دیگر اخبار
روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

پیام رییس جمهوری به مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی

پیام رییس جمهوری به مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی

می توانیم مشکلات کشور را با اتکاء به دین حل کنیم/ عزیزان دانشگاهی و حوزوی «دانش» را با «کار» همراه کنند

می توانیم مشکلات کشور را با اتکاء به دین حل کنیم/ عزیزان دانشگاهی و حوزوی «دانش» را با «کار» همراه کنند

زبان گفتگو با جهان باید زبان عقل باشد/ حرف اولِ ما در گفتمان جهانی «توحید» باشد

زبان گفتگو با جهان باید زبان عقل باشد/ حرف اولِ ما در گفتمان جهانی «توحید» باشد

آیا هر کسی که به زیارت سیدالشهداء برود گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده میشود؟

آیا هر کسی که به زیارت سیدالشهداء برود گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده میشود؟

عفاف، تنها برای زن‌ها نیست/ کمک به فقرا جزء برنامه‌های بین‌المللی اسلام است

عفاف، تنها برای زن‌ها نیست/ کمک به فقرا جزء برنامه‌های بین‌المللی اسلام است

شناسه : 16095356
اآیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به شرح و تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه ملک اختصاص داشت بیان داشتند: راهنمای ما باید کسی باشد که ما را آفریده، نظام را آفریده، راه را آفریده، مقصد و مبدأ را آفریده و او کسی است که پیغمبر و امام(علیهما السلام) سخنگوی او هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که به شرح و تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه ملک اختصاص داشت بیان داشتند: بخش پایانی سوره «مُلک»، ضمن اینکه مسئله معاد را تبیین می‌کند، از توحید هم سخن به میان می‌آورد و با یک تمثیل این قسمت را شروع می‌کند: ﴿أَ فَمَنْ یمْشی‏ مُكِبًّا عَلی وَجْهِهِ﴾[1]؛ آیا کسی که سَر خم کرده و بدون تشخیص راه و چاه، دارد حرکت می‌کند و جایی را نگاه نمی‌کند و حرف کسی را هم گوش نمی‌دهد، به مقصد می‌رسد یا کسی که راهنما دارد و سمیع و بصیر است، هم راه و چاه را تشخیص می‌دهد و هم از مهندس راه کمک می‌گیرد؟!

ایشان ادامه دادند: از طرفی، راهنمای ما باید کسی باشد که ما را آفریده، نظام را آفریده، راه را آفریده، مقصد و مبدأ را آفریده و او کسی است که پیغمبر و امام(علیهما السلام) سخنگوی او هستند.

معظم له خاطرنشان کردند: صراط مستقیم را «امام مبین» می‌گویند؛ این ﴿إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبینٍ﴾،[2] آن بزرگراهی  است که وقتی آدم وارد آن شد، دیگر سؤال نمی‌خواهد، مستقیماً او را به مقصد می‌رساند. امام را که امام می‌گویند، چون صراط مستقیم است. کسی با امام مأنوس باشد، دیگر سؤال نمی‌خواهد که کجا بروم؟! راه امام «أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ»[3] است. اگر کسی با اهل‌بیت(ع) بود، دیگر لازم نیست از این و آن سؤال بکند که من کجا بروم؟! راه مستقیمی که انسان را به مقصد می رساند آنها هستند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: اهل‌بیت(ع) از حقیقت قیامت باخبرند، لذا حضرت امیر می‌فرماید: «رائدُ القوْم‏ وَ الرائِد لَا یكْذِبُ أَهْلَه‏»،[4] ما پیشروی شما هستیم، ما تنها عالم به غیب نیستیم، بلکه ما به آنجا رفتیم و از آنجا باخبر شدیم و شما را نیز باخبر می‌کنیم؛ لذا فرمود دنیا فرزندی دارد، آخرت نیز فرزندی دارد: «لِكُلٍّ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْیا»[5] بکوشید تا فرزند بهشت باشید. اگر این مطلب را حضرت می فرماید، معلوم می شود که می‌شود انسان طرزی زندگی بکند که بهشتی به سر ببرد.

 

[1]. سوره ملک، آيه22.

[2]. سوره حجر، آيه79.

[3]. من لايحضره الفقيه، ج2، ص613.

[4]. شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج‏1، ص383.

[5]. نهج البلاغة(للصبحي صالح)، خطبه42.