دیگر اخبار
راه مقابله با شبهات، فقط مطالعه و تحقيق نیست/انسان باید هم محقق و هم متحقق باشد

راه مقابله با شبهات، فقط مطالعه و تحقيق نیست/انسان باید هم محقق و هم متحقق باشد

مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است

مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است

ذکر مصیبت حضرت ام البنین(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

ذکر مصیبت حضرت ام البنین(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

بنابر آیات قرآن و روایات، چه افرادی می‎توانند شفاعت كنند؟

بنابر آیات قرآن و روایات، چه افرادی می‎توانند شفاعت كنند؟

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

پیام رییس جمهوری به مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی

پیام رییس جمهوری به مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی

شناسه : 14758342
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر بیان داشتند:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نخستین جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید در مسجد اعظم قم برگزار شد.

معظم له در این جلسه به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه طلاق پرداختند و بیان داشتند: اساس خانواده در اسلام آن قدر محترم است که در روایات ما هست اگر ـ معاذالله ـ خانه و خانواده ای در اثر طلاق ویران شد، این مانند بافت فرسوده ای است که به آسانی ساخته نمی‌شود؛ لذا از طلاق به عنوان «أبْغَضُ الْحَلال» یاد شده است.

ایشان ادامه دادند: ما معنای عدل را می‌فهمیم؛ یعنی خدا به ما عقلی داد که ما معنای عدل، شیرینی عدل و حقانیت عدل را به خوبی می‌فهمیم اما قلمرو عدل را هرگز نمی‌فهمیم، عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد؛ «وَضعُ کُلَّ شیءٍ فِی مُوضِعِه»، اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ استکبار که داعیه ربوبیت دارد و یک ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلی﴾ در ضمیر او نهفته است می‌گوید جای اشیاء و اشخاص را ما خودمان معین می‌کنیم! اما دین می‌گوید جای اشیاء را اشیاء‌آفرین می‌داند، جای اشخاص را اشخاص‌آفرین می‌داند، لذا می‌فرماید به اینکه اگر شما کار خلافی کردید در حقیقت به خودتان ستم کردید، چون ما طرزی عالم را آفریدیم که حتی یک نقطه ناهماهنگ، در صدر و ساقه عالم نیست.

معظم له خاطرنشان کردند: این مکتب به گونه ای قواعد علمی را بیان می‌کند که با قوانین عملی کاملا هماهنگ است. اگر امام فرمود خانه‌ای که با طلاق ویران شده به این آسانی ساخته نمی‌شود، برای آن است که عدل الهی اقتضا می‌کند خانه براساس مِهر بماند، گرچه مسکن را باید مرد تهیه می‌کند اما زن موظف است که سکینت و آرامش منزل را به عهده بگیرد؛ ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾، از این طرف حرمت مرد و حرمت زن را هم متقابلاً بیان کرده است.

آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: وقتی آدم زبان و قلبش به محبت و مِهرعادت نکرده باشد، در نتیجه شاهد طلاق در جامعه خواهیم بود. حوزه و دانشگاه که به لطف الهی هزارها کارهای علمی و خدماتی انجام دادند و انجام می‌دهند، مسئول‌ هستند که مِهر و محبت، را در جامعه ترویج کنند، آن وقت جامعه می‌شود جامعه مِهر.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام بیان داشتند: این بیان امام، بیان بسیار لطیفی است! امام می‌فرماید که «تَزَاوَرُوا»، یکدیگر را ترک نکنید، قهر نکنید، اختلاف نداشته باشید. شما شیعیان ما هستید، وقتی شما شیعیان ما به سراغ یکدیگر می‌روید و دور هم جمع می شوید حرف‌های ما را می‌زنید چراکه حرف‌های ما «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛ عاطفه و محبت ایجاد می‌کند. خاصیت سخنان ائمه علیهم السلام ایجاد محبت است.