیحت ایستاده نمی ماند، باید با تلاش و کوشش این ستون را ایستاده نگه داشت، وقتی این ستون ایستاده باشد هر وزنی را می تواند تحمل کند، چه اینکه در دوران دفاع مقدس سنگین ترین مسئولیت ها را همین ستون مردم تحمل کرد.