دیگر اخبار
راه مقابله با شبهات، فقط مطالعه و تحقيق نیست/انسان باید هم محقق و هم متحقق باشد

راه مقابله با شبهات، فقط مطالعه و تحقيق نیست/انسان باید هم محقق و هم متحقق باشد

مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است

مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است

ذکر مصیبت حضرت ام البنین(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

ذکر مصیبت حضرت ام البنین(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

بنابر آیات قرآن و روایات، چه افرادی می‎توانند شفاعت كنند؟

بنابر آیات قرآن و روایات، چه افرادی می‎توانند شفاعت كنند؟

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

روش های تفسیری اهل بیت(ع) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

یاد خدا و پناهندگی به او، بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

گزارشی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

پیام رییس جمهوری به مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی

پیام رییس جمهوری به مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی جوادی آملی

شناسه : 15021494
آیت الله العظمی جوادی آملی:


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و به طرح سوالات علمی خود از محضر معظم له پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از محققین و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عجل الله فرجه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و به طرح سوالات علمی خود از محضر معظم له پرداختند.

آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به مقدمه کتاب مفاتیح الحیات بیان داشتند: یک اجتهاد نظری داریم و یک اجتهاد کاربردی و تدبیری؛ اجتهاد دوم باید همواره در کنار اجتهاد اول باشد و از او ریشه بگیرد، حسن سنت را از اجتهاد نوع اول می گیریم که آیا این عمل خوب است یا بد، حلال است یا حرام، هر جا سنت، حسن خود را از فقه گرفت می توان به آن عمل کرد و در غیر این صورت سنت سیئه خواهد بود.

ایشان ادامه دادند: گرچه اجرائیات در دست ائمه(ع) نبود، اما ائمه(ع) از هر فرصتی برای ایجاد سنت های حسنه در جامعه استفاده می کردند و مصادیق فراوانی از اینگونه امور در کتب روایی وجود دارد مانند تلاش های ائمه برای احیاء و آبادانی باغ ها و مزارع، رواج صلح و رفع اختلاف در جامعه و موارد بسیار دیگر، اکنون نیز وظیفه فقها این است که این نکات را از روایات استخراج کنند و برای آنها قاعده ایجاد کنند و آنها را به سنت های حسنه در جامعه تبدیل نمایند.

معظم له تاکید داشتند: استنباط کلیات برعهده اجتهاد نظری است اما تطبیقش با شرایط زمانی و مکانی را می توان با بنای عقلا و فهم عرف انجام داد، در نتیجه اگر حسنِ سنت را شریعت تایید کرد مصادیق آن را می توان با توجه به نمونه های رفتاری پیامبر(ع) و ائمه(ع) و بر اساس بنای عقلا مدل سازی کرد.

 معظم له در ادامه به ذکر نمونه هایی از فعالیت های اجتماعی و ایجاد سنت های حسنه پیامبر(ع) و ائمه اطهارعلیهم السلام پرداختند و در ادامه به سوالات طلاب در خصوص مسائل مطرح شده پاسخ دادند.