دیگر اخبار
مسئول بودن مردم نسبت به یکدیگر/ همان‌طوری كه از چشم خود حمایت و حفاظت می‌كنید، از مردم و جوانان حمایت كنید

مسئول بودن مردم نسبت به یکدیگر/ همان‌طوری كه از چشم خود حمایت و حفاظت می‌كنید، از مردم و جوانان حمایت كنید

در خصوص حادثه تخریب قبور أئمه بقیع فرقی بین جیش ابرهه و کار وهابیت نیست

در خصوص حادثه تخریب قبور أئمه بقیع فرقی بین جیش ابرهه و کار وهابیت نیست

مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی

مجموعه ارزشمند «سلونی قبل ان تفقدونی؛ تحریر نهج البلاغه» آیت الله العظمی جوادی آملی

چگونگی نقد مکتب ديگران به وسيله اذکار نماز

چگونگی نقد مکتب ديگران به وسيله اذکار نماز

لزوم بهره گيری از موقعيتهای استجابت دعا

لزوم بهره گيری از موقعيتهای استجابت دعا

دیدار حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با آیت الله العظمی جوادی آملی

دیدار حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با آیت الله العظمی جوادی آملی

برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله جوادی آملی

ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله جوادی آملی

شرح دعای وداع با ماه مبارک رمضان

شرح دعای وداع با ماه مبارک رمضان

نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره میزان زکات فطره

نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره میزان زکات فطره

شناسه : 15021494
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و به طرح سوالات علمی خود از محضر معظم له پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و به طرح سوالات علمی خود از محضر معظم له پرداختند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به مقدمه کتاب مفاتیح الحیات بیان داشتند: یک اجتهاد نظری داریم و یک اجتهاد کاربردی و تدبیری؛ اجتهاد دوم باید همواره در کنار اجتهاد اول باشد و از او ریشه بگیرد، حسن سنت را از اجتهاد نوع اول می گیریم که آیا این عمل خوب است یا بد، حلال است یا حرام، هر جا سنت، حسن خود را از فقه گرفت می توان به آن عمل کرد و در غیر این صورت سنت سیئه خواهد بود.

ایشان ادامه دادند: گرچه اجرائیات در دست ائمه(ع) نبود، اما ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند و مصادیق فراوانی از اینگونه امور در کتب روایی وجود دارد مانند تلاش های ائمه برای احیاء و آبادانی باغ ها و مزارع، رواج صلح و رفع اختلاف در جامعه و موارد بسیار دیگر، اکنون نیز وظیفه فقها این است که این نکات را از روایات استخراج کنند و برای آنها قاعده ایجاد کنند و آنها را به سنت های حسنه در جامعه تبدیل نمایند.

معظم له تاکید داشتند: استنباط کلیات برعهده اجتهاد نظری است اما تطبیقش با شرایط زمانی و مکانی را می توان با بنای عقلا و فهم عرف انجام داد، در نتیجه اگر حسنِ سنت را شریعت تایید کرد مصادیق آن را می توان با توجه به نمونه های رفتاری پیامبر(ع) و ائمه(ع) و بر اساس بنای عقلا مدل سازی کرد.

 معظم له در ادامه به ذکر نمونه هایی از فعالیت های اجتماعی و ایجاد سنت های حسنه پیامبر(ع) و ائمه اطهارعلیهم السلام پرداختند و در ادامه به سوالات طلاب در خصوص مسائل مطرح شده پاسخ دادند.