نمایشگر یک مطلب
دیگر اخبار
روز مباهله جزء اعياد رسمی و مفاخر ما شيعه‌هاست

روز مباهله جزء اعياد رسمی و مفاخر ما شيعه‌هاست

از منظر قرآن کریم، پیامبر (ص) و علی(ع) یک حقیقت و یک نور واحدند

از منظر قرآن کریم، پیامبر (ص) و علی(ع) یک حقیقت و یک نور واحدند

ضرورت توجه هر چه بیشتر به جریان مباهله/ از غريب ترين ايام، ايام مباهله است

ضرورت توجه هر چه بیشتر به جریان مباهله/ از غريب ترين ايام، ايام مباهله است

جامعه اگر عاقل باشد كشور خودش را بهشت‌گونه درست می كند

جامعه اگر عاقل باشد كشور خودش را بهشت‌گونه درست می كند

کمال دین، اتمام دین و اکمال دین به ولایت امیرالمؤمنین(ع) است

کمال دین، اتمام دین و اکمال دین به ولایت امیرالمؤمنین(ع) است

امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است

امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است

امام، خلیفة الله و منصوب از طرف خداست/ خلیفة الله، معصوم از خطای فكری و خطيئه عملی است

امام، خلیفة الله و منصوب از طرف خداست/ خلیفة الله، معصوم از خطای فكری و خطيئه عملی است

عید قربان، یک عید مشترک جهانی و فرصتی برای دستیابی به وحدت است

عید قربان، یک عید مشترک جهانی و فرصتی برای دستیابی به وحدت است

روز عرفه روز استجابت دعاست/در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد

روز عرفه روز استجابت دعاست/در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد

دعای عرفه به منزلۀ اذن ورود به حرم توحيد است

دعای عرفه به منزلۀ اذن ورود به حرم توحيد است

در جلسه درس خارج فقه مطرح شد؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، با اشاره به مبحث امر به معروف و نهای از منکر بیان داشتند: امر به معروف غير از تعليم و تبليغ است، امر به معروف غير از ارشاد است، امر به معروف امر است. از مقام فرمانروايي! لذا اگر کسي حرف آمر به معروف را گوش نداد دو گناه می کند: يکي اينکه فرمان خدا را گوش نداد، يکي اينکه فرمان آمر به معروف را گوش نداد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، با اشاره به مبحث امر به معروف و نهای از منکر بیان داشتند:  امر به معروف غير از تعليم و تبليغ است، امر به معروف غير از ارشاد است، امر به معروف امر است. از مقام فرمانروايي! لذا اگر کسي حرف آمر به معروف را گوش نداد دو گناه می کند: يکي اينکه فرمان خدا را گوش نداد، يکي اينکه فرمان آمر به معروف را گوش نداد؛ مثل اينکه پدری به پسر خود می گوید  که ربا نخور، اگر این پسر حرف پدر را گوش نددهد، دو بار عقاب مي‌شود. يک وقت پدر معلم است، مبلّغ است، مرشد است، اينها پيامي ندارد؛ اما امر به معروف امر است فرمان است، پدر فرمان مي‌دهد و واجب الاطاعه است، اين فرمان واجب الاطاعه است.

ایشان ادامه دادند: منتها راهش را خيلي‌ها آشنا نيستند. الآن کسي که بيراهه مي‌رود و با يک ناهنجاري خودش را در معرض نگاه دیگران در مي‌آورد اگر در صدر تا ذيل خيابان چه زن چه مرد يک نگاه تحقيرآميز به او بکنند اين خودش را جمع مي‌کند. امر به معروف تنها گفتن نيست. اين خودش را به اين وضع در مي‌آورد که ديگران او را نگاه بکنند، وقتي ببيند که مورد تحقير است نگاه تُند مي‌کنند که اين چه وضعي است که درآوردي؟ خودش را جمع مي‌کند. اين اصلاً اين کار را مي‌کند براي نشان دادن. اين حداقل واجب است که ما انجام نمي‌دهيم؛ يعني نگاه تُند و تيز که اين کار تو با ادب ديني سازگار نيست این چه  وضعي است که با آن درآمدي!

معظم له تصریح داشتند: غرض اين است که امر به معروف چیزی غیر از، تبليغ، ارشاد و تعليم است. آنها واجبات کفايي‌اند، امر به معروف در جايي است که شخص، عالم است، ناسي نيست، اصل مسئله را مي‌داند، سهو و نسيان ندارد،  ضرورت و امثال ذلک هم کنارش نيست و عالماً عامداً دارد معصيت مي‌کند. شما بخواهي يادش بدهي اينکه بلد است؛ تبليغ بکني اين که عالم و عامد است؛ تذکر بدهي اينکه غافل و ناسي و ساهي نيست؛ امر به معروف در جايي است که شخص مي‌داند ساهي نيست ناسي نيست غافل نيست مضطر نيست در بند نيست هيچ عذري ندارد عالماً عامداً دارد گناه مي‌کند! اگر نگاه تحقيرآميز بشود اين خودش را جمع مي‌کند. وقتي يک جايي رسيده يک سلامي کرده يک جواب مقداري که واجب است را مي‌دهند بعد بي‌اعتنايي مي‌کنند و یا هر جا بنشيند کسي هم برايش پا نمي‌شود، اين مي‌بيند که جامعه او را نمي‌پذيرد. در نتیجه خود را اصلاح می کند. اين اقل عمل به امر به معروف است.

 

منبع.............................

درس فقه امروز 96/2/19