دیگر اخبار
صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

صبری که انسان برای رضای خدا انجام می دهد، عبادت است

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

جایگاه خاص کمک کنندگان به سیل زده ها در کلام ائمه (ع)

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی در سامانه «نجاح» قرار گرفت

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

آموزه های رفتاری امام سجاد(علیه السلام) در بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

بمناسبت ولادت با سعادت قمر بنی هاشم(ع) و روز جانباز/ پاداش های غيبی، ظهور و بروز روح بندگی است

بمناسبت ولادت با سعادت قمر بنی هاشم(ع) و روز جانباز/ پاداش های غيبی، ظهور و بروز روح بندگی است

سيدالشهداء (ع) از مصاديق بارز وجه الله

سيدالشهداء (ع) از مصاديق بارز وجه الله

اجازه آیت‌الله العظمی جوادی آملی برای پرداخت ثلث سهمین مبارکین به سیل‌زدگان

اجازه آیت‌الله العظمی جوادی آملی برای پرداخت ثلث سهمین مبارکین به سیل‌زدگان

تاریخ شروع دروس تفسیر و خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی

تاریخ شروع دروس تفسیر و خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی

ماه شعبان، ماه پیامبر(ص) و صدر و ذیل آن رحمت است

ماه شعبان، ماه پیامبر(ص) و صدر و ذیل آن رحمت است

تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری/از بارزترین تاثیر بعثت نبوی، گسترش دانش در جوامع بشری است

تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری/از بارزترین تاثیر بعثت نبوی، گسترش دانش در جوامع بشری است

شناسه : 1936041


          1 ـ مكان سعي سعي از مسعاي جديد سعي در مسعاي جديد مجزي است، چون بين دو كوه صفا و مروه است.   سعي در طبقه زيرزميني سعي در طبقه زيرزميني با توجه به اين‏كه بين كوه صفا و مروه است، صحيح است.   سعي از طبقه فوقاني مجزي است.           2 ـ زمان سعي   تأخير سعي تا فردا با فرض تأخير، اعاده طواف و نماز، لازم نيست .   كسي كه طواف را در شب انجام مي‏دهد سعي براي فردا و بعد از آن چه حكمي دارد؟ مجزي است.      3 ـ موالات و استراحت   موالات در سعي موالات عرفيه در سعي لازم است.   نشستن در بين صفا و مروه به حدي كه ترك موالات نشود جايز است.      4 ـ برخي از احكام خلل و شك در سعي   زياد كردن در سعي با فراموشي زياد كردن از روي فراموشي چه كمتر از يك شوط يا بيشتر [باشد]، به صحت سعي ضرر نمي‏زند؛   زياد كردن در سعي با جهل به صحت سعي ضرر نمي‏زند.   اگر بعد از تقصيرِ عمره تمتع، بفهمد سعي ناقص بوده آيا اعاده تقصير لازم است؟ بنابر احتياط تقصير را بعد از اتمام سعي اعاده كند.   قطع سعي و از سرگيري آن اگر بعد از فوت موالات باشد صحيح است وگرنه اشكال دارد؛ مگر جاهل قاصر باشد.     اگر كسي با شك در عدد اشواط، سعي را ادامه دهد سپس يقين كند اگر به رجاء كشف حال ادامه داده صحيح است .

          1 ـ مكان سعي

سعي از مسعاي جديد

سعي در مسعاي جديد مجزي است، چون بين دو كوه صفا و مروه است.

 

سعي در طبقه زيرزميني

سعي در طبقه زيرزميني با توجه به اين‏كه بين كوه صفا و مروه است، صحيح است.

 

سعي از طبقه فوقاني

مجزي است.

          2 ـ زمان سعي

 

تأخير سعي تا فردا

با فرض تأخير، اعاده طواف و نماز، لازم نيست.

 

كسي كه طواف را در شب انجام مي‏دهد سعي براي فردا و بعد از آن چه حكمي دارد؟

مجزي است.

     3 ـ موالات و استراحت

 

موالات در سعي

موالات عرفيه در سعي لازم است.

 

نشستن در بين صفا و مروه

به حدي كه ترك موالات نشود جايز است.

     4 ـ برخي از احكام خلل و شك در سعي

 

زياد كردن در سعي با فراموشي

زياد كردن از روي فراموشي چه كمتر از يك شوط يا بيشتر [باشد]، به صحت سعي ضرر نمي‏زند؛

 

زياد كردن در سعي با جهل

به صحت سعي ضرر نمي‏زند.

 

اگر بعد از تقصيرِ عمره تمتع، بفهمد سعي ناقص بوده آيا اعاده تقصير لازم است؟

بنابر احتياط تقصير را بعد از اتمام سعي اعاده كند.

 

قطع سعي و از سرگيري آن

اگر بعد از فوت موالات باشد صحيح است وگرنه اشكال دارد؛ مگر جاهل قاصر باشد.

 

 

اگر كسي با شك در عدد اشواط، سعي را ادامه دهد سپس يقين كند

اگر به رجاء كشف حال ادامه داده صحيح است.