دیگر اخبار
ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

ماه رمضان فرصتی مناسب برای پی بردن به اسرار عالم

احکام روزه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

احکام روزه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه اول ماه مبارك رمضان است

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد/ قرآن معلم عقل و عدل است

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می کند

مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند

مبلغان و مفسران وظیفه دارند به شبهات، پاسخ عالمانه و مقتدرانه بدهند

گزارش تصویری اختتامیه کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

گزارش تصویری اختتامیه کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی

اگر مشکل درونی خود را حل کنیم، زمینه شکوفایی فطرت الهی در ما فراهم خواهد شد

اگر مشکل درونی خود را حل کنیم، زمینه شکوفایی فطرت الهی در ما فراهم خواهد شد

تبیین وظیفه مؤمنان در عصر غیبت/ وقتی بفهمید غدیر حق است راه مشخص می‌شود

تبیین وظیفه مؤمنان در عصر غیبت/ وقتی بفهمید غدیر حق است راه مشخص می‌شود

در جلسه درس خارج فقه مطرح شد؛


پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، با اشاره به مبحث امر به معروف و نهای از منکر بیان داشتند: امر به معروف غير از تعليم و تبليغ است، امر به معروف غير از ارشاد است، امر به معروف امر است. از مقام فرمانروايي! لذا اگر کسي حرف آمر به معروف را گوش نداد دو گناه می کند: يکي اينکه فرمان خدا را گوش نداد، يکي اينکه فرمان آمر به معروف را گوش نداد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، با اشاره به مبحث امر به معروف و نهای از منکر بیان داشتند:  امر به معروف غير از تعليم و تبليغ است، امر به معروف غير از ارشاد است، امر به معروف امر است. از مقام فرمانروايي! لذا اگر کسي حرف آمر به معروف را گوش نداد دو گناه می کند: يکي اينکه فرمان خدا را گوش نداد، يکي اينکه فرمان آمر به معروف را گوش نداد؛ مثل اينکه پدری به پسر خود می گوید  که ربا نخور، اگر این پسر حرف پدر را گوش نددهد، دو بار عقاب مي‌شود. يک وقت پدر معلم است، مبلّغ است، مرشد است، اينها پيامي ندارد؛ اما امر به معروف امر است فرمان است، پدر فرمان مي‌دهد و واجب الاطاعه است، اين فرمان واجب الاطاعه است.

ایشان ادامه دادند: منتها راهش را خيلي‌ها آشنا نيستند. الآن کسي که بيراهه مي‌رود و با يک ناهنجاري خودش را در معرض نگاه دیگران در مي‌آورد اگر در صدر تا ذيل خيابان چه زن چه مرد يک نگاه تحقيرآميز به او بکنند اين خودش را جمع مي‌کند. امر به معروف تنها گفتن نيست. اين خودش را به اين وضع در مي‌آورد که ديگران او را نگاه بکنند، وقتي ببيند که مورد تحقير است نگاه تُند مي‌کنند که اين چه وضعي است که درآوردي؟ خودش را جمع مي‌کند. اين اصلاً اين کار را مي‌کند براي نشان دادن. اين حداقل واجب است که ما انجام نمي‌دهيم؛ يعني نگاه تُند و تيز که اين کار تو با ادب ديني سازگار نيست این چه  وضعي است که با آن درآمدي!

معظم له تصریح داشتند: غرض اين است که امر به معروف چیزی غیر از، تبليغ، ارشاد و تعليم است. آنها واجبات کفايي‌اند، امر به معروف در جايي است که شخص، عالم است، ناسي نيست، اصل مسئله را مي‌داند، سهو و نسيان ندارد،  ضرورت و امثال ذلک هم کنارش نيست و عالماً عامداً دارد معصيت مي‌کند. شما بخواهي يادش بدهي اينکه بلد است؛ تبليغ بکني اين که عالم و عامد است؛ تذکر بدهي اينکه غافل و ناسي و ساهي نيست؛ امر به معروف در جايي است که شخص مي‌داند ساهي نيست ناسي نيست غافل نيست مضطر نيست در بند نيست هيچ عذري ندارد عالماً عامداً دارد گناه مي‌کند! اگر نگاه تحقيرآميز بشود اين خودش را جمع مي‌کند. وقتي يک جايي رسيده يک سلامي کرده يک جواب مقداري که واجب است را مي‌دهند بعد بي‌اعتنايي مي‌کنند و یا هر جا بنشيند کسي هم برايش پا نمي‌شود، اين مي‌بيند که جامعه او را نمي‌پذيرد. در نتیجه خود را اصلاح می کند. اين اقل عمل به امر به معروف است.

 

منبع.............................

درس فقه امروز 96/2/19