دیگر اخبار
نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

نهایت گذشت و اخلاق در پاسخ خداوند به بی ادبی اعراب جاهلی

قلمی که حق‌نگار است و مسطورات او حق است، می‌تواند جامعه را متمدّن کند

قلمی که حق‌نگار است و مسطورات او حق است، می‌تواند جامعه را متمدّن کند

تبیین آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم

تبیین آثار و ویژگی های جامعه جاهلی از منظر قرآن کریم

معاد از مهم‌ترین عوامل تربیتی ماست/ ریشه مشکلات جامعه، فراموشی معاد است

معاد از مهم‌ترین عوامل تربیتی ماست/ ریشه مشکلات جامعه، فراموشی معاد است

اهل‌بیت(ع) راه مستقیمی هستند که انسان را به مقصد می رساند/بکوشید تا فرزند بهشت باشید

اهل‌بیت(ع) راه مستقیمی هستند که انسان را به مقصد می رساند/بکوشید تا فرزند بهشت باشید

خداوند برای عقل قداست قائل شده است/عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد

خداوند برای عقل قداست قائل شده است/عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد

اعضای بدن انسان سربازان الهی‌اند/ فرض ندارد کسی بتواند در برابر خداوند مقاومت کند

اعضای بدن انسان سربازان الهی‌اند/ فرض ندارد کسی بتواند در برابر خداوند مقاومت کند

توسل به غیر خدا شایسته نیست/ تاکید بر حمایت از مردم مظلوم یمن

توسل به غیر خدا شایسته نیست/ تاکید بر حمایت از مردم مظلوم یمن

تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی

تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی

خدا می‌خواهد ما عزیز زندگی کنیم/دینی که می گوید محتاج دیگری نباش، بوسیدنی است

خدا می‌خواهد ما عزیز زندگی کنیم/دینی که می گوید محتاج دیگری نباش، بوسیدنی است

آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و به طرح سوالات علمی خود از محضر معظم له پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و به طرح سوالات علمی خود از محضر معظم له پرداختند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به مقدمه کتاب مفاتیح الحیات بیان داشتند: یک اجتهاد نظری داریم و یک اجتهاد کاربردی و تدبیری؛ اجتهاد دوم باید همواره در کنار اجتهاد اول باشد و از او ریشه بگیرد، حسن سنت را از اجتهاد نوع اول می گیریم که آیا این عمل خوب است یا بد، حلال است یا حرام، هر جا سنت، حسن خود را از فقه گرفت می توان به آن عمل کرد و در غیر این صورت سنت سیئه خواهد بود.

ایشان ادامه دادند: گرچه اجرائیات در دست ائمه(ع) نبود، اما ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند و مصادیق فراوانی از اینگونه امور در کتب روایی وجود دارد مانند تلاش های ائمه برای احیاء و آبادانی باغ ها و مزارع، رواج صلح و رفع اختلاف در جامعه و موارد بسیار دیگر، اکنون نیز وظیفه فقها این است که این نکات را از روایات استخراج کنند و برای آنها قاعده ایجاد کنند و آنها را به سنت های حسنه در جامعه تبدیل نمایند.

معظم له تاکید داشتند: استنباط کلیات برعهده اجتهاد نظری است اما تطبیقش با شرایط زمانی و مکانی را می توان با بنای عقلا و فهم عرف انجام داد، در نتیجه اگر حسنِ سنت را شریعت تایید کرد مصادیق آن را می توان با توجه به نمونه های رفتاری پیامبر(ع) و ائمه(ع) و بر اساس بنای عقلا مدل سازی کرد.

 معظم له در ادامه به ذکر نمونه هایی از فعالیت های اجتماعی و ایجاد سنت های حسنه پیامبر(ع) و ائمه اطهارعلیهم السلام پرداختند و در ادامه به سوالات طلاب در خصوص مسائل مطرح شده پاسخ دادند.