دیگر اخبار
بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

بین زمین و عرش الهی به اندازه دعا و آه مظلوم فاصله است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

تقدیر از خدمات اورژانس کشور/ اورژانس امانتدار مردم است

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح

تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد/ اگر کسی در مسائل خانوادگی خود در مسیر تقوا باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست

تقوا آن است که انسان در مسیر اراده خدا قرار بگیرد/ اگر کسی در مسائل خانوادگی خود در مسیر تقوا باشد، تأمین زندگی اش به عهده خداست

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند

تبلیغ عالمانه، معارف را از گوش به دل مخاطب رساندن است

تبلیغ عالمانه، معارف را از گوش به دل مخاطب رساندن است

حفظ حرمت خانواده، ستون دين است/اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد/مشکلات موجود در جامعه از بی تقوایی است

حفظ حرمت خانواده، ستون دين است/اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد/مشکلات موجود در جامعه از بی تقوایی است

اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد

اگر جامعه اهل تقوا باشد از هر خطری نجات می‌یابد

هوس، غرور و خودخواهی جلوی نور عقل را می‌گیرد/ روحِ قوی، دستگاه اندیشه و اراده انسان را بهم مرتبط می‌کند

هوس، غرور و خودخواهی جلوی نور عقل را می‌گیرد/ روحِ قوی، دستگاه اندیشه و اراده انسان را بهم مرتبط می‌کند

آنچه جلوی طلاق را می‌گیرد ادب و محبت است

آنچه جلوی طلاق را می‌گیرد ادب و محبت است

آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پس از مراجعت به شهر مقدس قم، در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پس از مراجعت به شهر مقدس قم، در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی  در این جلسه بیان داشتند: شعار رسمی ما شیعیان در عرض ارادت به خاندان اهل بیت علیهم السلام همین دو جمله است: «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)»؛ جمله اول جنبه عبادی و تقرّب «الی الله» دارد که با خدا رابطه‌مان را در گرامیداشت نهضت سالار شهیدان(سلام الله علیه) حفظ کنیم و ثواب ببریم و جمله دوم تحکیم پیوند ما با جامعه بشری است که خونخواهی سالار شهیدان(سلام الله علیه) را تا قیامت حفظ کنیم.

ایشان ادامه دادند: ما در جمله دوم به یکدیگر عرض می‌کنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم که آن توفیق را به ما بدهد که خونبهای حسین بن علی را بگیریم. مستحضرید وقتی کسی را می‌کشند خونبهای او را ولی او برابر آیه ﴿وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً فَلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ﴾ می‌گیرد اما ما به چه مناسبت در جمله دوم دعا می‌گوییم خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خونبهای حسین بن علی را بگیریم؟!

معظم له ابراز داشتند: سالار شهیدان از آن جهت که به عنوان حسین بن علی بن ابیطالب یک شخصیت حقیقی داشت(علیهم الصلاة و علیهم السلام)، خونبهای او مربوط به فرزندان آنهاست. اما از آن جهت که امام است، پدر روحانی امت نیز هست. اینکه وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ یعنی ما فرزندان این خاندانیم. بر همین اساس ما می‌توانیم بگوییم پدر ما را کشتند و ما موظفیم حق این قصاص را «الی یوم القیامة» بگیریم.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: اگر ما فرزندان پیغمبر و اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) هستیم یعنی فرزندان حق هستیم. آنها در راه حق و عدل و عقل مبارزه کردند. پس هر کس قیام می‌کند تا حقی را احیا کند و باطلی را اماته کند، دارد خونبهای حسین بن علی(سلام الله علیه) را می‌گیرد، اگر زینب کبری(صلوات الله و سلامه علیها و علی امها و ابیها) در شام آن سخنرانی را کرد و سوگند یاد کرد: «فَكِدْ كَیدَكَ وَ اسْعَ‏ سَعْیكَ‏ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا» همین است؛ قسم به خدا نام ما زنده است. قسم به خدا تو قدرت نداری نام ما را، تو یعنی کسی که طرفدار باطل است. این سخن نورانی زینب کبری(سلام الله علیها) الیوم هم جاری است؛ یعنی هیچ استکبار و صهیونیستی آن قدرت را ندارد که حق را از بین ببرد.

ایشان اظهار داشتند: جهان با حق خلق شده است. خدای سبحان فرمود ما کل این عالم را با یک مصالح خاص خلق کردیم؛ ﴿خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ یعنی اگر یک مهندس، یک معمار بگوید من این بِنا را با سیمان یا با آهن یا با سنگ ساختم، خدا می‌فرماید کل این نظام خلقت مصالح ساختمانی‌اش حق است؛ ﴿خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ بِالْحَقِّ. اگر یک ساختمانی مصالحش حق بود، باطل برنمی‌دارد. هیچ ممکن نیست بطلان در نظام عالم جا داشته باشد. لذا در بیانات نورانی ائمه(علیه السلام) است که «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه»‏، هر کس با حق در بیافتد، حق او را به زمین می‌زند.