دیگر اخبار
روز مباهله را یك روز علمی تلقّی كنید/ لزوم توجه مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله

روز مباهله را یك روز علمی تلقّی كنید/ لزوم توجه مجامع علمی به بزرگداشت روز مباهله

انسان جواد و بخشنده کسی است که از بی ادبی ديگران بگذرد/جامعه را گذشت اخلاقی اداره می کند

انسان جواد و بخشنده کسی است که از بی ادبی ديگران بگذرد/جامعه را گذشت اخلاقی اداره می کند

ویژه نامه الکترونیکی «غدیر» 1440 هـ. ق آماده و منتشر شد

ویژه نامه الکترونیکی «غدیر» 1440 هـ. ق آماده و منتشر شد

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

مراد از مودت اهل بیت(ع)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر نسبت به این حضرات است

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی امام هادی(ع)

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله محمد آصف محسنی

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله محمد آصف محسنی

آغاز فعالیت بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه

آغاز فعالیت بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مکه مکرمه

تبیین عقلانیت وحیانی/ عقل وحیانی بیشترین خضوع و خشوع را در مقابل قرآن و وحی دارد

تبیین عقلانیت وحیانی/ عقل وحیانی بیشترین خضوع و خشوع را در مقابل قرآن و وحی دارد

در احیای آثار علمای خراسان بکوشید/باید مفاخر سرزمین خود را بشناسید و آنها را معرفی کنید

در احیای آثار علمای خراسان بکوشید/باید مفاخر سرزمین خود را بشناسید و آنها را معرفی کنید

تبیین رسالت اصلی حوزه های علمیه/جهانی بیاندیشید و جهانی حرف بزنید

تبیین رسالت اصلی حوزه های علمیه/جهانی بیاندیشید و جهانی حرف بزنید

شناسه : 16095356
اآیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به شرح و تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه ملک اختصاص داشت بیان داشتند: راهنمای ما باید کسی باشد که ما را آفریده، نظام را آفریده، راه را آفریده، مقصد و مبدأ را آفریده و او کسی است که پیغمبر و امام(علیهما السلام) سخنگوی او هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به شرح و تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه ملک اختصاص داشت بیان داشتند: بخش پایانی سوره «مُلک»، ضمن اینکه مسئله معاد را تبیین می‌کند، از توحید هم سخن به میان می‌آورد و با یک تمثیل این قسمت را شروع می‌کند: ﴿أَ فَمَنْ یمْشی‏ مُكِبًّا عَلی وَجْهِهِ﴾[1]؛ آیا کسی که سَر خم کرده و بدون تشخیص راه و چاه، دارد حرکت می‌کند و جایی را نگاه نمی‌کند و حرف کسی را هم گوش نمی‌دهد، به مقصد می‌رسد یا کسی که راهنما دارد و سمیع و بصیر است، هم راه و چاه را تشخیص می‌دهد و هم از مهندس راه کمک می‌گیرد؟!

ایشان ادامه دادند: از طرفی، راهنمای ما باید کسی باشد که ما را آفریده، نظام را آفریده، راه را آفریده، مقصد و مبدأ را آفریده و او کسی است که پیغمبر و امام(علیهما السلام) سخنگوی او هستند.

معظم له خاطرنشان کردند: صراط مستقیم را «امام مبین» می‌گویند؛ این ﴿إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبینٍ﴾،[2] آن بزرگراهی  است که وقتی آدم وارد آن شد، دیگر سؤال نمی‌خواهد، مستقیماً او را به مقصد می‌رساند. امام را که امام می‌گویند، چون صراط مستقیم است. کسی با امام مأنوس باشد، دیگر سؤال نمی‌خواهد که کجا بروم؟! راه امام «أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ»[3] است. اگر کسی با اهل‌بیت(ع) بود، دیگر لازم نیست از این و آن سؤال بکند که من کجا بروم؟! راه مستقیمی که انسان را به مقصد می رساند آنها هستند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: اهل‌بیت(ع) از حقیقت قیامت باخبرند، لذا حضرت امیر می‌فرماید: «رائدُ القوْم‏ وَ الرائِد لَا یكْذِبُ أَهْلَه‏»،[4] ما پیشروی شما هستیم، ما تنها عالم به غیب نیستیم، بلکه ما به آنجا رفتیم و از آنجا باخبر شدیم و شما را نیز باخبر می‌کنیم؛ لذا فرمود دنیا فرزندی دارد، آخرت نیز فرزندی دارد: «لِكُلٍّ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْیا»[5] بکوشید تا فرزند بهشت باشید. اگر این مطلب را حضرت می فرماید، معلوم می شود که می‌شود انسان طرزی زندگی بکند که بهشتی به سر ببرد.

 

[1]. سوره ملک، آيه22.

[2]. سوره حجر، آيه79.

[3]. من لايحضره الفقيه، ج2، ص613.

[4]. شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج‏1، ص383.

[5]. نهج البلاغة(للصبحي صالح)، خطبه42.