نمایشگر دسته ای مطالب
بازگشت به صفحه کامل

امت ما بايد از قرآن و عترت جدا نشود تا خير ببيند

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد با تسلیت ایام اسارت اهل بيت(عليهم السلام) اظهار داشتند: بخش پاياني ماه صفر كه پايان دوران اسارت اهل بيت(عليهم السلام) از يك سو و ارتحال و شهادت آن ذوات قدسي از سوي ديگر است را به پيشگاه وليّ عصر تعزيت عرض مي‌كنيم! اميدواريم ذات اقدس الهي آن توفيق را به ما مرحمت كرده باشد كه از فضايل اين اهل بيت در اين مدت بهره‌هاي كافي و وافي برده باشيم!

معظم‌له در ادامه با اشاره به بيان نوراني حضرت زينب كبرا(سلام الله عليها) به دوري جستن از اختلاف در امت اسلامي اشاره كرده و اظهار داشتند:

يك بيان نوراني از وجود مبارك زينب كبرا(سلام الله عليها) است كه اين بيان همانند بيان پدر بزرگوارش علي‌بن‌ابيطالب(سلام الله عليه) از سنّت الهي خبر مي‌دهد نه از قضيه تاريخي. وجود مبارك اميرالمؤمنين در نهج‌البلاغه نامه‌اي است كه براي برخي نوشته در آن نامه مرقوم فرمود هيچ امّتي با اختلاف خير نديد و خير نمي‌بيند «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يُعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَيْراً مِمَّنْ مَضَي وَ لاَ مِمَّنْ بَقِيَ» يعني چه در گذشته چه در آينده الي يوم القيامه هيچ ملّتي هيچ امّتي از اختلاف خير نمي‌بيند اين بيان نوراني اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) از علم او به سنّت الهي خبر مي‌دهد نه از تاريخ اگر تاريخ باشد مربوط به گذشته است ولي حضرت فرمود آينده هم مثل گذشته اين‌چنين است كه هيچ امتي با اختلاف خير نمي‌بيند.

ايشان در ادامه بيان داشتند: وجود مبارك زينب كبرا(سلام الله عليها) هم سوگند ياد كرد فرمود هر كاري كه از دست حكومت اموي برمي‌آيد شما بكنيد اما قسم به خدا وحي ما را, نام ما را, پيام ما را نمي‌توانيد خاموش كنيد با اينكه اينها به اسارت در آمدند و امام را هم كه شهيد كردند آن امام چهارم هم كه به صورت اسير در آمده قدرتي نداشتند كه اينها جهاني سخن بگويند اما با این حال حضرت با ضرس قاطع سوگند ياد مي‌كند كه شما نمي‌توانيد اين نام را فراموش كنيد.

ايشان با اشاره به بيانات نوراني اميرالمؤمنين(عليه السلام) به مذموم بودن امر اختلاف اشاره كرده و اظهار داشتند: اگر اختلاف داشته باشيم كه جامعه ما معاذ الله ارباً اربا بشود هيچ كداممان خير نمي‌بينيم اگر اكثري قاطع جامعه به طرف قرآن و عترت دارد حركت مي‌كند ما چند نفر جدا باشيم يقيناً خير نمي‌بينيم. بيان نوراني حضرت امير در هر دو زمينه است هم درباره اينكه خود امت ارباً اربا بشود از قرآن و عترت جدا شود فرمود: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يُعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَيْراً مِمَّنْ مَضَي وَ لاَ مِمَّنْ بَقِيَ» و اگر اكثري جامعه به طرف قرآن و عترت به لطف الهي حركت كرد يك چند نفري بخواهند از اين جامعه جدا شوند اين هم يك بيان نوراني از حضرت امير در نهج‌البلاغه هست كه «الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ» فرمود يك چوپان كه يك گلّه را هدايت مي‌كند اين گلّه در تحت رهبري اوست او مسئول حفظ اين گلّه است تمام تلاش و كوشش اين چوپان اين است كه اين رمه را حفظ كند اگر به يك جايي رسيدند كه يك دسته علف سبزي روئيده است يك گوسفند تك‌چري به طمع آن دسته علف حركت كند اين از اين رمه و قافله جدا شده است اين طعمه گرگ است حضرت فرمود همان‌طوري كه گوسفند تك‌چر طعمه گرگ است يك انسان تك‌رو هم طعمه شيطان است.

معظم‌له در پايان سخنانشان به وظايف اصلي امت اسلامي براي دوري جستن از اختلاف اشاره كرده و بيان داشتند: ما بايد دو كار بكنيم: يكي براي امت است يكي براي خود ما, امت ما بايد از قرآن و عترت جدا نشود تا خير ببيند چون خير را خدا در قرآن عترت ناميد او را نور و بركت ناميد دوم اينكه اگر اكثريت قاطع به طرف قرآن حركت كردند ما مرزمان را جدا نكنيم. اين بيان نوراني وجود مبارك زينب كبراست كه فرمود قسم به خدا اين نام محوشدني نيست چون جزء وجه الله است چه چيزي بخواهد وجه الله را محو كند چون همه زيرمجموعه وجه الله هستند بيرونِ وجه الله كه چيزي نيست درون وجه الله كه با او هماهنگ است لذا اگر خدا چيزي را اراده كرد يقيناً حاصل مي‌شود اگر همه موجودات آسمان و زمين سپاه و ستاد الهي‌اند چيزي بيگانه نيست نه در بيرون قلمرو خلقت عالم چيزي وجود دارد چون عدم محض است, نه در درون خلقت يك چيزي ناهماهنگ است چون همه سپاه و ستاد الهي‌اند ما هم ان‌شاءالله اگر بخواهيم خير ببينيم اين دو كار را بايد بكنيم يعني همه با هم در خدمت قرآن و عترت باشيم يك; و اگر اكثري قاطع در خدمت قرآن و عترت‌اند ما هرگز از اين اكثري جدا نشويم اين دو; تا با وجه خدا هماهنگ باشيم كه بارزترين مصداق وجه خدا انبيا و اوليا و اهل بيت عصمت و طهارت‌اند آن‌گاه ماندني هستيم.