دیگر اخبار
ماه مبارک رمضان برای این است که ما فرشته بشويم/ باید آثار ماه مبارک رمضان و آثار حج را حفظ کنیم

ماه مبارک رمضان برای این است که ما فرشته بشويم/ باید آثار ماه مبارک رمضان و آثار حج را حفظ کنیم

مسئول بودن مردم نسبت به یکدیگر/ همان‌طوری كه از چشم خود حمایت و حفاظت می‌كنید، از مردم و جوانان حمایت كنید

مسئول بودن مردم نسبت به یکدیگر/ همان‌طوری كه از چشم خود حمایت و حفاظت می‌كنید، از مردم و جوانان حمایت كنید

در خصوص حادثه تخریب قبور أئمه بقیع فرقی بین جیش ابرهه و کار وهابیت نیست

در خصوص حادثه تخریب قبور أئمه بقیع فرقی بین جیش ابرهه و کار وهابیت نیست

مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی

مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی

چگونگی نقد مکتب ديگران به وسيله اذکار نماز

چگونگی نقد مکتب ديگران به وسيله اذکار نماز

لزوم بهره گيری از موقعيتهای استجابت دعا

لزوم بهره گيری از موقعيتهای استجابت دعا

دیدار حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با آیت الله العظمی جوادی آملی

دیدار حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با آیت الله العظمی جوادی آملی

برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله جوادی آملی

ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله جوادی آملی

شرح دعای وداع با ماه مبارک رمضان

شرح دعای وداع با ماه مبارک رمضان

شناسه : 1936041


          1 ـ مكان سعي سعي از مسعاي جديد سعي در مسعاي جديد مجزي است، چون بين دو كوه صفا و مروه است.   سعي در طبقه زيرزميني سعي در طبقه زيرزميني با توجه به اين‏كه بين كوه صفا و مروه است، صحيح است.   سعي از طبقه فوقاني مجزي است.           2 ـ زمان سعي   تأخير سعي تا فردا با فرض تأخير، اعاده طواف و نماز، لازم نيست .   كسي كه طواف را در شب انجام مي‏دهد سعي براي فردا و بعد از آن چه حكمي دارد؟ مجزي است.      3 ـ موالات و استراحت   موالات در سعي موالات عرفيه در سعي لازم است.   نشستن در بين صفا و مروه به حدي كه ترك موالات نشود جايز است.      4 ـ برخي از احكام خلل و شك در سعي   زياد كردن در سعي با فراموشي زياد كردن از روي فراموشي چه كمتر از يك شوط يا بيشتر [باشد]، به صحت سعي ضرر نمي‏زند؛   زياد كردن در سعي با جهل به صحت سعي ضرر نمي‏زند.   اگر بعد از تقصيرِ عمره تمتع، بفهمد سعي ناقص بوده آيا اعاده تقصير لازم است؟ بنابر احتياط تقصير را بعد از اتمام سعي اعاده كند.   قطع سعي و از سرگيري آن اگر بعد از فوت موالات باشد صحيح است وگرنه اشكال دارد؛ مگر جاهل قاصر باشد.     اگر كسي با شك در عدد اشواط، سعي را ادامه دهد سپس يقين كند اگر به رجاء كشف حال ادامه داده صحيح است .

          1 ـ مكان سعي

سعي از مسعاي جديد

سعي در مسعاي جديد مجزي است، چون بين دو كوه صفا و مروه است.

 

سعي در طبقه زيرزميني

سعي در طبقه زيرزميني با توجه به اين‏كه بين كوه صفا و مروه است، صحيح است.

 

سعي از طبقه فوقاني

مجزي است.

          2 ـ زمان سعي

 

تأخير سعي تا فردا

با فرض تأخير، اعاده طواف و نماز، لازم نيست.

 

كسي كه طواف را در شب انجام مي‏دهد سعي براي فردا و بعد از آن چه حكمي دارد؟

مجزي است.

     3 ـ موالات و استراحت

 

موالات در سعي

موالات عرفيه در سعي لازم است.

 

نشستن در بين صفا و مروه

به حدي كه ترك موالات نشود جايز است.

     4 ـ برخي از احكام خلل و شك در سعي

 

زياد كردن در سعي با فراموشي

زياد كردن از روي فراموشي چه كمتر از يك شوط يا بيشتر [باشد]، به صحت سعي ضرر نمي‏زند؛

 

زياد كردن در سعي با جهل

به صحت سعي ضرر نمي‏زند.

 

اگر بعد از تقصيرِ عمره تمتع، بفهمد سعي ناقص بوده آيا اعاده تقصير لازم است؟

بنابر احتياط تقصير را بعد از اتمام سعي اعاده كند.

 

قطع سعي و از سرگيري آن

اگر بعد از فوت موالات باشد صحيح است وگرنه اشكال دارد؛ مگر جاهل قاصر باشد.

 

 

اگر كسي با شك در عدد اشواط، سعي را ادامه دهد سپس يقين كند

اگر به رجاء كشف حال ادامه داده صحيح است.